Stojąc przed decyzją o zakupie auta, pierwsze o czym myślimy, to czy samochód ma być nowy, czy używany. Każdy z tych wyborów poniesie za sobą inne konsekwencje, będzie miał swoje plusy i minusy. Od czego więc zacząć?
Nowe = 100% pewne
Zupełnie nowe auto kusi bezpieczeństwem użytkowania. Zazwyczaj przez kilka lat od zakupu nowe auto objęte jest gwarancją. Jednak nowy samochód to większy jednorazowy wydatek lub kredyt co najmniej na kilka lat. Inaczej wygląda to w przypadku auta używanego – zapłacimy za takie zdecydowanie mniej, jednak wszystkie przyszłe naprawy będziemy musieli pokryć z własnej kieszeni, jeżeli nie mamy wykupionego dodatkowego AC.
Przy okazji zakupu nowego auta warto pamiętać o zmianie jego wartości w czasie. Utrata wartości pojazdu uzależniona jest od wielu czynników, począwszy od typu, przeznaczenia, segmentu i marki, na wyposażeniu skończywszy.
Wartość rezydualna wybranych samochodów po 36 miesiącach eksploatacji i przejechanych 90 000 km | |||||
Marka, model, wersja | Seg. |
Cena zakupu |
Wartość % po 3 latach |
Wartość po 3 latach |
Spadek wartości |
Opel Adam 1.2 | A | 43 300 zł | 49,70% | 21 520 zł | -21 780 zł |
Fiat 500 1.2 Pop | 41 900 zł | 48,10% | 20 154 zł | -21 746 zł | |
Kia Picanto 1.0M | 34 200 zł | 43,00% | 14 706 zł | -19 494 zł | |
Skoda Citigo 1.0 Ambition | 36 700 zł | 47,30% | 17 359 zł | -19 341 zł | |
Renault Twingo SCe70 | 35 900 zł | 49,00% | 17 591 zł | -18 309 zł | |
Volkswagen up! 1.0 take up! | 34 400 zł | 48,50% | 16 684 zł | -17 716 zł | |
Toyota Aygo 1.0 X | 34 900 zł | 51,70% | 18 043 zł | -16 857 zł | |
Ford KA 1.2 Trend | 30 700 zł | 45,90% | 14 091 zł | -16 609 zł | |
Citroen C3 1.0 Seduction | B | 49 800 zł | 40,40% | 20 119 zł | -29 681 zł |
Ford Fiesta 1.2 Ambiente | 45 700 zł | 45,40% | 20 748 zł | -24 952 zł | |
VW Polo 1.0 Trendline | 49 100 zł | 51,10% | 25 090 zł | -24 010 zł | |
Suzuki Swift 1.2 Club | 46 900 zł | 51,10% | 23 966 zł | -22 934 zł | |
Fiat Punto 1.2 Easy | 38 400 zł | 46,40% | 17 818 zł | -20 582 zł | |
Renault Clio 1.2 Life | 41 500 zł | 51,00% | 21 165 zł | -20 335 zł | |
Skoda Fabia III 1.0 Active | 39 400 zł | 49,70% | 19 582 zł | -19 818 zł | |
Opel Corsa E 1.2 Essentia | 42 100 zł | 53,90% | 22 692 zł | -19 408 zł | |
Toyota Yaris 1.0 Life | 41 700 zł | 54,50% | 22 727 zł | -18 974 zł | |
Nissan Micra 1.2 Visia | 34 900 zł | 51,60% | 18 008 zł | -16 892 zł | |
Audi A3 Sportback 1.2 TFSI | C | 95 100 zł | 43,40% | 41 273 zł | -53 827 zł |
BMW 114i | 90 300 zł | 48,30% | 43 615 zł | -46 685 zł | |
Citroen C4 1.4 Attraction | 59 700 zł | 38,70% | 23 104 zł | -36 596 zł | |
Honda Civic 1.4 Comfort | 68 000 zł | 50,00% | 34 000 zł | -34 000 zł | |
Ford Focus 1.6 Trend | 66 000 zł | 49,90% | 32 934 zł | -33 066 zł | |
VW Golf 1.2 TSI | 63 800 zł | 49,80% | 31 772 zł | -32 028 zł | |
Skoda Octavia 1.2 TSI | 61 300 zł | 48,50% | 29 731 zł | -31 570 zł | |
Toyota Auris 1.33 Start/Life | 59 900 zł | 49,90% | 29 890 zł | -30 010 zł | |
Seat Leon 1.2 TSI | 55 300 zł | 46,80% | 25 880 zł | -29 420 zł | |
Opel Astra 1.4 Essentia | 56 400 zł | 48,60% | 27 410 zł | -28 990 zł | |
Renault Megane 1.6 Life | 56 300 zł | 49,20% | 27 700 zł | -28 600 zł | |
BMW 316i F30 | D | 122 500 zł | 48,50% | 59 413 zł | -63 088 zł |
Audi A4 1.8 TFSI | 121 500 zł | 48,50% | 58 928 zł | -62 573 zł | |
Citroen C5 THP | 99 900 zł | 39,50% | 39 461 zł | -60 440 zł | |
Mercedes-Benz C 180 | 126 500 zł | 52,30% | 66 160 zł | -60 341 zł | |
