Wiadomości z Katowic

Separatory oleju - skuteczne rozdzielanie oleju i wody

  • Dodano: 2023-01-12 12:30

Sprawy silnik to jednostka, przy której kierowca dba o regularną wymianę separatora. Oprócz tego powinien pamiętać o wyborze dobrej jakości oleju. Jak więc dbać o auto? Wyjaśnieniem są poniższe porady!

Separator oleju – co to takiego?

Separator oleju to podzespół znajdujący się w silniku samochodu, którego zadaniem jest oddzielanie płynu od jego oparów oraz wody. Dzięki niemu substancje gromadzące się w jednostce napędowej są usuwane. Obecność separatora oleju jest więc konieczna do zapewnienia prawidłowego działania pojazdu.

Separator, zwany także odmą olejową, odprowadza wodę i gaz m.in. z układu dolotowego. Oprócz tego usuwa inne substancje znajdujące się w powietrzu i dostające się do silnika. Ten podzespół odprowadza zanieczyszczenia również z przepustnicy i kolektora ssącego. Dzięki pracy separatora ograniczane jest ryzyko awarii silnika oraz zapewniane są osiągi założone przez producenta samochodu.

Jak często wymienia się separator oleju?

Wysokie koszta naprawy silnika powodują, że o regularnej wymianie separatora oleju warto pamiętać. Koncerny motoryzacyjne zalecają montaż nowego podzespołu po każdych 100 tys. przejechanych kilometrów. Należy mieć jednak na uwadze, że tak rzadka instalacja nowej odmy jest możliwa jedynie w przypadku nowych aut. Starsze egzemplarze wymagają częstszej wymiany, najlepiej co około 30 tys. km przebiegu.

Montaż nowego separatora pozwala uniknąć utleniania się oleju. Zjawisko to jest bardzo niebezpieczne dla silnika, ponieważ grozi jego poważną awarią. Niewymieniana odma może się również zatkać. W takiej sytuacji wyczuwalna będzie nieregularna praca jednostki napędowej na wolnych obrotach. Jazda stanie się niekomfortowa z powodu szarpania. Do tego na desce rozdzielczej zaświeci się kontrolka.

Jak uniknąć zatoru separatora oleju?

Do zapewnienia właściwej pracy silnika niezbędne jest używanie wysokiej jakości oleju. Markowy środek wytwarza mniej substancji ubocznych, co przekłada się na mniejszą ilość wody i gazów pod maską. W rezultacie ciśnienie w jednostce napędowej stabilizuje się na odpowiednim poziomie.

Kolejna reguła, do której należy się stosować, to używanie tylko jednego rodzaju oleju silnikowego. Mieszanie specyfików, choć dopuszczalne, jest niewskazane. Inna lepkość i właściwości smarne poszczególnych produktów mogą doprowadzić do reakcji chemicznej, w wyniku której mieszanka straci swoje dobroczynne właściwości. Z tego powodu najlepiej całkowicie wymieniać olej silnikowy na inny.

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.