Wiadomości z Katowic

Szkoła w chmurze ma problemy. W tle spór z miastem

  • Dodano: 2024-02-07 17:15

Od kilku tygodniu Szkoła w Chmurze ma problemy z finansowaniem swojej działalności, m.in. z powodu zmian wprowadzonych przez poprzedni rząd. Nie otrzymała też dotacji ze strony Katowic.

Spór z miastem, w tle m.in. subwencja oświatowa 

Z początkiem stycznia miasto wykreśliło szkołę z rejestru niepublicznych placówek oświatowych (liceum i podstawówkę). Szkoła straciła na tym kilka milionów złotych, co znacznie utrudnia jej prowadzenie edukacji domowej dla kilku tysięcy uczniów z naszego regionu. 

Placówka po działaniach jednego z wiceprezydentów Katowic musiała zmienić siedzibę lokalnej placówki. Nie udało się tego dokonać w ciągu 14 dni, zajęło to 4 dni więcej. Co za tym idzie, nie dostarczono także w odpowiednim terminie opinii ze strony PSP. Miasto postanowiło skreślić szkołę z listy dotowanych przez miasto podmiotów. 

Już wcześniej - po reformach wprowadzonych przez ministra Czarnka - subwencja oświatowa dla podobnych placówek była niższa, a szkoła jeszcze w ubiegłym roku prosiła o dobrowolne wpłaty od rodziców i musiała wprowadzić częściową odpłatność usług. Wcześniej udawało się finansować działalność całkowicie ze środków państwowych.

O ostatnich problemach sama instytucja pisze w oświadczeniu opublikowanym w mediach społecznościowych. 

W tym samym czasie zbiegły się dwie duże sprawy w naszej Szkole:

  • zmiany we współfinansowaniu szkoły, związane z wciąż utrzymującą się, obniżoną rok temu przez Przemysława Czarnka subwencją oświatową dla uczniów w edukacji domowej,
  • bezprawne działania Miasta Katowice wymierzone w nasze szkoły.

Działania miasta opisywane są jako bezprawne i krzywdzące nie tylko dla placówki, ale i uczniów.

Od września miasto stosuje wobec szkoły działania takie jak: odcięcie finansowania, wyłączanie dostępów do systemów oświatowych, wątpliwe wszczęcie i kontynuowanie procedury likwidacji szkoły mimo braku solidnych podstaw. Do tego pismo wiceprezydenta do spółki wynajmującej przestrzenie szkole w Katowicach, niespodziewane wypowiedzenie umowy najmu w trybie natychmiastowym przez spółkę i pisma wydziału edukacji do szkół miejskich z prośbą o opinie o uczniach, którzy zdecydowali się na naukę w Szkole w Chmurze. W końcu stronniczy artykuł wiceprezydenta na stronach Unii Metropolii i (póki co nieprawomocna) decyzja o likwidacji szkoły podstawowej i liceum w Katowicach. 

Wiadomo już, że uczniowie 8 klasy SP i 4 klasy LO zostali przekierowani do placówek warszawskich. Ma im to umożliwić ciągłość nauki i przygotowanie do egzaminów końcowych. 

z powodu bezprecedensowego i bezprawnego uporu miasta w utrudnianiu nam funkcjonowania, zmuszeni jesteśmy przepisać uczniów klas 8 szkoły podstawowej oraz 4 klasy liceum do naszych placówek w Warszawie. Chcemy, żeby mogli skupić się na przygotowaniach do egzaminów i mieli pewność, że napiszą je w ramach Szkoły w Chmurze. - – mówi Barbara Jędrusiak, dyrektorka Szkoły w Chmurze (szkolawchmurze.org).

Szkoła zarzuciła miastu również brak chęci do dialogu w tej sprawie. W swoim liście skierowanym do Kuratorium Oświaty wskazała też na błędy proceduralne ze strony magistratu. Sprawa jest w toku. 

Miasto odpowiada oświadczeniem

Urząd Miasta Katowice wydał w tej sprawie oświadczenie, poniżej publikujemy kilka fragmentów.

W związku z pojawiającymi się w dyskusji publicznej informacjami dotyczącymi Szkoły w Chmurze Sp. z o.o., które mogą wprowadzać opinię publiczną w błąd, przekazujemy poniżej fakty.

Zapewnienie katowickim uczennicom i uczniom komfortowych warunków do nauki i rozwoju, a także bezpieczeństwa jest jednym z naszych priorytetowych zadań. Aby tak się stało szkoły publiczne i niepubliczne są zobowiązane do bezwzględnego przestrzegania przepisów prawa. Co ważne, przepisy prawa w obszarze edukacji, nie mają charakteru „luźnych zapisów”, które samorządy mogłyby dowolnie interpretować. Rolą Miasta jest nadzór nad przestrzeganiem istniejących przepisów. Warto także podkreślić, że nieznajomość przepisów prawa – nie zwalnia podmiotu prowadzącego szkołę z odpowiedzialności za popełniane błędy i niedopatrzenia.  


1) Fakt: Szkoła w Chmurze Sp. z o.o. nie dotrzymała ustawowych wymogów. 23 listopada 2023 roku organ prowadzący szkołę złożył wniosek o dokonanie zmian we wpisie do ewidencji w zakresie zmiany adresu siedziby szkoły z ul. Mieczyków 14 w Katowicach na ul. Gallusa 10 w Katowicach. Zgodnie z ustawą Prawo oświatowe osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić jednostce samorządu terytorialnego w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Organ prowadzący nie dopełnił obowiązku zachowania  terminu 14 dni na zgłoszenie zmian danych powstałych po wpisie do ewidencji.


