Spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała 4 września 2025 roku umowę na modernizację torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej w Katowicach wzdłuż al. Korfantego na odcinku od Pętli Słonecznej do Placu Alfreda. Inwestycję - w formule „zaprojektuj i wybuduj" - realizować będzie firma Silesia Invest Sp. z o.o. Szmitka Kamiński Sp. k. z Gliwic. Wartość inwestycji wynosi 26 615 963,56 zł netto (32 737 635,18 zł brutto).
Modernizacja torów tramwajowych w Katowicach
Zadanie jest częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - Etap I", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Fundusz Spójności w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość inwestycji opiewa na kwotę 26 615 963,56 zł netto (32 737 635,18 zł brutto).
- Przebudowa torowiska wzdłuż al. Korfantego to bardzo istotna inwestycja tramwajowa w Katowicach, jedna z dwóch ostatnich w tym mieście (druga to modernizacja na ulicach 1 Maja i Obrońców Westerplatte, na odcinku od wiaduktu DK79 do „Baterpolu") - wyjaśnia Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. - Stan torowiska był już wysoce niezadowalający, dlatego w trosce o bezpieczeństwo i komfort jazdy zapadła decyzja o gruntownej modernizacji. W samym tylko 2023 roku pogotowia torowe i sieciowe naszej Spółki miały 296 interwencji. Na naprawy na tym odcinku poświęciły 667 roboczogodzin. W wyniku postępowania przetargowego wyłoniony został wykonawca zadania - Silesia Invest Sp. z o.o. Szmitka Kamiński Sp. k. z Gliwic, który z powodzeniem realizował wcześniej ważne inwestycje infrastrukturalne dla naszej Spółki. Mam nadzieję, że tym razem prace również przebiegać będą bez zakłóceń i zakończą się w planowanym terminie, czyli w okresie 27 miesięcy - dodaje.
Zakres prac i cel inwestycji
Prace modernizacyjne obejmować będą 3800 metrów torowiska. W ramach inwestycji przewidziano m.in: przebudowę Pętli Słonecznej, przebudowę istniejących peronów oraz budowę nowego peronu przed Laskiem Alfreda (obok Ośrodka Sportowego „Kolejarz Katowice"), dobudowę drugiego toru wzdłuż Lasku Alfreda, przebudowę sieci trakcyjnej wraz z wymianą konstrukcji wsporczych.
- Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj", dlatego w pierwszym etapie prac skupimy się na przygotowaniu dokumentacji projektowej, która musi powstać w okresie 12 miesięcy - podkreśla Jarosław Szmitka, Prezes Zarządu Silesia Invest Sp. z o.o. - Mamy wieloletnie doświadczenie w realizacji podobnych zadań - zarówno dla spółki Tramwaje Śląskie S.A., jak i dla innych podmiotów. Jestem spokojny o przebieg prac – dodaje Prezes Szmitka.
- Projekt pn. „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - Etap I" obejmuje dużych 12 zadań infrastrukturalnych, realizowanych w różnych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - wyjaśnia Marcin Michalik, Wiceprezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A. - Dzięki środkom z Programu FEnIKS zawarty został także kontrakt na zakup 30 nowych tramwajów niskopodłogowych, których pierwsze dostawy zaplanowane zostały na IV kwartał 2026 roku.