4 listopada w Katowicach, Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka wspólnie z Województwem Śląskim, Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej Województwa Śląskiego oraz Śląską Policją przeprowadzili akcję „Trzeźwy poranek” wśród kierowców. To działanie było elementem rozpoczynającej się kampanii społecznej pod hasłem „Prowadzę, jestem trzeźwy. Logiczne”. Wszyscy uczestnicy badania byli trzeźwi i zostali uhonorowani brelokami -symbolem kampanii, które wręczali lektor, którego głos znają wszyscy kierowcy Jarosław Juszkiewicz oraz aktorzy Michał Czernecki („Skazana”) i Bartosz Waga („48H. Zaginieni”).
12 wypadków podczas Wszystkich Świętych – alarmujące dane o bezpieczeństwie
W tym roku w okresie Wszystkich Świętych na drogach województwa śląskiego doszło do 12 wypadków drogowych, w których rannych zostało 11 osób. Policjanci śląskiej drogówki ujawnili prawie 70 kierowców będących pod wpływem alkoholu.
- Od stycznia do września tego roku nietrzeźwi kierujący w województwie śląskim spowodowali 59 wypadków, w których zginęło 11 osób, a 61 zostało rannych. W tym samym okresie w naszym regionie zatrzymano ponad 9000 nietrzeźwych kierowców – informuje nadkom. Tomasz Bratek, zastępca naczelnika Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach. – Ten rok na śląskich drogach to aż 700 zdarzeń z udziałem nietrzeźwych kierowców. Dlatego właśnie potrzebne są działania, które sprawią, że ta sytuacje ulegnie diametralnej zmianie – dodaje.
Choć wypadków było mniej niż w analogicznym okresie rok temu, dane statystyczne nadal pokazują, że konieczne jest prowadzenie szeroko zakrojonych działań profilaktycznych związanych z odpowiedzialnym prowadzeniem pojazdów w kontekście spożycia alkoholu lub innych środków odurzających.
Dlatego już po raz 25 Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka organizuje kampanię społeczną „Prowadzę, jestem trzeźwy”. W tej edycji kampanii, która potrwa w województwie śląskim do końca listopada, hasło zostało uzupełnione o celny dopisek – Logiczne.
- Naszą misją jest szerzenie wartości tak uniwersalnej, jaką jest troska o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych. Kwestii, na temat której podczas corocznych edycji kampanii „Prowadzę, jestem trzeźwy” wybrzmiało już wiele słów, a która wciąż nie dla wszystkich pozostaje oczywista. A powinna – mówi Paweł Gmyrek, Prezes Fundacji Trzeźwość.
Ambasadory akcji – znane twarze wspierają kampanię „Prowadzę, jestem trzeźwy”
Podczas przeprowadzonych kontroli trzeźwości policjanci Komendy Wojewódzkiej w Katowicach przeprowadzili profilaktyczne rozmowy z kierowcami, a ambasadorowie akcji, dziennikarz radiowy i lektor Jarosław Juszkiewicz oraz aktorzy Michał Czernecki („Skazana”, „Odwilż”, „Profilerka”) i Bartosz Waga („48H. Zaginieni”, „M jak Miłość”) wręczali pamiątkowe breloki – symbole kampanii.
- Po raz kolejny włączam się w kampanię i będę jej ambasadorem tak długo, jak będzie ona potrzebna. Ale w idealnym świecie życzyłbym sobie, by taka akcja w ogóle nie musiała istnieć, a wtedy ja nie musiałbym być jej głosem – mówi Jarosław Juszkiewicz. – Niestety przyzwyczailiśmy się, że żyjemy z tym problemem, a przecież prowadzenie pod wpływem jest karygodne – dodaje dziennikarz.
O tym, dlaczego także ważne jest, by znane osoby wspierały takie kampanie społeczne jak „Prowadzę,
jestem trzeźwy”, mówi aktor Michał Czernecki, który w tym roku dołączył do akcji jako jej ambasador.
- Wydaje mi się, że angażowanie się rozpoznawalnych osób w kampanie społeczne, takie jak ta, to nasz obowiązek. Uważam, że jeśli dzięki naszemu zaangażowaniu choć jedna osoba zastanowi się, czy wsiąść za kierownicę pod wpływem, i zrezygnuje z tego pomysłu, to warto to robić – uzasadnia Michał Czernecki. - Należy pamiętać o tym, co najważniejsze: prowadząc pod wpływem alkoholu, stajemy się potencjalnymi zabójcami i stanowimy zagrożenie nie tylko dla siebie, ale przede wszystkim dla innych – podkreśla aktor.
