Katowice - portal miejski mojeKatowice.pl

Wiadomości z Katowic

Normy akustyczne dla biur - jakie są i dlaczego warto się do nich dostosować?

  • Dodano: 2019-07-10 10:00

Akustyka przez długi czas była często zaniedbywanym aspektem podczas wyposażania biur. Tymczasem na początku roku 2018 pojawiły się normy zawierające szczegółowe zalecenia dotyczące właściwej akustyki poszczególnych rodzajów miejsc pracy. Warto mieć je na uwadze, gdyż od tego w dużej mierze zależy zadowolenie, a zatem i wydajność pracowników.

Zapewne większość z nas była kiedyś w sytuacji, gdy skupienie się np. na czytanej książce czy też pisanym raporcie skutecznie uniemożliwiała prowadzona obok rozmowa telefoniczna bądź w cztery oczy. Z takim problemem muszą się codziennie mierzyć się pracownicy biur. Mimo to przez długi czas walka z hałasem w biurowej przestrzeni roboczej była często zaniedbywana. Ten stan rzeczy nieco się zmienił w 2018 r., kiedy to pojawiły się oficjalne zalecenia dotyczące akustyki w otwartych przestrzeniach biurowych. W jaki sposób zła akustyka wpływa na pracowników, jakie są te wymagania i co można zrobić, by hałas był utrzymywany na odpowiednim, nieprzeszkadzającym w pracy poziomie?

20 straconych minut

Wpływ hałasu na efektywność pracy był już wielokrotnie przedmiotem różnych badań. Jedno z nich dobitnie wykazało, że w sytuacji, gdy rozproszy nas zasłyszana rozmowa bądź nagły hałas, potrzebujemy aż 20 minut, by nasza koncentracja powróciła do stanu pierwotnego. Co więcej, aż 70% ankietowanych pracowników uważa, że to właśnie rozmowy prowadzone przez innych członków zespołu są najczęściej przyczyną obniżonej wydajności pracy. Co jednak ciekawe, okazuje się, że przeciwieństwo gwarnego biura, czyli pomieszczenie pogrążone w niemalże absolutnej ciszy też nie jest dobrym rozwiązaniem. Całkowita cisza sprawia niepokojące i nieprzyjemne wrażenie. Dlatego niezbędne jest znalezienie swoistego „złotego środka” pomiędzy ciszą a hałasem, którego specyfika zależeć będzie od rodzaju pracy wykonywanej w danym pomieszczeniu.

Oficjalne normy akustyczne

Na problemy akustyki biurowej zwracają uwagę wytyczne normy PN-B-02151-4:2015-06. Jak możemy przeczytać w sekcji dotyczącej zaleceń akustycznych dla obiektów biurowych, najbardziej kłopotliwą kwestią są głośne rozmowy odbywane w pomieszczeniach, w których odbywa się cicha praca na komputerach. W związku z tym, że w biurach stosunek powierzchni ściany do powierzchni sufitu oraz podłogi jest zazwyczaj niski, wskazane jest pokrycie tych ostatnich dźwiękochłonnymi materiałami, takimi jak wykładziny dywanowe. Specjaliści zalecają również stosowanie paneli dźwiękochłonnych umiejscawianych powyżej blatu biurek. Takie ich rozmieszczenie sprawi, że rozmowy odbywające się przy jednym stanowisku nie będą rozchodzić się na całą salę, co pomoże wyeliminować problem rozpraszania uwagi.

Różne warianty paneli

Gdzie należy zwrócić się w poszukiwaniu sprzętu umożliwiającego wyciszenie biura w sposób nie tylko skuteczny, ale również stylowy? Dużą ofertę odpowiednich wyrobów posiada na przykład specjalistyczny sklep AJ Produkty. W jego asortymencie znajdują się między innymi wykonane z lekkich włókien poliestrowych panele dźwiękochłonne, które z racji swojej stylistyki mogą również z powodzeniem służyć jako tablice ogłoszeń. Firmy zwracające szczególną uwagę na ekologię może zainteresować specjalny wariant zestawu paneli wykonanych z tworzywa PET pochodzącego z recyklingu. Na taki zestaw składają się szare, czarne i białe elementy, zatem istnieje opcja wykorzystania ich do tworzenia wzorów uatrakcyjniających przestrzeń biurową. AJ Produkty sprzedaje również dźwiękochłonne ścianki biurowe, projektowane według nieustannie modnej szkoły stylu minimalistycznego.

Badania jasno wykazują, że wysoki poziom hałasu to jeden z największych wrogów produktywnej pracy. Szczególnym problemem są zasłyszane przypadkowo konwersacje, w które mimowolnie zaczynamy się wsłuchiwać, co ostatecznie kosztuje nas 20 minut czasu spędzonego na powrocie do wcześniejszego poziomu koncentracji.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.