Jak założyć firmę taksówkową?

Czas czytania: 3 min.

Czy własna firma taksówkowa to dobry pomysł na biznes? Sprawdźmy, jakich formalności trzeba dopełnić, aby ją założyć, i czy to się opłaca.

Po samej Warszawie jeździ obecnie 11,5 tys. taksówek, czyli więcej niż w większym od niej Berlinie (7 tys. taksówek, źródło: https://businessinsider.com.pl/lifestyle/podroze/ile-jest-taksowek-w-warszawie-krakowie-poznaniu-wroclawiu-lodzi/wdyz3bh). Polski rynek jest więc duży i wciąż chłonny, ale nie zawsze łatwy. Taksówka to bowiem inwestycja, a założenie firmy taksówkarskiej wymaga dopełnienia szeregu formalności.

Wymogi dla taksówkarza

Aby móc wykonywać swój zawód, taksówkarz musi mieć ukończone 21 lat oraz zaliczone szkolenie z ruchu drogowego i topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Musi też uzyskać licencję gminy. Wystawia ją wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Aby dostać taką licencję, należy przedstawić prawo własności posiadanych aut bądź prawo ich użytkowania (np. umowę leasingową, umowę o wynajem długoterminowy). Licencja może być udzielona osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym oraz zarządzającym spółką jawną bądź komandytową. W przypadku braku własnej firmy, przed wystąpieniem o licencję należy więc zarejestrować działalność gospodarczą.

Do najważniejszych warunków przyznania licencji należy wymóg dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karnoskarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska czy warunkom pracy. Do wyrobienia licencji potrzebne będzie zaświadczenie o niekaralności. Taksówkarzem nie może być osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej. Kierowca nie może mieć przeciwskazań zdrowotnych i psychologicznych do prowadzenia pojazdu.

Koszty

Najistotniejszym kosztem jest zakup auta (lub aut) bądź wzięcie go w leasing czy wynajęcie na długi okres. Koszty leasingu lub wynajmu wliczane są w koszty uzyskania przychodu. Do kosztów eksploatacji samochodów zaliczamy natomiast paliwo, serwisowanie i koszty ubezpieczenia. W tym ostatnim przypadku warto porównać oferty różnych ubezpieczycieli i wybrać najkorzystniejszą ofertę – nierzadko bowiem firma nie chce ubezpieczać taksówek lub liczy sobie za taką polisę bardzo wysoką stawkę. Na Zachodzie istnieją firmy specjalizujące się w Taxi Insurance –przykładem jest brytyjska firma Insurance Factory, ale już i w Polsce pojawiają się oferty utworzone z myślą o firmach taksówkarskich. Ubezpieczenie taksówki może być obwarowane dodatkowymi przepisami – np. dotyczącymi wieku i doświadczenia kierowcy czy udokumentowania bezszkodowej jazdy. Jak wygląda to na poza granicami naszego kraju można zobaczyć na stronie https://www.insurancefactory.co.uk/taxi-insurance.

Koszty i konkurencja – to czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę, zakładając firmę taksówkową. Taksówkarze niezrzeszeni w korporacjach twierdzą, że na takiej działalności zarabia się 100–300 zł dziennie. Wiele jednak zależy od zdolności pozyskania klientów i konkurencyjności.

Tagi:

Sylwia Machowska
Źródło: Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe