Wiadomości z Katowic

Jak napisać CV, które da Ci pracę? Sprawdzone wskazówki

  • Dodano: 2018-02-14 07:30, aktualizacja: 2018-02-14 09:30

Celem tworzenia każdego życiorysu zawodowego jest otrzymanie zatrudnienia. Zastanawiasz się, dlaczego pomimo tego, że wysyłasz dużą liczbę CV do różnych pracodawców, to nie otrzymujesz zbyt wielu odpowiedzi? Być może Twoje CV jest mało skuteczne, bo popełniasz błąd już na początku jego tworzenia, nie dodając elementów, które mają wpływ na zainteresowanie rekrutera.

Co zawiera prawidłowo stworzone CV?
Curriculum Vitae jest specyficznym dokumentem. Jego tworzenie można porównać do tworzenia kampanii reklamowej. Odpowiednio skonstruowany życiorys zawodowy zwiększa wielokrotnie szansę na to, że będziesz otrzymywać więcej odpowiedzi od pracodawców, co w rezultacie sprawi, że uzyskasz zatrudnienie.

W prawidłowo napisanym CV powinny znaleźć się takie elementy jak:

  • Dane osobowe
  • Dane kontaktowe
  • Informacje o wykształceniu
  • Poprzednie stanowiska pracy i daty zatrudnienia
  • Wykonywane obowiązki
  • Umiejętności
  • Kursy i szkolenia

Życiorys zawodowy jest często łącznie z listem motywacyjnym jednym z pierwszych dokumentów, jakie otrzymuje od Ciebie pracodawca. Od tego, w jaki sposób przedstawisz swoją osobę, zależy bardzo dużo. Na podstawie dokumentów aplikacyjnych pracodawca podejmuje decyzje czy zaprosić cię na rozmowę kwalifikacyjną.

Pisanie CV  rozpocznij od swoich danych osobowych i kontaktowych. Wydaje się to bardzo oczywistą sprawą. Jednak rekruterzy narzekają, że brak danych kontaktowych w CV nadal się zdarza. Już na tym pierwszym etapie, warto zadbać o swój wizerunek. Jak to zrobić? Zadbaj o to, aby Twój adres e-mail wyglądał profesjonalnie. Taki adres powinien zawierać imię i nazwisko lub tylko nazwisko. Nie używaj w swoim adresie e-mail zdrobnień i liczb. Zobacz jak rekruterzy widzą Twoje CV (tekst po angielsku) i jak możesz wykorzystać badanie eyetracking do napisania CV aby wyróżnić się z tłumu. Badanie eyetracking stosuje się od wielu lat m.in. w kampaniach marketingowych.

Następnie napisz krótkie podsumowanie zawodowe. To element, który przyciąga uwagę rekrutera. Podsumowanie powinno być zwięzłe, składające się maksymalnie z trzech, czterech linijek tekstu.  Idealnie będzie, jeśli odnosić się ono będzie bezpośrednio do tego, jakie oczekiwania ma pracodawca.  Dobrym miejscem na umieszczenie podsumowania zawodowego jest sama góra dokumentu, pomiędzy danymi kontaktowymi a doświadczeniem zawodowym.

Kolejnym, bardzo istotnym dla pracodawcy elementem jest sekcja opisująca doświadczenie zawodowe. Doświadczenie opisuje się od zdarzeń najwcześniejszych do najpóźniejszych. W tym miejscu umieszcza się informacje o firmach, w których pracowałeś, okresie zatrudnienia, oraz najważniejszych obowiązkach. Najlepszą opcją będzie uwzględnienie tylko takiego doświadczenia zawodowego, które ma bezpośredni związek z kandydowaniem na obecne stanowisko. Nie ma potrzeby pisać o doświadczeniu niezwiązanym z danym branżą.  W opisie obowiązków można dodać link do zrealizowanych kampanii lub wspomnieć o otrzymanych nagrodach za realizację zawodowych projektów.

Sekcja wykształcenie powinna zawierać informacje o ukończonych szkołach. Najlepiej, jeśli wpiszesz nazwę szkoły, datę rozpoczęcia i zakończenia nauki, wydział, specjalizację i tytuł, który uzyskałeś. Co do samego formatu dat, to nie stosuj pełnych dat. Praktykuje się wpisanie tylko miesiąca i roku, na przykład lipiec 2012.

Jak przyciągnąć uwagę pracodawcy? Uwagę przyciągnie informacja o twoich umiejętnościach. W wielu dostępnych w sieci szablonach CV można zauważyć, że sekcja umiejętności jest jednym z ważniejszych elementów. Umieszcza się ją czasami po lewej stronie życiorysu zawodowego, dzięki czemu jest ona jeszcze bardziej widoczna dla rekrutera. Co wpisać w tej sekcji, aby zyskać zainteresowanie pracodawcy? Po pierwsze skup się głównie na tych umiejętnościach, które będą miały bezpośredni związek z tym, jaką pracę zamierzasz wykonywać. Zasada im więcej, tym lepiej, nie sprawdza się w tym przypadku. Zbyt duża ilość zbędnych informacji spowoduje, że dokument nie będzie czytelny. Opisując umiejętności, korzystaj z danych, liczb, faktów. Im bardziej konkretnie i mierzalnie, tym lepiej. Jeśli chcesz otrzymywać więcej zaproszeń na rozmowy kwalifikacyjne, to każdorazowo dopasuj umiejętności do konkretnej oferty pracy.  Jeśli zamierzasz napisać o umiejętnościach językowych i znajomości programów komputerowych, to najlepiej, jeśli zrobisz to w osobnej rubryce. Takie rozmieszczenie sprawi, że CV będzie bardziej czytelne. Każdą ze swoich umiejętności opisz maksymalnie w czterech słowach. 

