Wiadomości z Katowic

W Katowicach podpisano umowę na przebudowę torowiska na alei Korfantego

  • Dodano: 2025-09-05 09:15

Spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała 4 września 2025 roku umowę na modernizację torowiska tramwajowego i sieci trakcyjnej w Katowicach wzdłuż al. Korfantego na odcinku od Pętli Słonecznej do Placu Alfreda. Inwestycję - w formule „zaprojektuj i wybuduj" - realizować będzie firma Silesia Invest Sp. z o.o. Szmitka Kamiński Sp. k. z Gliwic. Wartość inwestycji wynosi 26 615 963,56 zł netto (32 737 635,18 zł brutto).     

Modernizacja torów tramwajowych w Katowicach

Zadanie jest częścią projektu „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - Etap I", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Fundusz Spójności w ramach  Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Wartość inwestycji opiewa na kwotę 26 615 963,56 zł netto (32 737 635,18 zł brutto).    

- Przebudowa torowiska wzdłuż al. Korfantego to bardzo istotna inwestycja tramwajowa w Katowicach, jedna z dwóch ostatnich w tym mieście (druga to modernizacja na ulicach 1 Maja i Obrońców Westerplatte, na odcinku od wiaduktu DK79 do „Baterpolu") - wyjaśnia Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. - Stan torowiska był już wysoce niezadowalający, dlatego w trosce o bezpieczeństwo i komfort jazdy zapadła decyzja o gruntownej modernizacji. W samym tylko 2023 roku pogotowia torowe i sieciowe naszej Spółki miały 296 interwencji. Na naprawy na tym odcinku poświęciły 667 roboczogodzin. W wyniku postępowania przetargowego wyłoniony został wykonawca zadania - Silesia Invest Sp. z o.o. Szmitka Kamiński Sp. k. z Gliwic, który z powodzeniem realizował wcześniej ważne inwestycje infrastrukturalne dla naszej Spółki. Mam nadzieję, że tym razem prace również przebiegać będą bez zakłóceń i zakończą się w planowanym terminie, czyli w okresie 27 miesięcy - dodaje.

Zakres prac i cel inwestycji

Prace modernizacyjne obejmować będą 3800 metrów torowiska. W ramach inwestycji przewidziano m.in: przebudowę Pętli Słonecznej, przebudowę istniejących peronów oraz budowę nowego peronu przed Laskiem Alfreda (obok Ośrodka Sportowego „Kolejarz Katowice"), dobudowę drugiego toru wzdłuż Lasku Alfreda, przebudowę sieci trakcyjnej wraz z wymianą konstrukcji wsporczych.

- Inwestycja realizowana jest w formule „zaprojektuj i wybuduj", dlatego w pierwszym etapie prac skupimy się na przygotowaniu dokumentacji projektowej, która musi powstać w okresie 12 miesięcy - podkreśla Jarosław Szmitka, Prezes Zarządu Silesia Invest Sp. z o.o. - Mamy wieloletnie doświadczenie w realizacji podobnych zadań - zarówno dla spółki Tramwaje Śląskie S.A., jak i dla innych podmiotów. Jestem spokojny o przebieg prac – dodaje Prezes Szmitka.

- Projekt pn. „Modernizacja i rozwój infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - Etap I"  obejmuje dużych 12 zadań infrastrukturalnych, realizowanych w różnych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - wyjaśnia Marcin Michalik, Wiceprezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A. - Dzięki środkom z Programu FEnIKS zawarty został także kontrakt na zakup 30 nowych tramwajów niskopodłogowych, których pierwsze dostawy zaplanowane zostały na IV kwartał 2026 roku.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również