Wiadomości z Katowic

Sprzątanie etapami - jak sprzątać efektywnie

  • Dodano: 2021-08-27 08:45, aktualizacja: 2021-08-31 10:39

Poniższy artykuł ma na celu uświadomić czytelnikowi, jak ważne jest stworzenie właściwego harmonogramu sprzątania przestrzeni, w tym wypadku biurowej. Na co zwrócić szczególną uwagę? Sprawdźcie poniżej.

Od czego zacząć?

Aby usługa porządkowa była świadczona na wysokim, musimy dołożyć wszelkich starań, by pracownik ekipy sprzątającej został rzetelnie przeszkolony, właściwie wyposażony do pracy i odpowiednio wprowadzony na obiekt, co wiąże się z jasnym i czytelnym przekazaniem zakresu obowiązków.

Sprzątanie biura, magazynu, zaplecza socjalnego wymaga zachowania dyscypliny i systematyczności. Profesjonalne firmy porządkowe układając propozycję harmonogramu sprzątania  biorąc pod uwagę godziny pracy biura klienta. Podstawową zasadą jest odpowiednie planowanie i organizacja. Wyznaczając sobie strefy do sprzątania, najlepiej każdego dnia inną, nasze porządki są dużo bardziej efektywne. Sprzątamy wtedy dokładniej, bo mamy sprecyzowane zadania do wykonania. Określony zakres prac wyklucza marnowanie czasu na niepotrzebne czynności. 

Poniżej przedstawiamy krótki przewodnik co należy po kolei wykonywać, aby sprzątanie stało się efektywniejsze. 

Obowiązki codzienne wykonywane według dni tygodnia

Sprawdzonym sposobem jest- wypisanie wszystkich czynności do wykonania w punktach tworząc listę, którą w łatwy sposób możemy zweryfikować odhaczając kolejno wykonane czynności. Przykładowa lista może wyglądać następująco:

  • Czyszczenie biurek (wycieranie góry monitorów oraz ich podstawy, wycieranie miejsc trudnodostępnych oraz między kablami szczotką antystatyczną)
  • Czyszczenie foteli (nogi, podłokietniki, oparcie z tyłu) + odkurzanie
  • Przecieranie z góry kontenerów z kurzu
  • Wycieranie drukarek i niszczarek oraz szafek, na których stoją i mebli znajdujących się w strefach zaplanowanych do sprzątania na dany dzień
  • Zbieranie kubków i sztućców z biurek ze stref zaplanowanych do sprzątania na dany dzień
  • Uporządkowanie kuchni (wstawianie i rozładowywanie zmywarki, oraz załączenie pustej zmywarki ze środkiem do czyszczenia przed końcem pracy, przetarcie stołów i blatów, umycie podłogi)
  • Sprzątanie sal konferencyjnych (wycieranie tablic suchościeralnych, czyszczenie stołów, ustawianie krzeseł, wynoszenie kubków, odkurzanie, czyszczenie szyb)
  • Odkurzanie wykładzin (strefy zaplanowane do sprzątania na dany dzień, sale konferencyjne oraz ciągi komunikacyjne)
  • Opróżnianie koszy na odpady według potrzeb

Jeśli prace porządkowe wykonują dwie osoby sprzątające, taki system w łatwy i czytelny sposób przekazuje informacje o pracach jakie zostały już wykonane a jakie pozostały do wykonania powielenia się czynności.

Standardowe obowiązki w kuchni serwisu dziennego do godziny 10:00 należą:

  • Dbanie o czystość w kuchni
  • Uzupełnianie zapasów spożywczych w kuchni
  • Uzupełnianie materiałów higienicznych (płyn do desek sedesowych, żel do dezynfekcji rąk, krem do rąk)
  • Dbanie o porządek w salach konferencyjnych (ustawianie mebli, wycieranie stołów, wycieranie góry telewizorów, zbieranie naczyń, wycieranie odcisków palców z szyb, sprawdzanie ustawienia klimatyzacji, wycieranie tablic suchościeralnych w razie potrzeby) 
  • Pomoc w obsłudze gości (podawanie napoi i cateringu)
  • Sporządzanie zamówień artykułów spożywczych i biurowych
  • Kontrola stanów magazynowych (zapisywanie ilości wydanych artykułów na potrzeby klienta)
  • Utrzymanie porządku w magazynku
  • Wydawanie owoców pracownikom (sortowanie, krojenie w razie potrzeby)
  • Zgłaszanie wszelkich zauważonych usterek do recepcji
  • Czyszczenie ekspresów do kawy oraz odkamienianie czajników
  • Dbanie o kwiaty w biurze (podlewanie)
  • Kontrola wyposażenia apteczek 1 raz w miesiącu

Standardowe obowiązki w kuchni serwisu sprzątającego w godzinach 10:00 - 18:00

  • Utrzymywanie czystości w kuchniach (wycieranie blatu, wycieranie stolików, wycieranie krzeseł wraz z oparciem z przodu i z tyłu, mycie zlewów i armatury, mycie zmywarek wewnątrz, czyszczenie mikrofalówek, przecieranie szafek na zewnątrz 
  • O godzinie 18:00 kuchnię pozostawiamy uporządkowaną (puste kosze na odpady, uporządkowane blaty i stoły, wstawiona zmywarka z naczyniami, umyty zlew mleczkiem)
  • Wkładanie i wyjmowanie naczyń ze zmywarki oraz ręczne mycie sztućców według potrzeb, kontrola czystości wyjmowanych ze zmywarki naczyń
  • Kontrolowanie zawartości pojemników na odpady i wynoszenie worków z odpadami
  • Wycieranie i ustawianie mebli w strefie relaksu
  • Zgłaszanie zauważonych usterek recepcji

Uwaga: dodatkowe prace do wykonania w poniedziałki

Warto pamiętać o wycieraniu na mokro listew przypodłogowych w salach konferencyjnych i ciągach komunikacyjnych oraz o przecieraniu zegarów na sucho szczotką antystatyczną.
 

Obowiązki w piątki

Do obowiązków ekipy porządkowej w piątki należą generalne porządki w kuchni, polegające m.in. na przecieraniu szafek i szuflad wewnątrz, myciu koszy na odpady, myciu i dezynfekcji posadzki.

Przygotowanie zakresu czynności dla pracownika, który będzie pełnił funkcję porządkową u naszego klienta jest kluczowym zadaniem każdego koordynatora. Bez wyznaczonego celu nie będzie widocznych efektów, a na tym nam zależy najbardziej. Krystaliczne zasady zawsze się sprawdzają.

Komentarze (1)    dodaj komentarz »

  • Anna

    Podstawa to systematyczność. U mnie roomba jeździ codziennie, na bieżąco też z grubsza wszystko sprzątam a większe porządki robię w weekend. Taki system się u mnie sprawdza.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.