Na Śląsku i Zagłębiu rośnie popularność komunikacji miejskiej. Zarząd Transportu Metropolitalnego podsumował sprzedaż biletów w pierwszym półroczu 2025 r. Odnotowano wzrost o ponad 6 proc. względem analogicznego okresu ubiegłego roku
Komunikacja miejska w GZM zyskuje pasażerów
Zarząd Transportu Metropolitalnego podsumował wyniki sprzedaży biletów za pierwsze sześć miesięcy 2025 roku. W porównaniu do tego samego okresu 2024 r. sprzedaż wzrosła o ponad 6%, z 19,4 mln do 20,7 mln biletów.
- Analiza wykazała tendencję rosnącą. Od stycznia do czerwca 2024 r. sprzedaliśmy ok. 19,4 mln biletów, a w pierwszym półroczu tego roku było to już ok. 20,7 mln biletów – wskazuje dyrektor ZTM Michał Wadowski. – To więcej o ponad 6 proc. – dodaje Michał Wadowski.
Rekordowy wzrost biletów dobowych i Metrobiletów 24 h
Największy wzrost sprzedaży ZTM odnotował wśród biletów Dziennych i Metrobiletów 24 h. Ten pierwszy to bilet ważny na całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM do godziny 23:59 (przez jeden „dzień kalendarzowy"). Ten drugi to bilet również ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej Transport GZM, ale przez 24 godziny i dodatkowo upoważnia do podróży na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie i POLREGIO na obszarze GZM oraz na odcinku linii kolejowej Tarnowskie Góry – Siewierz. Sprzedaż biletów Dziennych wzrosła o prawie 70 proc. (do prawie 160 tys. sztuk biletów), a Metrobiletów 24 h o ponad 90 proc. (do prawie 9,5 tys. sztuk biletów).
Coraz więcej biletów kupowanych w aplikacji
Dane ZTM mówią także wiele o zmieniających się nawykach pasażerów dotyczących miejsc, gdzie kupują oni bilety. Porównując ze sobą pierwsze 6 miesięcy roku 2024 i 2025, coraz popularniejszymi kanałami sprzedaży stają się aplikacja Transport GZM (wzrost o ok. 40 proc.), biletomaty (wzrost o ok. 37 proc.) oraz kasowniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach (wzrost o ok. 11 proc.). Na znaczeniu stracił z kolei portal internetowy (spadek o ok. 17%) oraz kioski (spadek o ok. 8 proc.).
– Naszą szczególną uwagę zwraca aplikacja Transport GZM. Już prawie połowa wartości wszystkich sprzedawanych biletów, bo ok. 46 proc., pochodzi właśnie z tego źródła. To cieszy podwójnie, bo Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przywiązuje dużą wagę i podejmuje wiele prac na rzecz tego, aby aplikacja była coraz bardziej przyjazna użytkownikom – przyznaje Michał Wadowski.
– Dobrym przykładem mogą być ostatnie aktualizacje. Dzięki nim w aplikacji można m.in. sprawdzić rzeczywisty czas odjazdu, zapisać ulubione przystanki lub odebrać powiadomienie o upływie ważności biletu – dodaje Michał Wadowski.
Nowe biletomaty i płatności bezgotówkowe
Wzrost sprzedaży w kasownikach oraz w biletomatach ZTM tłumaczy tym samym – możliwością zapłacenia za bilety kartami płatniczymi. W autobusach, tramwajach i trolejbusach jest coraz więcej urządzeń, które dają taką opcję podróżnym. Z kolei w przypadku automatów największe znaczenie miało uruchomienie w nich możliwości wniesienia opłaty kartą płatniczą – miało to miejsce we wrześniu ubiegłego roku. ZTM przeanalizował również pierwsze dane ze sprzedaży biletów przez nowe, solarne biletomaty. Wynika z nich, że w urządzeniach pasażerowie dokonali już ponad 35 tys. transakcji na łączną kwotę ponad 308 tys. zł. Najchętniej wybieraną metodą płatności była karta płatnicza – wraz z BLIK stanowiły ok. 58 proc. wszystkich transakcji.