Angielskie słowo „event” bardzo dobrze zadomowiło się na gruncie polskim. Zwrot ten od kilku lat zdobywa coraz większą popularność i jest używany nie tylko w środowisku specjalistów od marketingu. Wyrażenie „event” można przetłumaczyć na nasz ojczysty język po prostu jako „wydarzenie”, „zdarzenie” lub „imprezę”. Dzięki technologii i coraz bardziej zaawansowanym narzędziom organizacja eventów nabiera dziś nowego znaczenia. W naszym najnowszym wpisie skupimy się na wydarzeniach odbywających się w przestrzeni wirtualnej, czyli eventach online.
Najpopularniejsze rodzaje eventów
Istnieje bardzo wiele różnych typów eventów. W zależności od przyjętego kryterium możemy podzielić je na kilka kategorii. Najczęściej wyróżniamy eventy:
- biznesowe/korporacyjne – to wydarzenia, które wspierają i pomagają realizować cele biznesowe ustalone przez firmę, pozwalają dotrzeć bezpośrednio do grupy docelowej oraz sprzyjają integracji z partnerami zewnętrznymi,
- rozrywkowe – czyli różnego rodzaju imprezy, koncerty, festiwale, biesiady, festyny, kameralne spotkania muzyczne i inne występy organizowane dla celów rozrywkowych,
- kulturalne – wydarzenia o charakterze świeckim lub religijnym wyróżniające się elegancją i doniosłością i skupiające miłośników danego gatunku sztuki czy muzyki,
- naukowe – np. konferencje, kongresy i sympozja; ich celem jest zaprezentowanie i upowszechnienie znaczenia osiągnięć w poszczególnych dziedzinach, a także wymiana poglądów oraz dyskusja naukowa na temat aktualnych problemów (o tym, jak organizować konferencje i inne wydarzenia naukowe, można poczytać w artykule na stronie https://bluexperience.pl/organizacja-konferencji-i-kongresow),
- charytatywne – może to być dowolna impreza, dla której punktem wyjścia jest chęć wsparcia jakiegoś szczytnego celu,
- obywatelskie/rządowe – to spotkania realizowane w ramach partii politycznych, instytucji rządowych i samorządowych lub wspólnot, których celem jest pozyskanie poparcia lokalnej społeczności; najczęściej odbywają się w przestrzeni publicznej, dzięki czemu może w nich uczestniczyć większa ilość zainteresowanych,
- marketingowe – imprezy, które mają na celu promocję danej firmy, produktu lub marki,
- targi/wystawy – spotkania, podczas których gromadzą się w jednym miejscu kupcy i sprzedawcy, zwykle służące promocji konkretnej branży (np. targi pracy, targi ślubne czy targi nieruchomości); służą głównie budowaniu relacji z dotychczasowymi i potencjalnymi kontrahentami.
Organizacja wydarzeń online – przenieś swój event do Internetu
Wydarzenie może odbyć się w formie stacjonarnej, online lub hybrydowej. Eventy stacjonarne to imprezy posiadające fizyczną lokalizację, odbywające się z udziałem publiczności zgromadzonej na miejscu. W świecie zdominowanym przez cyfrowe narzędzia i nowe technologie coraz większego znaczenia nabierają wydarzenia online. Są to eventy odbywające się poprzez Internet, realizacja których stała się możliwa dzięki platformom do streamingu live. Eventy w formule online mogą zastąpić tradycyjne wydarzenia, ale tylko w pewnym stopniu. W projektach digitalowych niezwykle trudno czymkolwiek zastąpić to, co najcenniejsze w imprezach stacjonarnych, czyli żywą relację między organizatorami, prelegentami a publicznością. Okazuje się jednak, że obydwa formaty mogą się wzajemnie uzupełniać. Rozwiązaniem, które to umożliwia, są eventy hybrydowe. Ich łączona forma pozwala uczestniczyć w imprezie zarówno osobiście, jak i zdalnie. Jednym z wyzwań, z jakimi musieli mierzyć się przedstawiciele branży eventowej, było otwarcie się na możliwości i rozwiązania związane z postępem technologicznym. Organizatorzy imprez szybko nauczyli się wykorzystywać potencjał wirtualnych wydarzeń w sposób kreatywny, nowatorski, a także bezpieczny. Ostatnie miesiące pokazały nam, że eventy organizowane przy pomocy streamingu i platform internetowych mogą być atrakcyjne w podobnym stopniu jak te tradycyjne. Dziś możemy czerpać z dobrodziejstw obydwu formatów.