Wiadomości z Katowic

Asymetryczny czy kierunkowy bieżnik opon – który sprawdzi się w lecie?

  • Dodano: 2022-03-01 12:30, aktualizacja: 2022-03-08 13:02

Różnorodność dostępnych modeli opon letnich potrafi wprawić niejednego potencjalnego nabywcę w konsternację. Wybierać możemy nie tylko spośród różnych rozmiarów i klas opon, dostępne są także różne typy bieżnika – kierunkowy lub asymetryczny.

Czym różnią się opony z bieżnikiem asymetrycznym i kierunkowym?

Opony o różnych typach bieżników bardzo łatwo rozpoznać już na pierwszy rzut oka. Mając oponę centralnie przed oczami, bez trudu zauważymy, czy obie strony jej bieżnika są do siebie bliźniaczo podobne, czy wręcz przeciwnie. Opony z bieżnikiem symetrycznym należą już dziś do rzadkości, ale ich szczególnym typem są opony z bieżnikiem kierunkowym. Obie części ich bieżnika posiadają rowki, które układają się w kształt litery V lub U. W przypadku opon asymetrycznych, mamy do czynienia z wyraźnie zróżnicowanym wzorem bieżnika. Przykładem jest opona Goodyear EfficientGrip Performance 2, gdzie znajdziemy cztery rowki wzdłużne, dzielące bieżnik na pięć części, z których każda posiada inny wzór bloków i nacięć powierzchniowych. Model ten można znaleźć na SklepOpon.com.

Zarówno opony asymetryczne, jak i kierunkowe występują w wersjach na sezon letni i zimowy. Różnią się jednak głównymi cechami i zastosowaniami, do których są szczególnie przeznaczone.

Bieżnik asymetryczny i kierunkowy – funkcje

Opony kierunkowe z bieżnikiem układającym się w kształt litery V zostały stworzone, by zapewniać dobrą przyczepność na jezdni suchej i jak najwyższy poziom bezpieczeństwa na jezdni mokrej. Rowki ułożone są skośnie właśnie po to, by skutecznie odprowadzać nadmiar wody spod czoła opony na boki. Pozwala to na uniknięcie bardzo niebezpiecznego zjawiska aquaplaningu.

Opony asymetryczne mają zróżnicowaną konstrukcję bieżnika po to, by móc spełniać różne funkcje. Jeżeli na swojej zewnętrznej stronie taka opona posiada masywne bloki, są one odpowiedzialne za stabilne prowadzenie pojazdu w zakrętach i zapewnienie jak najwyższego poziomu przyczepności na suchej jezdni, a także krótkiej drogi hamowania. Wewnętrzna część bieżnika opon asymetrycznych zwykle wyposażona jest w rowki wzdłużne, które są odpowiedzialne za odprowadzanie nadmiaru wody spod opony.

Który bieżnik opon letnich wybrać – kierunkowy czy asymetryczny?

Aby odpowiedzieć na główne pytanie naszego artykułu, konieczne będzie odwołanie się do konkretnych potrzeb kierowców oraz głównych zalet i wad bieżników kierunkowych i asymetrycznych.

Opony letnie z bieżnikiem asymetrycznym wybierają najczęściej kierowcy posiadający auta o dużej mocy, lubiący jazdę z dużą prędkością. Jest tak, ponieważ opony te są w stanie zapewnić wysoki poziom przyczepności i pewne hamowanie na jezdni suchej. Ze względu na kształt bieżnika, zużywają się też bardziej równomiernie niż opony kierunkowe i zazwyczaj są trwalsze. 

Atutem opon kierunkowych jest z kolei lepsza wydajność na mokrej nawierzchni. Ich bieżnik jest w pełni przystosowany do radzenia sobie z nadmiarem wody. Parametry hamowania na jezdni suchej w przypadku tych opon również są przyzwoite, jednak są one zwykle wyraźnie gorsze od asymetrycznych pod względem utrzymania pojazdu w zakrętach. Opony kierunkowe chętnie wybierają kierowcy kompaktowych samochodów o umiarkowanej mocy, którzy zazwyczaj nie byliby w stanie w pełni wykorzystać parametrów opon asymetrycznych. Opony kierunkowe są także z reguły sporo tańsze od asymetrycznych.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że porównując ze sobą dwie opony z różnymi typami bieżnika, warto zwrócić uwagę na klasę, którą reprezentują. Przykładowo opony asymetryczne klasy premium mogą być lepsze od budżetowych opon kierunkowych, nawet pod względem parametrów jazdy na mokrej nawierzchni. Analogicznie, wysokiej klasy opony z bieżnikiem kierunkowym mogą przerastać opony asymetryczne budżetowej marki we wszystkich najważniejszych parametrach.

Jak montować opony kierunkowe i asymetryczne?

W przypadku omawianych opon warto zwrócić uwagę na sposób montażu. Opony z bieżnikiem kierunkowym muszą być montowane w taki sposób, by bieżnik zwrócony był w kierunku, w którym będzie obracało się koło. Jest to wyraźnie oznaczone na bocznej części opony (wyraz „rotation” i strzałka). Ogumienie z bieżnikiem asymetrycznym trzeba montować tak, by było skierowane właściwą stroną do zewnętrznej części koła. Montując je, powinniśmy szukać na bocznej części opony angielskiego słowa „outside”, oznaczającego, że właśnie ta strona powinna znajdować się na zewnątrz po montażu. Analogicznie na przeciwnym boku opony znajdziemy słowo „inside”.

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

W związku z nadchodzącą ciszą wyborczą, możliwość komentowania artykułów na naszej stronie zostanie tymczasowo zablokowana.
Dziękujemy za zrozumienie i zachęcamy do powrotu do dyskusji po zakończeniu ciszy wyborczej.