Volvo S60 T3 1.6 | 115 500 zł | 49,20% | 56 826 zł | -58 674 zł | |
Peugeot 508 1.6 Active | 96 200 zł | 51,30% | 49 351 zł | -46 849 zł | |
Ford Mondeo 1.5 EcoBoost | 92 500 zł | 50,00% | 46 250 zł | -46 250 zł | |
VW Passat B8 1.4 TSI | 90 800 zł | 51,90% | 47 125 zł | -43 675 zł | |
Opel Insignia 1.8 | 84 300 zł | 51,70% | 43 583 zł | -40 717 zł | |
Skoda Superb 1.4 TSI | 79 700 zł | 49,20% | 39 212 zł | -40 488 zł | |
Renault Laguna 2.0 | 77 200 zł | 48,40% | 37 365 zł | -39 835 zł |
Kupując auto używane chcemy, by było ono w jak najlepszym stanie i służyło nam przez wiele lat. Stajemy przed pytaniem czy kupić auto używane z salonu czy z komisu, a może wyszukane na własną rękę u osoby prywatnej? Przed zakupem samochodu mamy wiele wątpliwości, jakie auto i gdzie kupimy oraz czy nie okaże się, że będziemy musieli ponieść spore nakłady na remonty. Stosunkowo nową możliwością jest zakupienie używanego auta u dealera, gdzie oprócz samego samochodu otrzymujemy m.in. gwarancję.
Gwarancja dealera
Kupując auto używane u dealera otrzymujemy gwarancję, która daje nam pewność, że w najbliższej przyszłości niespodziewane remonty samochodu nie uszczuplą naszego budżetu domowego. Używane auto od dealera ma sprawdzoną historię, dzięki czemu wiemy, co kupujemy. Pojazd taki zostaje także sprawdzony przez specjalistów przed sprzedażą, a my możemy być bardziej pewni zakupu niż np. w przypadku kupna auta od osoby prywatnej, kiedy to nie mając odpowiedniego rozeznania i wiedzy możemy kupić samochód, który pięknie wygląda tylko z zewnątrz, a to, co najważniejsze, czyli różnego rodzaju podzespoły, mogą się popsuć już po kilku dniach używania.
W przypadku awarii auta na gwarancji usterka usuwana jest w ASO, co normalnie wiązałoby się ze zwiększonymi kosztami. Gdy nie posiadamy gwarancji ani ubezpieczenia AC, cały koszt naprawy spada na nasze barki, co nierzadko kończy się wydatkiem rzędu kilku tysięcy złotych.
Zwykle gwarancja udzielana jest na okres od 6 miesięcy do 2 lat i dodatkowo liczona jest w przejechanych kilometrach. Każdy dealer posiada własne warunki gwarancji, przez co cena kupna auta jest zróżnicowana. Naprawy gwarancyjne można wykonywać w punktach serwisowych nie tylko w Polsce, ale także w Europie. Dodatkowo, niektóre marki zapewniają pomoc assistance w czasie trwania gwarancji oraz udostępniają samochód zastępczy na czas naprawy. W ramach gwarancji można naprawiać różne podzespoły. Szczegółowe warunki określone są zawsze w dokumencie gwarancyjnym.
- W naszej ofercie posiadamy samochody z gwarancją, którą można dodatkowo wykupić i to klient decyduje czy chce gwarancję czy nie. Aby samochód mógł być przez nas sprzedawany musi przejść bardzo szczegółową kontrolę nie tylko stanu technicznego, ale również historii serwisowej i przebiegu (117 punktów serwisowych). Wszystkie auta są dokładnie sprawdzane pod każdym względem technicznym i muszą się dobrze prezentować wizualnie – mówi Jakub Warchoł salonu Volkswagen Noma2 w Katowicach.
Nowe czy używane - cena i dodatkowe wyposażenie
Zakup auta używanego w komisie lub od osoby prywatnej wiąże się na ogół z koniecznością zapłaty całej kwoty w gotówce, co bywa sporym utrudnieniem dla nabywcy. Kupując auto u dealera możemy skorzystać z różnych ofert finansowania zakupu, takich jak kredyt czy leasing. Wiele salonów sprzedaży umożliwia swoim klientom pozostawienie dotychczasowego samochodu w rozliczeniu. Dzięki temu, pozbywamy się starego auta, a cena nowego jest niższa.