Z kolei zdaniem aktora Bartosza Wagi, który po raz kolejny wspiera działania Fundacji, bardzo ważne jest, by komunikat „Prowadzę, jestem trzeźwy. Logiczne” dotarł do każdego.
- Bezpieczeństwo na drodze jest ważne dla wszystkich uczestników ruchu drogowego i zależy także od szybkiej reakcji kierujących. Dlatego za kierownicą należy zachować trzeźwy umysł – podkreśla Bartosz Waga. - Podpisuję się pod tym apelem obiema rękami. Takie kwestie jak trzeźwość za kółkiem są dla mnie oczywiste – podsumowuje aktor.
Wspólne działania w walce z prowadzeniem pod wpływem – wsparcie instytucji publicznych
Kampania „Prowadzę, jestem trzeźwy” po raz kolejny jest organizowana dzięki wsparciu Województwa Śląskiego i Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach. Włączenie się instytucji publicznych w tę inicjatywę podkreśla wagę działań na rzecz bezpieczeństwa drogowego i odpowiedzialności społecznej.
- Zaangażowanie Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w kampanię „Prowadzę, jestem trzeźwy” wynika z głębokiej troski o bezpieczeństwo naszych mieszkańców i dążenia do budowania odpowiedzialnych postaw wśród kierowców. Przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu jest priorytetem, a poprzez tę inicjatywę chcemy edukować i inspirować do świadomych wyborów, które chronią życie i zdrowie – nie tylko kierujących, ale i wszystkich uczestników ruchu drogowego – przekazuje Małgorzata Grządziel, kierowniczka Działu Przeciwdziałania Uzależnieniom i Przemocy Domowej w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach.
W tym roku do akcję wspiera także Pirelli, producent opon premium. Firma od lat aktywnie angażuje
się w działania promujące odpowiedzialną jazdę.
- Jako firma, która dostarcza produkty mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, czujemy się odpowiedzialni za promowanie trzeźwości za kierownicą. Wierzymy, że dzięki wspólnym działaniom możemy przyczynić się do stworzenia bezpieczniejszych dróg dla wszystkich – mówi Monika Pokrywko, Marketing Manager Pirelli Polska.- Zaangażowanie naszych ambasadorów to kolejny krok w naszej misji promowania bezpieczeństwa na drogach. Chcemy pokazać, że trzeźwość za kierownicą to nie tylko obowiązek, ale też świadomy wybór każdego kierowcy. Razem możemy stworzyć silniejszy głos na rzecz trzeźwości i przekonać innych, że warto prowadzić odpowiedzialnie – dodaje.
Tegoroczna odsłona kampanii „Prowadzę, jestem trzeźwy. Logiczne” jest skierowana do wszystkich uczestników ruchu drogowego, w tym także do użytkowników rowerów oraz popularnych, zwłaszcza wśród młodych, hulajnóg elektrycznych.
- Każdy uczestnik ruchu drogowego – niezależnie od tego, czy prowadzi samochód, rower czy hulajnogę elektryczną – ma wpływ na bezpieczeństwo swoje i innych. Dlatego apelujemy do wszystkich, by za kierownicą zawsze wybierali trzeźwość, odpowiedzialność oraz reagowali, gdy widzą niebezpieczne zachowania na drodze. Naszym celem jest nie tylko uświadamianie zagrożeń, ale również budowanie kultury świadomego, bezpiecznego i wspierającego się nawzajem społeczeństwa – apeluje Anna Meres-Mikołajczyk, rzeczniczka prasowa Fundacji Trzeźwość.
„Prowadzę jestem trzeźwy” to kampania społeczna, którą od 25 lat organizuje Fundacja Trzeźwość im. Krzysztofa Gmyrka. Tegoroczna odsłona jest prowadzona na terenie województwa śląskiego i współfinansowana z budżetu Województwa Śląskiego w ramach Programu przeciwdziałania uzależnieniom w województwie śląskim na lata 2022-2030. Akcja - obejmująca outdoor, radio oraz social media – potrwa do końca listopada. Tegorocznymi ambasadorami akcji zostali ponownie: kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz, dziennikarz Jarosław Juszkiewicz oraz aktor Bartosz Waga. Po raz pierwszy kampanię wspierają: aktor Michał Czernecki, aktorka Anna Guzik, zawodowa kierowczyni i youtuberka Iwona Blecharczyk, aktorka Lidia Olszak, kierowca wyścigowy i prezenter TVN Turbo Grzegorz Duda, prezenter TVN Turbo Przemek Szafrański, a także przedstawiciele świata motosportu i zawodnicy, ambasadorowie Pirelli Anna Gańczarek-Rał, Jurand Kuśmierczyk i Daniel Blin.