Czasami pójście na łatwiznę nie popłaca. Tak samo decydowanie się na tańszą opcję, lub co gorsza, „po znajomości”, może odbić się czkawką. W przypadku nauki języków obcych najlepiej będzie mimo wszystko udać się do specjalistów, a szkoły językowe dokładnie takich zatrudniają. Jak wybrać najlepszego lektora niezależnie od języka?
W kwestiach związanych z edukacją kluczowy będzie profesjonalizm i zaplecze merytoryczne. Na szczęście Aglomeracja Śląska jest bardzo dobrym miejscem do nauki języków, w którym znajdować chciałaby się praktycznie każda szkoła językowa. Katowice są zdecydowanie najpopularniejszym miastem do nauki języków, przez co wybór na rynku jest tam po prostu szeroki.
Szkoła języków obcych Katowice - oczekiwania w stosunku do szkoły i lektora
Nie chodzi o to, żeby domagać się nieuzasadnionych spraw, ale odpowiednie wymagania pomogą w wyborze najlepszego możliwego lektora. W ramach zdrowego rozsądku zalecamy regularne ewaluowanie postępów, a także ocenę, kto jest winny w wypadku niepowodzeń. Czasem powolne tempo przyswajania pewnych zagadnień nie jest winą osoby pracującej z uczniem, a jego zapału i predyspozycji. Obowiązują tu bowiem dokładnie te same zasady, co przy nauce czegokolwiek innego, a to uczeń ma dać z siebie wszystko, by osiągnąć zamierzone wyniki.
Żeby uczniom pracowało się w miarę komfortowo nad kompetencjami językowymi, konieczna jest dobra atmosfera na zajęciach. Jeśli nie zgadza się energia, lub osoba ucząca się jest zbytnio zestresowana, wówczas rezultaty będą zwyczajnie gorsze. Co w tym wypadku powinien zrobić lektor?
Metod jest przynajmniej kilka i większość z nich wiąże się z terapią szokową. Osoba przerażona wizją mówienie w obcym języku powinna być zachęcana do zabierania głosu, a osoba męcząca się z ćwiczeniami z gramatyki, powinna je robić tym intensywniej. Podsumowując, wzmożone nakłady pracy powinny być kładzione nie tylko na bieżącym materiale przewidzianym w programie kursu. Skupić powinno się również na najsłabszych punktach uczniów.
Od lektora powinno wymagać się za to nienaganności jeśli chodzi o język i wymowę. O ile ten drugi aspekt może wydawać się drugorzędny, o tyle sprawna komunikacja w języku obcym pozwala uczniom lepiej przyswajać informacje, a także otwiera ich na samodzielne wyrażanie opinii w danym języku. To właśnie kompetencje językowe i płynność w komunikowaniu się są przecież podstawowym założeniem kursów.
Dlatego też nieakceptowalne jest, żeby lektor czy nauczyciel nie potrafili tego, czego nauczają. W grupach początkujących szczególnie łatwo jest przykryć pewne niedoskonałości w języku lektora, ale również i to powinno być weryfikowane przez zatrudniającą go szkołę. Złe nawyki językowe bardzo trudno wyplenić, dlatego uczniowie, którzy dostaną dawkę niepoprawnej wiedzy, mogą z nią męczyć się jeszcze bardzo długo.
To dlatego osoby pracujące z uczniami na każdym poziomie powinny być dokładnie weryfikowane i regularnie sprawdzane. Zaufać powinniśmy więc tylko takim szkołom językowym, które stawiają na jakość, a nie zarobek.