Wiadomości z Katowic

Specjalista ds. profesjonalnej obsługi pacjenta

  • Dodano: 2012-02-29 11:15

 CEL KURSU:

 
 
zdobycie kompleksowej wiedzy z zakresu profesjonalnej obsługi pacjenta oaz prowadzenia rejestracji w podmiotach prowadzących działalność leczniczą,
podniesienie umiejętności w zakresie komunikacji z pacjentami, rozwiązywania sytuacji trudnych, unikania i radzenia sobie z konfliktami,
osiągnięcie wysokiego standardu obsługi pacjenta,
 
 
I. DZIEŃ – 22.03.2012 r., GODZ. 10.00 – 15.00: PROFESJONALNA KOMUNIKACJA Z PACJENTEM.
 
 
  1. Specyfika obsługi pacjenta:
  • Charakterystyka pacjenta,
  • Typologia pacjentów - sposoby postępowania (wszystko wiedzący, gagatek, małomówny, niezdecydowany, niedoświadczony),
  • Wymagania i oczekiwania pacjenta,
  • Standardy i jakość w obsłudze pacjenta,
  • Rola personelu we współpracy z pacjentem jako kluczowy czynnik wpływający na jakość obsługi,
  • System informatyczny jako narzędzie pracy personelu,
  • Etyka zawodowa w kontakcie z pacjentem.
 
  1. Telefoniczna obsługa pacjenta:
     
  • Zasady i kultura obsługi pacjenta w kontakcie telefonicznym,
  • Wpływ telefonicznej obsługi pacjenta na wizerunek placówki służby zdrowia.
     
  1. Techniki komunikacji:
  •  Komunikacja werbalna w relacji z pacjentem,
  • Komunikacja niewerbalna w relacji z pacjentem,
  • Asertywność w rozmowach,
  • Agresywne zachowania, a sztuka radzenia sobie z nimi,
  • Krytyka, a umiejętność jej przyjmowania i radzenia sobie z nią,
  • Przekazywanie trudnych informacji
  • Negocjacje w komunikacji z pacjentem.
 
  1. Trudne sytuacje w obsłudze pacjenta:
  • Źródła konfliktów
  • Aktywne słuchanie i rozpoznawanie potrzeb pacjenta, wchodzenie w rolę pacjenta
  • Rola empatii i inteligencji emocjonalnej w kontakcie z pacjentem - aspekt praktyczny
  • Techniki unikania konfliktów - parafraza, klasyfikacja
  • Radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w obsłudze pacjenta
  • Obrona własnych granic w kontaktach z pacjentami.
 
II. DZIEŃ – 23.03.2012 r., GODZ. 10.00-15.00: DOKUMENTACJA MEDYCZNA, ZASADY PROWADZENIA, UDOSTĘPNIANIA I ZGODA NA DZIAŁANIE MEDYCZNE.
 
  1. Podstawy prawne i przepisy związane z prowadzeniem dokumentacji medycznej. Nowe Rozporządzenie w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
  2. Dokumentacja medyczna:
  • rodzaje dokumentacji medycznej:
zbiorcza,
indywidualna,
wewnętrzna,
zewnętrzna,
  •  konieczne elementy dokumentacji medycznej
  • zasady prowadzenia (dokonywania wpisów) w dokumentacji medycznej
  • rodzaje dokumentów medycznych w poszczególnych typach podmiotów leczniczych

3. Udostępnianie dokumentacji medycznej:

  • podmioty uprawnione do dostępu do dokumentacji medycznej,
  • dokumentowanie faktu udostępnienia,
  • zasady wnioskowania o udostępnienie dokumentacji medycznej
  • formy udostępniania dokumentacji medycznej,
  • odpłatność za udostępnianie dokumentacji medyczne

4. Rola i odpowiedzialność ordynatora, kierownika poradni oraz kierownika podmiotu za prowadzenie dokumentacji medycznej.

5. Znaczenie dokumentacji medycznej w procesie o błąd medyczny i innych procesach związanych ze stanem zdrowia pacjenta.
6. Modyfikacja zasad prowadzenia dokumentacji elektronicznej w nowym Rozporządzeniu w sprawie rodzajów i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania. Digitalizacja dokumentów analogowych.
7. Konieczne oświadczenia pacjenta w dokumentacji medycznej.
8. Prawo pacjenta do informacji o diagnozie, planie leczenia, możliwych powikłaniach i prawo do nieinformowania:
  • znaczenie procedur
  • dokumentowanie procedur
  • przywilej terapeutyczny
  • zgoda na procedurę medyczną, jej zakres i modyfikacje:
 
zgoda pacjenta,
prawa pacjenta małoletniego i ubezwłasnowolnionego,
rola sądu opiekuńczego,
postępowanie w razie braku kontaktu z pacjentem (z pacjentem nieprzytomnym) – prawo do informacji o stanie zdrowia.
 
 
9. Dokumentacja medyczna w medycynie pracy.
 
 
III. DZIEŃ – 28.03.2012 r., GODZ. 10.00 – 15.00: OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W SŁUŻBIE ZDROWIA.
 
  1. Dane wrażliwe - metody kradzieży danych oraz grupy odbiorców danych o stanie zdrowia
  2. Wycieki danych - statystyki
  3. Przed czym się chronić - krótkie omówienie zagrożeń, podatności oraz incydentów.
  4. Przepisy prawa polskiego:
  •  Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej - w zakresie związanym z danymi osobowymi,
  • Kodeks karny - przepisy karne związane z bezpieczeństwem informacji,
  • Kodeks pracy - uregulowania kodeksu w sprawie przetwarzania danych osobowych pracowników,
  • Prawo Autorskie - wizerunek osoby,
  • Prawo Cywilne - Dobra osobiste człowieka: Zdrowie,
  • Ustawa o ochronie danych osobowych:
 
szczegółowe omówienie podstawowych pojęć ustawy,
szczegółowe omówienie obowiązków Administratora Danych Osobowych oraz osoby przetwarzającej dane,
szczegółowe omówienie obowiązków Administratora bezpieczeństwa Informacji.
 
 
  • Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - w zakresie związanym z danymi osobowymi:
 
Prawo pacjenta do informacji,
Prawo pacjenta do tajemnicy informacji z nim związanych,
Prawo pacjenta do dokumentacji medycznej,
 
  •  Rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 21 grudnia 2010 r. w sprawie rodzaju i zakresu dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania,
  • Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 18 maja 2011 r. w sprawie rodzaju i zakresu oraz sposobu przetwarzania dokumentacji medycznej w zakładach opieki zdrowotnej utworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych - podstawowe pojęcia,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych:
 
szczegółowe omówienie wytycznych co do formy i zawartości dokumentów Polityki Bezpieczeństwa i Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym,
omówienie poziomów bezpieczeństwa wyszczególnionych w rozporządzeniu,
metody szyfrowania danych - wymóg dotyczący danych o stanie zdrowia. 
 
 
Zapraszamy!
 

Komentarze (1)    dodaj »

  • nasa

    Fajne...tylko ile to kosztuje?

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również