Wiadomości z Katowic

Jakich formalności należy dopełnić zanim przystąpimy do budowy domu?

  • Dodano: 2021-03-31 14:00

Zanim rozpoczniemy prace związane z budową naszego wymarzonego domu, konieczne jest dopełnienie kilku niezbędnych formalności. Niektóre dokumenty są na tyle ważne, że bez ich posiadania nie możemy rozpocząć żadnych prac. O czym zatem musimy pamiętać?

  1.     Jakie dokumenty budowlane są potrzebne?
  2.     O czym warto pamiętać przed budową domu?
  3.     Jak zgłosić budowę domu?

W poniższym artykule umieszczamy przydatne informacje, które mogą okazać się pomocne podczas przygotowań do budowy własnego domu.

Jakie dokumenty budowlane są potrzebne?

Zanim zaczniemy przeglądać plany domów i projektować nasze wymarzone miejsce, musimy przejść przez szereg koniecznych procedur.

O tym, jakie są warunki i możliwości zabudowy konkretnej działki, możemy dowiedzieć się z dokumentu, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zawarte są w nich takie informacje jak: kształt bryły i dachu, dopuszczalna powierzchnia zabudowy oraz wiele innych wymagań, które są ustalane przez samorząd. Dokument ten możemy dostać do wglądu w gminie lub też na jej stronie internetowej. Warto to sprawdzić jeszcze przed podjęciem decyzji dotyczącej zakupu konkretnej działki.

Konieczne jest również uzyskanie i przygotowanie pozostałych niezbędnych dokumentów, do których należą, m.in.:

  •       wypis i wyrys z planu miejscowego, jeżeli taki obowiązuje na danym terenie,
  •       oświadczenie o możliwości przyłączenia do poszczególnych sieci oraz warunki, jakie należy spełnić, aby dokonać przyłączenia,
  •       decyzje o warunkach zabudowy – w przypadku, gdy nie ma planu miejscowego,
  •       opinię geotechniczną, która jest potrzebna przy trudnych warunkach gruntowych lub na zlecenie zbadania gruntu,
  •       decyzję o wyłączeniu gruntu z produkcji rolnej, w przypadku, gdy wcześniej była użytkowana w taki sposób,
  •       pozwolenie na budowę,
  •       dziennik budowy.

Niezbędne jest także oświadczenie kierownika budowy oraz  zawiadomienie o rozpoczęciu robót budowlanych.

O czym warto pamiętać przed budową domu?

Na etapie planowania budowy domu, kiedy posiadamy już wszystkie potrzebne dokumenty, dobrze jest sprawdzić, jakie inwestycje mają powstać w najbliższym otoczeniu. Bloki mieszkalne, droga szybkiego ruchu czy też galeria handlowa, będące w planach na najbliższe lata, może przyczynić się do zmiany naszej decyzji. Informacje te powinien zawierać miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli nie możemy uzyskać do nich dostępu, warto poszukać ich w innych miejscach, np. na oficjalnym portalu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zanim przystąpimy do zakupu konkretnej działki, warto sprawdzić dostępność mediów. Informacje o tym, czy będziemy mogli podłączyć się sieci kanalizacyjnej, wodociągowej czy gazowej powinny być dla nas kluczowe. Już na etapie projektu, dobrze jest wiedzieć, czy konieczna będzie budowa studni czy też przydomowego szamba.

Jak zgłosić budowę domu?

Każdy, kto decyduje się na budowę domu, musi zgłosić swój zamiar w Wydziale Architektury Starostwa Powiatowego. Dokonując zgłoszenia, musimy określić termin rozpoczęcia robót budowlanych, a także zakres, rodzaj i sposób ich wykonywania. Zgłoszenie to powinno zawierać:

  •   cztery komplety projektu budowlanego wraz ze wszystkimi pozwoleniami, uzgodnieniami oraz opiniami,
  •  oświadczenie o prawie do dysponowania konkretną nieruchomością w celach budowlanych,
  • decyzję o warunkach zabudowy.

Dokumentacja powinna podlegać wstępnej weryfikacji przez biuro podawcze, w celu sprawdzenia wszystkich załączników. Organ administracji ma 30 dni od dnia zgłoszenia, podczas których może wezwać nas celem uzupełnienia brakujących pism. W przypadku braku sprzeciwu ze strony administracji można rozpocząć prace budowlane.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.