CEL KURSU:
zdobycie kompleksowej wiedzy z zakresu profesjonalnej obsługi pacjenta oaz prowadzenia rejestracji w podmiotach prowadzących działalność leczniczą,
podniesienie umiejętności w zakresie komunikacji z pacjentami, rozwiązywania sytuacji trudnych, unikania i radzenia sobie z konfliktami,
osiągnięcie wysokiego standardu obsługi pacjenta,
I. DZIEŃ – 22.03.2012 r., GODZ. 10.00 – 15.00: PROFESJONALNA KOMUNIKACJA Z PACJENTEM.
- Specyfika obsługi pacjenta:
- Charakterystyka pacjenta,
- Typologia pacjentów - sposoby postępowania (wszystko wiedzący, gagatek, małomówny, niezdecydowany, niedoświadczony),
- Wymagania i oczekiwania pacjenta,
- Standardy i jakość w obsłudze pacjenta,
- Rola personelu we współpracy z pacjentem jako kluczowy czynnik wpływający na jakość obsługi,
- System informatyczny jako narzędzie pracy personelu,
- Etyka zawodowa w kontakcie z pacjentem.
- Telefoniczna obsługa pacjenta:
- Zasady i kultura obsługi pacjenta w kontakcie telefonicznym,
- Wpływ telefonicznej obsługi pacjenta na wizerunek placówki służby zdrowia.
- Techniki komunikacji:
- Komunikacja werbalna w relacji z pacjentem,
- Komunikacja niewerbalna w relacji z pacjentem,
- Asertywność w rozmowach,
- Agresywne zachowania, a sztuka radzenia sobie z nimi,
- Krytyka, a umiejętność jej przyjmowania i radzenia sobie z nią,
- Przekazywanie trudnych informacji
- Negocjacje w komunikacji z pacjentem.
- Trudne sytuacje w obsłudze pacjenta:
- Źródła konfliktów
- Aktywne słuchanie i rozpoznawanie potrzeb pacjenta, wchodzenie w rolę pacjenta
- Rola empatii i inteligencji emocjonalnej w kontakcie z pacjentem - aspekt praktyczny
- Techniki unikania konfliktów - parafraza, klasyfikacja
- Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w obsłudze pacjenta
- Obrona własnych granic w kontaktach z pacjentami.
II. DZIEŃ – 23.03.2012 r., GODZ. 10.00-15.00: DOKUMENTACJA MEDYCZNA, ZASADY PROWADZENIA, UDOSTĘPNIANIA I ZGODA NA DZIAŁANIE MEDYCZNE.
- Podstawy prawne i przepisy związane z prowadzeniem dokumentacji medycznej. Nowe Rozporządzenie w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
- Dokumentacja medyczna:
- rodzaje dokumentacji medycznej:
zbiorcza,
indywidualna,
wewnętrzna,
zewnętrzna,
- konieczne elementy dokumentacji medycznej
- zasady prowadzenia (dokonywania wpisów) w dokumentacji medycznej
- rodzaje dokumentów medycznych w poszczególnych typach podmiotów leczniczych
3. Udostępnianie dokumentacji medycznej:
- podmioty uprawnione do dostępu do dokumentacji medycznej,
- dokumentowanie faktu udostępnienia,
- zasady wnioskowania o udostępnienie dokumentacji medycznej
- formy udostępniania dokumentacji medycznej,
- odpłatność za udostępnianie dokumentacji medyczne
4. Rola i odpowiedzialność ordynatora, kierownika poradni oraz kierownika podmiotu za prowadzenie dokumentacji medycznej.
5. Znaczenie dokumentacji medycznej w procesie o błąd medyczny i innych procesach związanych ze stanem zdrowia pacjenta.
6. Modyfikacja zasad prowadzenia dokumentacji elektronicznej w nowym Rozporządzeniu w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania. Digitalizacja dokumentów analogowych.
7. Konieczne oświadczenia pacjenta w dokumentacji medycznej.
8. Prawo pacjenta do informacji o diagnozie, planie leczenia, możliwych powikłaniach i prawo do nieinformowania:
- znaczenie procedur
- dokumentowanie procedur
- przywilej terapeutyczny
- zgoda na procedurę medyczną, jej zakres i modyfikacje:
zgoda pacjenta,
prawa pacjenta małoletniego i ubezwłasnowolnionego,
rola sądu opiekuńczego,
postępowanie w razie braku kontaktu z pacjentem (z pacjentem nieprzytomnym) – prawo do informacji o stanie zdrowia.
9. Dokumentacja medyczna w medycynie pracy.
III. DZIEŃ – 28.03.2012 r., GODZ. 10.00 – 15.00: OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W SŁUŻBIE ZDROWIA.
- Dane wrażliwe - metody kradzieży danych oraz grupy odbiorców danych o stanie zdrowia
- Wycieki danych - statystyki
- Przed czym się chronić - krótkie omówienie zagrożeń, podatności oraz incydentów.
- Przepisy prawa polskiego:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie związanym z danymi osobowymi,
- Kodeks karny - przepisy karne związane z bezpieczeństwem informacji,
- Kodeks pracy - uregulowania kodeksu w sprawie przetwarzania danych osobowych pracowników,
- Prawo Autorskie - wizerunek osoby,
- Prawo Cywilne - Dobra osobiste człowieka: Zdrowie,
- Ustawa o ochronie danych osobowych:
szczegółowe omówienie podstawowych pojęć ustawy,
szczegółowe omówienie obowiązków Administratora Danych Osobowych oraz osoby przetwarzającej dane,
szczegółowe omówienie obowiązków Administratora bezpieczeństwa Informacji.
- Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - w zakresie związanym z danymi osobowymi:
Prawo pacjenta do informacji,
Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych,
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej,
- Rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzaju i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania,
- Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 maja 2011 r. w sprawie rodzaju i zakresu oraz sposobu przetwarzania dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych - podstawowe pojęcia,
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych:
szczegółowe omówienie wytycznych co do formy i zawartości dokumentów Polityki Bezpieczeństwa i Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym,
omówienie poziomów bezpieczeństwa wyszczególnionych w rozporządzeniu,
metody szyfrowania danych - wymóg dotyczący danych o stanie zdrowia.
Zapraszamy!