Cechy dobrze napisanego Curriculum Vitae to:

  • Unikalność
  • Schludność
  • Czytelność

Jak długie powinno być CV? Przyjmuje się, że nie powinno być one bardziej rozbudowane niż strona formatu A4. Oczywiście, może być ono dłuższe, ale tylko w przypadku, kiedy pracowałeś w wielu firmach, a zatrudnienie miało związek z obecną kandydaturą.
 

Sprawdzone wskazówki – przydatne w tworzeniu skutecznego CV

  1. W widocznym miejscu umieść podsumowanie zawodowe oraz informacje o umiejętnościach.
  2. Opisz swoje najważniejsze osiągnięcia, mające związek ze stanowiskiem, na które aplikujesz.
  3. Umiejętnie podkreśl/zaznacz informacje, które są istotne z punktu widzenia pracodawcy. Używaj języka korzyści.
  4. Zastosuj słowa kluczowe.
  5. Wykorzystaj sprawdzone źródła i zainspiruj się gotowymi wzorami CV.
  6. Wybierz szablon CV odpowiedni do danego stanowiska.

Rodzaje CV
Zanim stworzysz życiorys zawodowy, wybierz jego rodzaj. Do najczęściej używanych należą CV chronologiczne, CV funkcjonalne, oraz CV mieszane. Najpopularniejsze jest CV chronologiczne, które charakteryzuje się tym, że historię zatrudnienia wpisuje się w porządku chronologicznym od najwcześniejszego stanowiska po najdawniejsze. Jest to rodzaj CV lubiany przez rekruterów, ponieważ tak rozplanowany dokument jest czytelny. Można bardzo łatwo prześledzić cały proces kariery zawodowej. Układ ten nie jest korzystny w sytuacji, kiedy miałeś przerwy w zatrudnieniu, często zmieniałeś pracę lub chcesz zupełnie zmienić branżę.
Kolejny rodzaj to CV funkcjonalne. Jest to idealny sposób przedstawienia informacji w sytuacji, kiedy chcesz pochwalić się swoimi umiejętnościami, ale niekoniecznie miejscami poprzedniej pracy. Zaletą tego rodzaju życiorysu zawodowego jest to, że skupia on uwagę rekrutera na osiągnięciach, zdolnościach i umiejętnościach. Jest to dobry rodzaj CV w sytuacji, kiedy chcesz zmienić branżę lub nie masz długiej historii zatrudnienia. Nie jest to konwencjonalny sposób przedstawiania historii zatrudnienia i niekiedy rekruter może mieć wrażenie, że chcesz coś ukryć. Jest to dość rzadko stosowany rodzaj wśród kandydatów z jasną ścieżką kariery. Fakt ten jest ogólnie znany osobom, które zajmują się rekrutacją pracowników.

Jeszcze jednym rodzajem życiorysu zawodowego jest CV mieszane. Jest to połączenie życiorysu chronologicznego i funkcjonalnego. Z każdego z nich wybiera się wszystko, co najlepsze. Jest to idealny rodzaj CV w momencie, kiedy planujesz przebranżowienie się, masz długą i stabilną historię zatrudnienia i chcesz pokazać wszystkie swoje umiejętności przydatne w przyszłej pracy. Te rodzaj CV stosowany jest również przez osoby wykonujące wolne zawody, freelancerów i tych, którzy chcą pochwalić się doświadczeniem zdobytym podczas pracy w ramach wolontariatu. Nie jest to dobry wzór dla tych, którzy często zmieniali pracodawców, ponieważ przerwy w zatrudnieniu są widoczne na pierwszy rzut oka. Powinieneś użyć tego rodzaju CV wtedy, kiedy masz w ręku solidne argumenty w postaci umiejętności zdobytych poprzez doświadczenie zawodowe. Najbardziej popularnym wśród kandydatów ubiegających się o pracę jest życiorys zawodowy chronologiczny.

Jak napisać CV, które da Ci pracę? Sprawdzone wskazówki

Komentarze (3)    dodaj »

  • aspirujaca

    Ja też uważam że szablony szybkiecv są najlepsze!! Tylko ważne jest konto premium bo tam mnacie dużo fajniejsze opcje!! Ja teraz aplikuje do kilku firm! Trzymajcie kciuki :)

  • Jnsn

    Dane osobowe nie są konieczne, a wręcz przeciwnie - niewskazane! Nic ponad imię i nazwisko nie wnosi do CV, a jedynie daje możliwość wycieku tych danych - nigdy nie wiemy w czyich rękach znajdzie się CV, szczególnie gdy dostanie je firma headhunterska.

  • Jessie

    Ja mam kilka wskazówek: konkretnie i rzeczowo - to najważniejsze. Nigdy nie piszmy rzeczy, które są zupełnie niepotrzebne. Do tego: ładnie, schludnie i przejrzyście. To kolejna ważna kwestia - cv najlepiej zrobić z szablonu jak szybkieCV czy temu podobne inne strony. Samodzielne formatowanie w Wordzie to strata czasu.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również