Z pewnością nie raz słyszałeś, że byki nie lubią koloru czerwonego. Jest to oczywiście mit, z którym dawno się rozprawiono. Jednak prawdą jest, że kolory mają moc i sprawiają, że na nie reagujemy. Wiedzą o tym w działach marketingu, które wykorzystują znaczenie kolorów w reklamie.
Długa historia reklamy
Dziś otaczają nas z każdej strony: w parku, na ulicy, w internecie, radiu, telewizji – reklamy są wszędzie. Jednak nie zawsze tak było, ponieważ, mimo że reklama jest znana od setek lat, w obecnym formacie występuje dopiero od kilkudziesięciu lat. Pierwsza reklama prasowa pojawiła się pod koniec XV wieku w średniowiecznej Anglii. Były to wskazówki dla duchownych dotyczące Wielkanocy. Do gazet reklama trafiła prawie 150 lat później. Data 14 października 1612 roku jest przełomowa, bowiem wtedy francuskie pismo „Journal General D'Affiches” udostępniło swoje łamy pierwszemu reklamodawcy. Przez wieki następował postęp technologiczny, co sprawiło, że reklamy trafiły najpierw do radia, potem do telewizji, a na końcu do internetu. W Polsce rynek reklamy komercyjnej zaczął się rozwijać dopiero od 1983 roku.
Wielka moc reklamy
Reklama już dawno przestała być tylko informacją o produkcie. Dziś ich producenci robią wszystko, by wzbudzić nas pragnienie posiadania danej rzeczy lub skorzystania z usługi. Wykorzystują wszelkie możliwe sposoby (głównie w radiu i telewizji), jakie są obecnie znane branży marketingowej. Zaś wszyscy, którzy zajmują się tym biznesem, doskonale zdają sobie sprawę, że znaczenie kolorów w reklamie jest niezwykle istotne w celu osiągnięcia sukcesu.
Znaczenie kolorów w reklamie
Praca w marketingu to z pewnością niełatwe zadanie. Nie dość, że trzeba mieć wiedzę o tym, jak sprzedawać, to w dodatku potrzeba kreatywności, by tworzyć nowe reklamy. Jedną z rzeczy, które należy mieć w małym palcu jest znaczenie kolorów w reklamie. Aż 65% z nas podejmując decyzję o zakupie danej rzeczy, kieruje się przede wszystkim jej kolorem. Czy to logiczne? Oczywiście, że nie. Jednak tak jest zaprogramowany nasz mózg, że nie zawsze postępuje zgodnie z logiką. Wiedzą to marketingowcy i korzystają z tego na potęgę. Oprócz wykorzystywania kolorów przy sprzedaży, firmy korzystają z naszych skojarzeń z nimi. Zieleń to natura, czyli zdrowie; żółty to słońce, czyli wakacje. Z kolei niebieski kojarzony jest ze spokojem, zaś czerwony z ruchem, akcją. Dlatego właśnie ten ostatni kolor tak często jest wykorzystywany do informacji o promocjach czy wyprzedażach. Czerwień wyróżnia się na tle innych kolorów i przyciąga nasz wzrok, dzięki czemu sprzedawcy osiągnęli połowę sukcesu – zwrócili na siebie uwagę.