Auta oferowane w komisach przy autoryzowanych stacjach dealerskich często zostały odkupione od klientów, którzy wybrali nowszy model, zostawiając „stary” w rozliczeniu. Salon sprzedaży odkupuje jedynie auta sprawne i te, które prezentują się bardzo dobrze.
Niektórzy dealerzy przy zakupie auta używanego dają możliwość wyposażenia samochodu w dodatkowe opcje w ASO. Dzięki temu, możemy być pewni jakości zarówno usługi, jak i części wykorzystanych do „ulepszenia” naszego samochodu.
Auta testowe i demonstracyjne
Poza autami odkupionymi od klientów, dealerzy dysponują samochodami, które w salonach służyły za tzw. „demówki”, czyli auta testowe do jazd próbnych. Takie pojazdy mają zwykle niewielki przebieg, wynikający tylko z jazd testowych.
- Auto z przebiegiem w przedziale 600-1000 kilometrów w zasadzie niczym nie różni się od fabrycznie nowego pojazdu, który dopiero co wyjechał z salonu. Jest w 100% sprawne, objęte gwarancją producenta. Cena pojazdu demo jest jednak znacznie niższa od katalogowej właśnie przez to, że było ono wcześniej używane - mówi Izabela Szyja z salonu Skoda Noma w Tarnowskich Górach.
Jakie auta używane kupujemy?
- Coraz częściej odwiedzają nas klienci, którzy chcą kupić roczne lub kilkuletnie auto używane z pewnego źródła. Zakup używanego pojazdu u dealera, poza potwierdzoną historią i sprawdzonym stanem technicznym, oznacza szereg dodatkowych korzyści. Na auto udzielamy gwarancji, oferujemy finansowanie zakupu i ubezpieczenia komunikacyjne na atrakcyjnych warunkach oraz umożliwiamy ulepszenie pojazdu w naszym ASO. Wystawiamy także faktury VAT. Wśród kupujących samochody używane znajdują się zarówno osoby indywidualne, jak i przedsiębiorcy - mówi Maciej Gendera z salonu Audi Noma2 w Katowicach.
Źródło: Od kogo kupił(a)by Pan(i) następny używany samochód? - otomoto.pl
Z badań wynika, że najchętniej kupujemy auta od osób prywatnych oraz osób, które znamy osobiście. Blisko 20% ankietowanych zdecydowałoby się kupić samochód używany u autoryzowanego dealera. Sprzedawcom w komisach ufamy najmniej.
W rankingach najpopularniejszych aut używanych w Polsce od wielu lat królują samochody niemieckie: Opel Astra, Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Audi A4 i BMW serii 3. Popularnością cieszą się także Fordy, Skody i Renault.
U polskich dealerów w ubiegłym roku najchętniej wybierano używanego Opla Astrę i Forda Focusa. Na kolejnych miejscach znalazły się Skoda Fabia oraz Skoda Octavia. Są to auta zazwyczaj kupowane w Polsce i w naszym kraju użytkowane.
Sporą część używanych aut w Polsce wciąż stanowią pojazdy sprowadzone z zagranicy. Liderem pod względem ilości sprowadzonych egzemplarzy jest Audi A4. Na drugim miejscu uplasował się Volkswagen Golf, a na trzecim - Volkswagen Passat. Tuż za podium znalazł się Opel Astra, a pierwszą piątkę zamknęło BMW 3.
Źródło: samar.pl
Rynek nowych aut w ostatnim czasie zdecydowanie zdominowały SUV-y, jednak w przypadku używanych samochodów największą popularnością cieszyły się hatchbacki, na które zdecydowało się aż 42% osób.
Czy warto kupić samochód używany u dealera?
TAK, ponieważ:
- kupujemy auto dokładnie sprawdzone - bez ukrytych wad czy usterek, z potwierdzoną historią
- otrzymujemy gwarancję
- możemy udoskonalić pojazd przy zakupie
- możemy skorzystać z finansowania zakupu na podobnych warunkach, jak przy zakupie auta z salonu
Potencjalnego klienta zniechęcić może chyba tylko cena, która bywa nieco wyższa niż w przypadku aut sprzedawanych w komisie lub przez osoby prywatne. Warto jednak pamiętać, że cena u dealera obejmować może dodatkowe usługi i gwarancje, których żaden prywatny sprzedawca nam nie zaoferuje.
Źródło: salonynoma.pl