Wiadomości z Katowic

Coraz bliżej końca prac na węźle DK 86/81

  • Dodano: 2021-10-29 06:45, aktualizacja: 2021-10-29 06:59

Budowa jednego z najważniejszych węzłów drogowych w naszym kraju wchodzi w decydującą fazę. Wykonano już 75 procent wszystkich prac! Inwestycja to nowe, rozbudowane odcinki Drogi Krajowej nr 86 i Drogi Krajowej nr 81, a także sześć nowych wiaduktów, dwa podziemne przejścia dla pieszych oraz dziewięć bezkolizyjnych łącznic. Piątą z łącznic kierowcy pojadą już w listopadzie.

Od początku wiadomo było, że realizacja tej inwestycji będzie stanowiła ogromne wyzwanie inżynieryjne, ale też logistyczne. Szacuje się, że dziennie przejeżdża tędy nawet 60 tysięcy samochodów. Dodatkowo w rejonie prac działa kolej. Wszystko to sprawia, że realizacja inwestycji z zachowaniem drożności przejazdu przez przebudowywany węzeł stanowi ogromne wyzwanie dla wykonawcy robót ale też dla kierowców – mówi prezydent Katowic, Marcin Krupa. – Jestem przekonany, że zakończenie inwestycji pozwoli na udrożnienie kolejnego „wąskiego gardła" w układzie komunikacyjnym miasta, ale przede wszystkim, dzięki bezkolizyjnym rozjazdom, znacznie poprawi bezpieczeństwo użytkowników dróg – dodaje prezydent.  

Oprócz nowego układu drogowego zakres prac obejmuje konieczną przebudowę wszystkich sieci uzbrojenia podziemnego. Jak dotąd generalny wykonawca, czyli sopocka firma NDI, przebudowała już sieci gazowe o łącznej długości 2,7 kilometra, a także sieci wodociągowe, ciepłownicze oraz linię wysokiego napięcia na odcinku kolidującym z inwestycją o długości ponad jednego kilometra. Dodatkowo przebudowano kolidujące sieci kablowe elektroenergetyczne oraz sieci teletechniczne należące do wielu podmiotów.

Magistrala dla 6 miast

Co ciekawe, musieliśmy również przebudować sieci, które należą do kopalni węgla kamiennego „Murcki-Staszic": kanał wód dołowych, zapewniający odwodnienie kopalni, kanalizację ogólnospławną, rurociąg wody technologicznej oraz rurociąg sprężonego powietrza – wylicza Adam Owsiany, dyrektor projektu NDI. – Największym wyzwaniem w ramach inwestycji drogowo-mostowej, była przebudowa magistrali wodociągowej, która zasila sześć miast aglomeracji górnośląskiej. Zrealizowany odcinek ma średnicę 1,2 metra i długość ponad 1300 metrów – dodaje.

Magistrala otrzymała nowy rurociąg oraz 10 komór rewizyjnych. Odcinki, na których przebiega, zlokalizowane pod liniami kolejowymi i układem drogowym, zostały wykonane metodą mikrotunelingu w rurach osłonowych. 

DK 81 już gotowa

Postęp prac można dostrzec już gołym okiem, a kierowcy na co dzień korzystają z nowej, oddanej już do użytku infrastruktury. Przypomnijmy, dotąd Droga Krajowa 86 miała przekrój dwujezdniowy. Obecnie wykonywany fragment (o długości 2,5 kilometra) ma dwie nowe jezdnie główne oraz dwie jezdnie zbierająco-rozprowadzające, które zapewniają połączenie z bezkolizyjnymi łącznicami, obsługującymi zarówno ruch tranzytowy, jak i ruch lokalny.

W pierwszym etapie wykonaliśmy dwie nowe jezdnie zachodnie, które już zostały oddane do ruchu. Obecnie realizujemy budowę obu jezdni wschodnich, z wiaduktami, które znajdują się w ich ciągu – tłumaczy dyrektor projektu NDI. – Droga Krajowa 81 została już przez nas przebudowana na długości 1100 w przekroju dwujezdniowym dwupasmowym.

Piąta łącznica lada dzień

Ale jedna z najważniejszych katowickich inwestycji drogowych ostatnich lat to nie tylko budowa dróg. Aby wybudować projektowane wiadukty, wcześniej należało wzmocnić podłoże pod każdą z projektowanych podpór mostowych. Wykorzystano w tym celu innowacyjną technologię wzmocnienia podłoża panelami gruntobetonowymi „trench-mix". Wykonano panele do głębokości 9 metrów. Zaprojektowano też i wykonano ponad 1000 kolumn DSM, które sięgają głębokości 14 metrów. 

Powstają też dwa podziemne przejścia dla pieszych. Właśnie realizowane są roboty żelbetowe i budowa odwodnienia. Zarówno po stronie wschodniej, jak i zachodniej DK86 powstaną schody i rampy, które zostaną zadaszone. W planie jest także dziewięć bezkolizyjnych łącznic. Już w listopadzie kierowcy będą mogli pojechać piątą, oddaną do użytku łącznicą. Poprowadzi ona ruch od strony centrum Katowic i Sosnowca w kierunku Skoczowa i Wisły.

Trwa też przebudowa skrzyżowania ulic: Kolistej, Karolinki i 73. Pułku Piechoty.

W październiku rozpoczęliśmy kolejny etap przebudowy ul. 73. Pułku Piechoty i ul. Kolistej, w ramach którego zostanie wybudowana nowa kanalizacja deszczowa, sieci elektroenergetyczne i teletechniczne. Następnie wykonamy nową konstrukcję drogową wraz z chodnikami. Tam prace prowadzone są „połówkowo", z utrzymaniem przejezdności w jednym kierunku – mówi Adam Owsiany z NDI. – Wykonaliśmy również roboty zabezpieczające głęboki wykop w ściankach szczelnych wraz z robotami ziemnymi pod projektowany podziemny zbiornik retencyjny, odbierający wody opadowe z kanalizacji deszczowej.

W najbliższych tygodniach zaplanowano montaż całego zbiornika zaprojektowanego z rur średnicy 3,6m, ułożonych w dwóch rzędach o łącznej długości 86 metrów i pojemności 590 metrów sześciennych. Będzie to zbiornik w całości podziemny.

Wszystkie prace na węźle DK86/DK81 zakończą się do połowy przyszłego roku. Koszt inwestycji to około 308 miliona złotych, z czego 244 milionów dofinansowania uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Komentarze (1)    dodaj »

  • RIvii

    lada dzien :D ten remont mial sie skonczyc w polowie 2021 za chwile bedzie 2022.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również