2) Fakt: 28 listopada 2023 roku Szkoła w Chmurze Sp. z o.o. została wezwana do usunięcia braków formalnych we wniosku o dokonanie zmian, a mianowicie do uzupełnienia opinii Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach oraz  opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Katowicach. Jednocześnie szkoła została poinformowana, że nieusunięcie braków i niezgodności w terminie 7 dni od doręczenia wezwania, spowoduje wydanie decyzji o odmowie zmiany danych we wpisie do ewidencji Szkoły Podstawowej „Szkoła w Chmurze” w Katowicach. Szkoła odebrała pismo 7 grudnia. W odpowiedzi na wezwanie Szkoła w Chmurze Sp. z o.o. 14 grudnia 2023 roku złożyła wyłącznie opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Katowicach – a nie złożyła opinii Państwowej Straży Pożarnej.


3)  Fakt: 18 grudnia 2023 roku miasto wydało postanowienie o nieuwzględnieniu wniosku o przywrócenie terminu. Zgodnie z wymogami ustawy – prośbę o przywrócenie terminu należy wnieść w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia terminu. Jednocześnie z wniesieniem prośby należy dopełnić czynności, dla której określony był termin. Szkoła w Chmurze Sp. z o.o., wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu, nie załączyła opinii Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach. W pouczeniu postanowienia z 18 grudnia szkoła została poinformowana, że przysługuje jej prawo do zapoznania się z aktami sprawy oraz prawo do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów w ciągu 7 dni od daty otrzymania postanowienia. Szkoła w Chmurze Sp. z o.o. nie skorzystała z przysługującego prawa w wyznaczonym terminie.

4)      Fakt: od stycznia do końca czerwca 2023 r. dotacja dla LO w Chmurze i SP w Chmurze była przekazywana. Problemy z właściwym złożeniem wniosków dotacyjnych zaczęły się w lipcu 2023r. Urzędnicy otrzymali informację, że w systemie do obsługi dotacji (ODPN) pracuje osoba, która nie ma stosownego upoważnienia, a zatem nie może mieć dostępu do danych osobowych uczniów. Ponadto wniosek złożony w lipcu do Urzędu Miasta podpisany był przez osobę, która do tej czynności nie miała upoważnienia. Podejrzenie, ze względu na to, że stanowi poważne naruszenie przepisów RODO, zostało zgłoszone właściwym organom. Po prawidłowym złożeniu wniosku o dostęp do systemu ODPN i wprowadzeniu danych dotacja na uczniów wykazanych w systemie, co do których organ dotujący nie miała wątpliwości została wypłacona.  Z uwagi na zgłoszenie przez „Szkołę w chmurze” w miesięcznych wnioskach o płatność zwiększającej się liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz z uwagi na fakt, iż w szkole podstawowej wykazano uczniów w wieku 18, 17, 16, 15 lat oraz dzieci w wieku 6 lat, aby wypłacić dotację w zakresie, o który wnioskowała Szkoła w Chmurze –  poproszono o wyjaśnienia w formie wypełnienia zestawień, których do dnia wykreślenia z ewidencji nie złożono.

Mamy nadzieję, że pojawiające się w przestrzeni publicznej wypowiedzi przedstawicieli „Skoły w chmurze” nie są próbą przerzucania winy na samorząd za popełnione błędy – tylko wynikają z nieznajomości przepisów prawa i chęci rozwiązania tej sprawy. 

Biorąc pod uwagę priorytetowo przez nas traktowane dobro dzieci – miasto proponuje spotkanie z udziałem przedstawicieli „Szkoły w chmurze” oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej, by wspólnie w tej sytuacji znaleźć rozwiązania optymalne dla uczennic i uczniów.”


Zapytanie Rzecznika Praw Obywatelskich i odpowiedź ministerstwa

Szkoła w Chmurze zwróciła się niedawno z prośbą o wsparcie do Rzecznika Praw Obywatelskich, Marcina Wiącka. Ten wystosował zapytanie do Minister Barbary Nowackiej, o ustosunkowanie do sprawy, poruszając m.in. kwestię niewystarczających środków z subwencji oświatowej na nauczanie zdalne. Dofinansowanie takich działań jest bowiem niższe, niż w przypadku szkół stacjonarnych. (pełna treść zapytania dostępna jest tutaj)

Podział środków z subwencji oświatowej jest w znacznej mierze dokonywany w powiązaniu z kosztami realizacji zadań oświatowych. Dlatego też środki w subwencji oświatowej, naliczane na uczniów w edukacji domowej, mają służyć pokryciu kosztów kształcenia tych uczniów ponoszonych przez szkoły. Koszt nauczania uczniów w edukacji domowej w przypadku szkół z dużą liczbą uczniów w edukacji domowej i niewielkim udziałem uczniów uczących się w formie stacjonarnej jest znacząco niższy niż w przypadku szkół, w których znaczna część uczniów uczy się w formie stacjonarnej. - czytamy w odpowiedzi p. minister)

Nie należy traktować obniżenia kwoty subwencji oświatowej na dzieci w edukacji domowej jako próby dyskredytacji tej formy kształcenia.

Koszty realizacji zadań oświatowych są bardzo różne i dlatego nie można naliczać subwencji oświatowej w takiej samej wysokości na wszystkich uczniów - czytamy w odpowiedzi pani minister.  (pełna treść dostępna jest tutaj)

Miasto i przedstawiciele szkoły mają się niebawem spotkać, by omówić zaistniałą sytuację. Kiedy dojdzie do spotkania i co z niego wyniknie, pokażą nadchodzące dni i tygodnie. 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również