Współczesne przedsiębiorstwa stają przed koniecznością sprostania nie tylko wyzwaniom rynkowym, ale także oczekiwaniom społecznym i ekologicznym. Kluczowym narzędziem w tej transformacji jest ESG obejmujące trzy obszary, niezbędne do prowadzenia działalności w sposób etyczny i zrównoważony. W artykule wyjaśniamy, czym jest ESG, jak wpływa na decyzje biznesowe oraz jakie korzyści może przynieść firmom, które wdrażają te zasady.
ESG, czyli co?
Skrót ESG pochodzi od angielskich słów Environmental (środowisko), Social Responsibility (społeczna odpowiedzialność), Governance (zarządzanie) i stanowi rozszerzenie idei społecznej odpowiedzialności biznesu Corporate Social Responsibility – w skrócie CSR. Koncepcja ta wynika ze wzrostu świadomości związanej z koniecznością dbania o planetę oraz równego i sprawiedliwego traktowania pracowników.
Zasady, jak przygotować raport ESG, zostały określone w Ustawie o Rachunkowości oraz zredefiniowane w unijnej dyrektywie z końca 2022 roku – Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Opisano w niej trzy główne standardy dla firm: działania na rzecz ochrony środowiska, społeczną odpowiedzialność oraz ład korporacyjny.
Nie wszystkie podmioty są obecnie zobowiązane do składania raportu ESG. Przepisy określają jednak konkretne progi czasowe oraz finansowe – kto i od kiedy ma sporządzić takie dokumenty.
Wskaźniki w ramach raportu ESG
Pierwszy standard związany jest ze środowiskiem (standard „E”) i jest możliwy do wdrożenia przez każdą firmę – zarówno tę usługową, jak i produkcyjną. Każdy biznes ma możliwość podjąć działania mające na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, na przykład poprzez oszczędne korzystanie z zasobów naturalnych czy redukcję emisji gazów cieplarnianych. W związku z tym na ocenę standardu „E” wpływają m.in. redukcja zużycia papieru, stosowanie ekologicznych środków transportu czy technologii produkcyjnych, a także inwestycje w odnawialne źródła energii. Nie bez znaczenie jest również przestrzeganie przepisów środowiskowych, gdyż im ściślej są wypełniane, tym wyższa jest ocena firmy.
Drugi standard, czyli oddziaływanie społeczne (standard „S”), obejmuje relacje z lokalną społecznością oraz ze współpracującymi firmami. Istotne są więc działania prowadzone w obrębie miejscowości czy gminy, gdzie dany podmiot ma siedzibę. Mogą być one realizowane na różne sposoby, w zależności od potrzeb mieszkańców. Z drugiej strony na ocenę „S” wypłynie także podejście do osób zatrudnionych. Odpowiedzialna firma będzie dbać o zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników, rozwiązując spory, niwelując mobbing oraz nierówność płciową. Na ocenę wpłynie więc także zadowolenie osób zatrudnionych i partnerów biznesowych.
Trzeci standard to zarządzanie (standard „G”). W jego skład wchodzi przede wszystkim przejrzystość finansowana i decyzyjna, jak również wysokie standardy etyczne w procesie zarządzania. Podstawą oceny „G” jest przestrzeganie prawa gospodarczego i cywilnego przy jednoczesnym wzmocnieniu niezależności organów nadzorczych.
Zalety płynące z raportowania ESG
Korzyścią z przygotowania raportu ESG jest większa transparentność biznesu dla wszystkich współpracowników, jak również dla klientów. Wraz ze wzrostem świadomości konsumenci zwracają coraz większą uwagę na to, od kogo kupują produkty czy usługi. Wyższa ocena standardów może się więc przełożyć na mocniejszy wizerunek marki i wzrost zaufania klientów.
Podsumowując, ESG to standard raportowania działań firmy, który daje podstawowe wytyczne dotyczące optymalizacji procesów biznesowych. Zainteresował Cię ten temat? Dowiedz się więcej na temat ESG na lepiej.tauron.pl