Wiadomości z Katowic

Kradzieże w pracy - 3 fakty, które powinien znać każdy pracodawca

  • Dodano: 2018-11-23 15:15

Kradzieże w pracy - z tym tematem zmaga się wielu pracodawców. O tyle, o ile drobne zawłaszczenie przez pracownika długopisu czy ryzy papieru jest stosunkowo nieszkodliwe dla firmy, tak kradzież informacji gospodarczych może przynieść kolosalne straty nie tylko finansowe, ale również wizerunkowe.

 

  1. Co kradną pracownicy?

  2. Kto dokonuje kradzieży w pracy?

  3. Jak przeciwdziałać kradzieżom w pracy?

 

Pracownicy, szczególnie w dużych przedsiębiorstwach, często uważają, że kradnąc nie wyrządzają nikomu krzywdy. Mienie służbowe uważane jest za niczyje i nie utożsamia się go z własnością pracodawcy jako osoby, tylko z mieniem firmy, która osobą nie jest.

Co kradną pracownicy?

 

Wszystko, co da się ukraść, począwszy od długopisów o wartości kilkudziesięciu groszy, po drogie sprzęty, a nawet samochody. Najłatwiej jest przywłaszczyć sobie towary, których nikt nie liczy i nie sprawuje nad nimi kontroli. Znikają więc m.in. przybory piśmiennicze, papier ksero, kawa, herbata, cukier, papier toaletowy, chemia gospodarcza i środki czystości. Pracownicy czasami przywłaszczają sobie rzeczy, których nawet nie potrzebują i nie używają, np. fotele biurowe, myszki do komputera, czy środki ochrony indywidualnej (np. maseczki ochronne, czepki, rękawiczki, fartuchy).

 

Dla firmy znacznie większym problemem jest kradzież wartości niematerialnych, np. informacji gospodarczych, danych osobowych lub finansowych. Tajemnic przedsiębiorstwa związanych z jego działalnością nie da się obiektywnie wycenić, a straty dla firmy związane z ich kradzieżą są ogromne. W tym przypadku pracodawcy często decydują się na wynajęcie detektywów z agencji, która zajmuje się sprawami gospodarczymi, np. https://spy24.pl/sprawy-gospodarcze/. Ich zadaniem jest zwykle znalezienie pracownika odpowiedzialnego za kradzież oraz, jeśli to możliwe, sprawdzenie komu zostały przekazane i ujawnione skradzione informacje.

 

Kto dokonuje kradzieży w pracy?

 

Mówi się, że okazja czyni złodzieja, a w pracy okazji nie brakuje. To właśnie tam przeciętny pracownik spędza kilka godzin dziennie, dobrze zna otoczenie i współpracowników, dlatego kradzież jest stosunkowo łatwa. Kradną głównie pracownicy, którzy niewiele zarabiają lub chcą się zemścić na pracodawcy, np. za brak umowy o pracę, niskie zarobki lub zbyt wysokie wymagania. Kradzieże dotyczą też lepiej zarabiających pracowników, a nawet kadry kierowniczej - to głównie oni odpowiedzialni są za kradzieże własności niematerialnych.

 

Jak przeciwdziałać kradzieżom w pracy?

 

Nadmierna kontrola nie jest rozwiązaniem. Problem trzeba zwalczać od środka, dlatego pracodawcy wynajmują detektywów z agencji spy24.pl, których zadaniem jest identyfikacja możliwych sposobów kradzieży oraz wprowadzenie zabezpieczeń mających niwelować możliwość przywłaszczenia własności pracodawcy przez pracowników.

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.