Katowice - portal miejski mojeKatowice.pl

Wiadomości z Katowic

Tempo 30 ma sens?

  • Dodano: 2017-07-30 11:30

Kolejne informacje o powiększeniu strefy Tempo 30 w Katowicach spotykają się zarówno z przychylnym podejściem - zwłaszcza pieszych i rowerzystów - jak i gwałtownym sprzeciwem (tu prym wiodą kierowcy). Czy ograniczenie ma sens?


Wolniej = bezpieczniej?

Wiele na to wskazuje. Przede wszystkim pokazują to statystyki policyjne. Mniej wypadków, mniej ofiar (w tym śmiertelnych).

W stosunku do roku 2014, ilość wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w roku 2016, czyli po roku od wprowadzenia Strefy Tempo 30, spadła o ponad połowę. W 2014 ogółem odnotowaliśmy 22 wypadki, w którym było 22 rannych, a jedna osoba wskutek wypadku zmarła. W roku 2016 te liczby spadły do 13 wypadków, 15 rannych i brak ofiar śmiertelnych. - informował inspektor Paweł Barski, Komendant Miejski Policji w Katowicach na niedawnej konferencji.


Nie są to może dane imponujące, ale zmiana jest wyraźna. Wypadki z przestrzeni miejskiej nie znikną, ale można je ograniczyć. Im więcej będzie świadomych, przestrzegających prawa kierowców, a także pieszych i rowerzystów, tym lepiej.

Ruch samochodowy w centrum jest i tak ograniczany. Mamy już strefy wyłączone z ruchu, a w najbliższych latach powstaną kolejne (m.in. ul. Dworcowa, która zmieni się w deptak.).

Co więcej, policja zwraca uwagę nie tylko na fakt poprawy bezpieczeństwa, ale także na inne zalety stref niższych prędkości:

  • poprawa płynności ruchu samochodów, rowerzystów i pieszych;
  • zmniejszenie stężenia spalin w centrum miasta i redukcję zużycia paliwa przez samochody;
  • obniżenie poziomu hałasu;
  • przywrócenie mieszkańcom centrum miasta dzięki ułatwieniu poruszania się po nim niechronionych uczestników ruchu drogowego. (katowice.slaska.policja.gov.pl)


Nie całe centrum, nie całe dzielnice


Główne drogi tranzytowe w centrum miast ( i poza śródmieściem) nie są objęte zmianami. Nie ma tej strefy na ul. Francuskiej, na części Mikołowskiej czy Kościuszki. Są za to na bocznych, ciasnych uliczkach, na osiedlach. Celowo, z powodów wymienionych wyżej, ale...


Nie wszędzie będzie strefa ograniczenia prędkości do 30 km/h, np. na Osiedlu Tysiąclecia rozważa się wprowadzenie ograniczenia do 40 km/h. Warto mieć to na uwadze. 10 km/h wolniej w terenie zabudowanym zapewnie więce czasu na reakcję w przypadku wtargnięcia na jezdnię pieszego. Nie da się również ukryć, że w wielu miejscach innej prędkości nie da się raczej rozwinąć.

Komentarze (1)    dodaj komentarz »

  • Huihfgij

    Haha, jakby ktos tam te 30 jechal, pozdro. Ilosci wypadkow w granicy bledu statystycznego. Pewnie jak by sie porownalo z innym rokiem to by moglo wyjsc, ze wypadkow bylo wiecej w 2016

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.