Wiadomości z Katowic

Koronawirus - z jakich form pomocy mogą korzystać katowiczanie?

  • Dodano: 2020-10-20 11:00

W ostatnich dniach obserwujemy niestety ciągły wzrost ilości zakażeń koronawirusem. Mimo, że według najnowszych informacji ogłoszonych przez Rząd Katowice pozostają w strefie żółtej – to samorząd wznawia część działań realizowanych wiosną, a także przypomina z jakich form pomocy mogą korzystać katowiczanie. Koronawirus to nie tylko zagrożenie dla naszego zdrowia i życia. Konieczność długotrwałego przebywania w mieszkaniach oraz ograniczenia kontaktów do minimum powodują szereg problemów społeczno-bytowych.

Gdzie szukać pomocy?

Szczególnie zagrożone są osoby najstarsze i samotne. W tym przypadku dużym wyzwaniem stają się najprostsze czynności, jak kupno żywności, leków czy też kwestie psychologiczne związane z długim odosobnieniem – podkreśla prezydent Marcin Krupa. – Dlatego podjęliśmy szereg działań antykryzysowych adresowanych w szczególności do osób najbardziej potrzebujących. Jednym z nich jest „Pogotowie zakupowe", którego pracownicy dostarczają najmniej zamożnym mieszkańcom bezpłatne pakiety żywnościowe, a osobom posiadającym środki finansowe nieodpłatnie robią zakupy. Wszyscy mieszkańcy mają możliwość skorzystania ze zdalnej pomocy psychologicznej, czy Srebrnego Telefonu dla seniorów, z których skorzystano prawie 1000 razy – dodaje prezydent i przypomina, by nie wstydzić się prosić o pomoc.

Zgłoszenia do Pogotowia Zakupowego są przyjmowane od poniedziałku do piątku pod numerem Srebrnego Telefonu: 32 251 69 00 w godzinach od 7.30 do 15.30.

Urząd oferuje dwie formuły usług zakupowych:

  • dla osób starszych, ubogich i wymagających wsparcia dostarczany jest bezpłatny pakiet żywności oraz środków higienicznych
  • dla osób starszych posiadających własne środki finansowe urząd oferuje zakup żywności, środków higienicznych w tym leków ze środków własnych oraz na zlecenie seniora. Koszt dostawy pokrywa MOPS Katowice. 

Czynny jest również Telefon Zaufania dla Seniorów 796 970 686 – dostępny w godzinach 16.00 – 19.00 (od poniedziałku do soboty). Seniorzy mogą również otrzymać zdalne wsparcie psychologiczne za pośrednictwem wideokomunikatorów oraz w drodze rozmowy telefonicznej. W Ośrodku Interwencji Kryzysowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Katowicach można nawiązać zdalny kontakt telefonicznie oraz mailowo: 32 251 15 99; 669 777 008,  601 158 007,  506 041 200,  506 041 100 z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video, email: oik@mops.katowice.pl. Dyżury psychologów i interwentów w godzinach 8:00 – 19:00 (od poniedziałku do piątku). W Centrum Poradnictwa Specjalistycznego Metodyki i Strategii Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej zdalny kontakt telefoniczny: 572 333 751, 725 150 086  oba telefony z możliwością kontaktu przez komunikator WhatsApp i video. Dyżury psychologów w godzinach 8:00 – 17:30  (od poniedziałku do piątku).

Dezynfekcje

W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców, ponownie od października dezynfekowane są przestrzenie publiczne.

Codziennie dezynfekowane są przystanki autobusowe i tramwajowe, a jest ich w naszymi mieście ponad 660. Pracownicy dezynfekują wiaty, ławki i kosze, które się przy nich znajdują. Ponadto podobne działania są realizowane przy przejściach podziemnych, kładkach dla pieszych i tunelach. W tych miejscach bardzo dokładnie odkażane są poręcze, zarówno przy schodach, jak również przy podjazdach dla niepełnosprawnych – wylicza Piotr Handwerker, dyrektor MZUiM Katowice. W dezynfekcje zaangażowane jest także MPGK Katowice, wykorzystując środki dezynfekujące przy  codziennym czyszczeniu miasta, m.in. w zamiatarkach.

Załatwianie spraw urzędowych

Urząd Miasta Katowice utrzymuje bezpośrednią, limitowaną obsługę mieszkańców - związaną z osobistą wizytą w Urzędzie. 

Sprawy urzędowe można załatwiać osobiście w urzędzie, natomiast apelujemy, by kontakt bezpośredni ograniczać do minimum. Posiadając profil zaufany i konto na platformie www.sekap.pl można skorzystać z 300 usług, które dają możliwość wysłania do Urzędu Miasta Katowice wniosku drogą elektroniczną, np. zgłoszenie zbycia pojazdu, wniosek o rejestrację pojazdu, odpis aktu stanu cywilnego, wydanie zaświadczenia z akt meldunkowych, wymeldowanie, deklarację śmieciową – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta i przypomina, że wiele banków w ramach bankowości internetowej pozwala na założenie profilu zaufanego.

Bezpośrednia obsługa interesantów jest prowadzona w:

  • Biurze Obsługi Mieszkańców – Rynek 1,
  • Miejskim Centrum Energii przy ul.Młyńskiej 2,
  • Wydziale Uprawnień Komunikacyjnych przy ul.Francuskiej 70,
  • Urzędzie Stanu Cywilnego – Plac Wolności 12a,

z zastrzeżeniem ograniczonej liczby osób przebywających w sali obsługi (tj. maksymalnie 1 osoba na jedno stanowisko obsługi), oraz  zachowaniem obowiązujących wymogów sanitarnych (tj. zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk, utrzymanie 2 m dystansu między osobami) w następujących godzinach:

  • poniedziałek, czwartek:: 7.30 – 17.00
  • wtorek, środa: 7.30 – 15.30
  • piątek: 7.30 – 14.00.

Kontakt telefoniczny z pracownikami Urzędu, którzy nie zajmują się bezpośrednią obsługą interesantów  (lista telefonów do komórek Urzędu najczęściej obsługujących mieszkańców) jest możliwy w godzinach:

  • od poniedziałku do środy od 7.30 do 15.30
  • czwartek: 7.30 – 17.00
  • piątek: 7.30 – 14.00

Sytuacja jest oczywiście dynamiczna. Na bieżąco śledzimy sytuację epidemiczną, nowe zasady wprowadzane na szczeblu rządowym, a prezydent Marcin Krupa jest w stałym kontakcie z prezydentami największych miast, by wymieniać się doświadczeniami. Wszelkie informacje dla mieszkańców są publikowane na specjalnym serwisie miejskim dedykowanym koronawirusowi pod adresem www.koronawirus.katowice.eu dodaje rzecznik

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również