Katowice - portal miejski mojeKatowice.pl

Kalendarz wydarzeń

  • 2016-02-19 19:00

  • Spodek

Impreza już się odbyła.

"Daj znak" - inauguracja kampanii na Śląsku

"Daj znak" - inauguracja kampanii na Śląsku

Już 19 lutego 2016 r. w katowickim Spodku Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Śląska Drogówka zainaugurują kampanię społeczną „DAJ ZNAK I PRZEJDŹ BEZPIECZNIE PRZEZ JEZDNIĘ”, która ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w rejonie przejść dla pieszych.
 
 
Jedenasty rok działalności KCBRD rozpoczyna na Śląsku premierowym widowiskiem kolejnej kampanii społecznej. Warsztaty dla użytkowników ruchu drogowego, prezentacje filmowe, pokaz akrobatyczny promujący gest kampanii „Daj znak”, koncerty: Blue Cafe, Janusz Yanina Iwański.
 
 
Tym razem akcja dedykowana jest kierowcom i pieszym. „Daj znak”- poprzez podniesienie ręki – nawołuje hasło kampanii. Tak proste, ale nie zawsze przez nas uświadomione jako efektywne działanie, stwarza szanse kierowcy na zauważenie pieszego i w wielu przypadkach uniknięcie wypadków, których statystki są przerażające. Stąd po analizach liczby zdarzeń drogowych i ich okoliczności powstał pomysł wspólnej kampanii Krajowego Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Śląskiej Drogówki.
 
 
W Polsce najczęściej ofiarą wypadków drogowych są piesi. Jak wynika z danych statystycznych w latach 2004–2014, tj. w okresie naszej obecności w Unii Europejskiej, na polskich drogach zdarzyło się blisko 149 tys. wypadków z udziałem pieszych, w których ponad 140 tys. osób zostało rannych, a ponad 18 tys. osób zginęło. Przez wiele lat rocznie ginęło w Polsce ok. 2 tys. pieszych, dopiero w 2008 roku zaznaczyła się mocna tendencja spadkowa. Jednak i tak wskaźnik zabitych pieszych na milion mieszkańców, na przejściach bez sygnalizacji w Polsce jest kilka razy większy niż w Hiszpanii czy Niemczech i wynosi 4,8; w Hiszpanii - 1,3; w Niemczech - 0,8; w Holandii 0,6. 
 
 
Statystyki zdarzeń drogowych na Śląsku:
W styczniu na śląskich drogach odnotowano 130 wypadków, z czego do 94 zdarzeń doszło w okolicy przejść dla pieszych. Życie straciło 10 osób, w tym 9 pieszych. W trzech przypadkach piesi zginęli bezpośrednio na przejściu dla pieszych. 
 
 
Prowadzona przez policjantów analiza zdarzeń drogowych dowodzi, 
że 80 wypadków z udziałem przechodniów zaistniało z winy kierujących pojazdami, a jedynie 9 z winy pieszych. Główną przyczyną wypadków było nieustąpienie pieszemu pierwszeństwa na pasach. W latach ubiegłych również dochodziło do wielu zdarzeń na pasach. W 2014 roku na przejściach dla pieszych zginęły 33 osoby, a 483 zostały ranne. W 2015 roku śmierć na przejściu poniosło 33 pieszych, a 478 doznało obrażeń ciała. W ubiegłym roku najwięcej pieszych zginęło na drogach Częstochowy (15 zabitych), niebezpieczne były również drogi Żywca, Katowic, Gliwic oraz Cieszyna, w każdym z tych miast życie straciło 7 osób.
 
 
Czy podczas zdarzenia drogowego kierowcy nie widzieli pieszego? Przekaz kampanii zachęca do większej koncentracji uwagi kierowców, a przede wszystkim do zaznaczenia poprzez gest podniesionej ręki wejścia na jezdnię przez pieszych. 
Język gestów od wieków stanowi szybkie i sprawne narzędzie komunikacji. W kampanii nikt nie epatuje liczbami ani obrazami tragicznych zdarzeń. Mimo, że cel akcji prezentowany jest odbiorcom metaforycznie, to jednak niezwykle jasno i logicznie. W spocie filmowym „Daj znak” przemawia Indianin, który jest tak mocno kojarzony z plemiennym systemem komunikacji. Miejmy nadzieję, że kierowcy docenią gest uniesionej ręki sygnalizujący chęć przejścia przez jezdnię i będzie to znak stosowany w codziennych relacjach pieszy – kierowca, bo przecież dbamy o najważniejsze –o nasze bezpieczeństwo. 
 
 
 
11 rok KCBRD na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Ponad 10 lat Krajowe Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego realizuje cele statutowe, by na polskich drogach było bezpieczniej. W programach profilaktycznych m.in.: „Bezpiecznie – chce się żyć!”, „Moda na odblaski”, „Motopozytywni”, „Zapnij pasy po mistrzowsku” – KCBRD przybliża uczestnikom ruchu drogowego tą ważną problematykę. Realizowane rokrocznie działania gromadzą ok. 80 tys. osób w prawie 100 miastach polski. KCBRD współpracuje z Komendami Policji, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Państwową Strażą Pożarną, Kuratorium Oświaty, Towarzystwem Trzeźwości Transportowców. Wspólnie zrealizowano filmy: „Zabójcy”, „Idź tak, abyś doszedł”, „Cisza”, „Jedna sekunda, całe życie”. Dla dzieci KCBRD opracowało materiały edukacyjne m.in.: „Kodeks rowerzysty i motorowerzysty”, „Elementarz bezpieczeństwa”, czy „Poradnik rowerzysty”. 
 
 
Daj znak” – inauguracja kampanii na Śląsku
19 lutego – Katowice – godz. 19.00
Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji; Spodek-Hala widowiskowa, Aleja Korfantego 35
– jak uchronić pieszych przed wypadkiem – 
edukacja, premiera spotu filmowego, koncerty, widowisko
  • 2016-02-19 19:00

  • Spodek

Dodaj komentarz

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Dodając komentarz akceptujesz regulamin portalu.