Przyjęcie spadku – o jakie formalności należy zadbać?
Spadek to forma dziedziczenia majątku po stracie osoby z rodziny, na przykład ojca lub matki. Z tym prawem jednak wiąże się spełnienie wielu formalności. Wiele osób zastanawia się nad pytaniami takimi jak: Jak przyjąć spadek? Jak go odrzucić? Czy przyjęcie spadku wymaga zapłacenia podatku? W tym artykule postaramy się rozwiać niektóre wątpliwości, jakie mogą być związane z tym tematem.
Dziedziczenie ustawowe lub testamentowe wymaga pewnej wiedzy prawniczej. Tymczasem podczas żałoby wiele osób nie potrafi myśleć racjonalnie o procedurach spadkowych. Na pierwszy rzut oka formalności mogą wydawać się bardzo trudne, jednak z pewną pomocą mogą okazać się nieskomplikowane. Poniżej podstawowa wiedza, co powinieneś wiedzieć o przyjęciu spadku, jego odrzuceniu oraz podatku.
Podatek od spadku
Jedną z formalności, o których trzeba wspomnieć, jest podatek od spadku. Niestety, jeżeli jesteśmy spadkobiercami, musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli go zapłacić – niezależnie od tego, czy dziedziczenie odbędzie się przez orzeczenie sądu, czy przez czynności notarialne. Jego wartość oraz wymagalność zależy od wartości odziedziczonego spadku i od pokrewieństwa ze spadkodawcą.
Dobrą wiadomością jest to, że jeśli jesteśmy najbliższą rodziną spadkodawcy, nasz podatek wynosi 0 zł (niezbędna jest jednak procedura kolejności dochowania wymogów formalnych i dochowania terminów wymaganych prawem). Natomiast jeżeli nasz stopień pokrewieństwa jest nieco dalszy, podatek może wynosić nawet do 20%.
Przyjęcie spadku
Jeżeli chcemy przyjąć spadek, musimy zastanowić się, jak to zrobić. Pierwszą opcją jest udanie się do notariusza lub sądu i złożenie oświadczenia o przyjęciu spadku. Musimy to zrobić w terminie do sześciu miesięcy, odkąd dowiedzieliśmy się o naszym powołaniu do niego.
Mamy dwie opcje przyjęcia spadku – możemy przyjąć go wprost, czyli wykonać przyjęcie proste, lub z dobrodziejstwem inwentarza. Pierwsza z nich oznacza wzięcie odpowiedzialności za długi zmarłego, druga zaś odnosi się do ograniczenia wysokości spadku do wartości aktywów.
Drugim wyborem jest niezłożenie tego oświadczenia. Wówczas nasza decyzja jest równoznaczna z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
Jakie dokumenty należy zabrać do notariusza?
Dokumentami, które trzeba zabrać do przyjęcia lub odrzucenia spadku, są między innymi:
- skrócony odpis aktu zgonu spadkodawcy,
- odpowiednie akty stanu cywilnego, na przykład odpis aktu małżeństwa czy aktu urodzenia,
- oryginał testamentu przy dziedziczeniu testamentowym,
- ostatni adres zamieszkania zmarłego.
Odrzucenie spadku
Jeżeli spadkodawca ma zbyt wiele długów, a zyski ze spadku są mniejsze niż kwoty zadłużone, możemy odrzucić spadek. Ta metoda działa podobnie do przyjęcia spadku. Składamy oświadczenie o odrzuceniu spadku u notariusza bądź w sądzie i uiszczamy opłatę (maks. 50 zł za sporządzenie aktu notarialnego i za odpis – 6 zł za każdą stronę, w sądzie 100 zł za wniosek i 20 zł za odpis).
Odrzucenie spadku, tak jak przyjęcie, musi odbyć się w ciągu sześciu miesięcy od daty powołania do dziedziczenia. Inaczej spadkobierca nabywa spadek z dobrodziejstwami inwentarza.
Tagi:


















Dodaj komentarz