Rozpoczęcie pracy na własny rachunek związane jest z szeregiem spraw urzędowych, które należy wykonać, aby otworzyć JDG. Co zrobić i jak sobie poradzić z papierologią, by od razu się nie zniechęcić? Oto najważniejsze informacje o otwarciu swojej działalności.
Rejestracja w CEIDG
Jednym z pierwszych kroków podejmowanych przez przedsiębiorcę, który decyduje się na założenie swojej firmy, jest zarejestrowanie jej w CEIDG. Skrót powstał od nazwy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, czyli rejestru firm. Znajdują się w nim informacje na temat wszystkich JDG w Polsce.
Do spisu powinny dołączyć osoby, które chcą prowadzić jednoosobową działalność w Polsce. Więcej informacji na ten temat da się znaleźć pod adresem internetowym https://www.bankier.pl/smart/rejestracja-w-ceidg, np. w jaki sposób i gdzie dokonać wpisu i z czym wiąże się to dla przedsiębiorcy.
Jakiej działalności nie trzeba rejestrować?
Mimo tego, że CEIDG jest narzędziem do rejestracji jednoosobowych aktywności, nie zawsze musi się ona znaleźć w spisie. Wyjątkiem stanowi tzw. drobna działalność osób fizycznych.
Tego typu aktywność charakteryzują przychody – w 2024 roku limit dla działalności nieewidencjonowanej wyniesie 3181,5 zł (od stycznia do czerwa) i 3223 zł (od lipca), czyli 75% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Poza tym może mieć wszystkie cechy kluczowe dla JDG.
Aby taka aktywność mogła być określona drobną działalnością osób fizycznych, poza warunkiem przychodowym w okresie 60 miesięcy (5 lat) poprzedzających jej rozpoczęcie, dany przedsiębiorca nie może wykonywać innej działalności gospodarczej (oznacza to, że mógł ją posiadać, ale jej funkcjonowanie w tym czasie było zawieszone).
Niezbędnym narzędziem przy działalności nierejestrowanej jest ewidencja sprzedaży, na podstawie której określa się wysokość przychodów.
Wybór nazwy firmy i adresu
W trakcie zakładania JDG należy ustalić nazwę firmy oraz adres świadczonych usług. Jest to związane z rejestracją w CEIDG – dzięki temu, że nadaje się działalności jakieś miano, łatwiej znaleźć konkretną firmę w spisie i dowiedzieć się o niej niezbędnych informacji.
W przypadku jednoosobowej działalności nazwa musi zawierać przynajmniej imię i nazwisko założyciela. Wtedy można łatwiej zidentyfikować, kto prowadzi firmę.
Bywa, że do danych założyciela dodaje się szczegółowe elementy takie jak:
- określenie prowadzonej działalności (np. Jan Kowalski usługi szewskie)
- wskazujące miejsce prowadzenia biznesu (np. Nad Odrą Jan Kowalski);
- pseudonim (np. Mars Jan Kowalski).
Nazwa może również przyjąć fantazyjną formę, jednak należy pamiętać, że takie oznaczenia są dodatkiem i warto zadbać o to, aby nie wprowadzały w błąd w kwestii prowadzonej działalności.
Kolejnym ważnym elementem jest adres, na który zarejestrowano działalność. Osoba wpisana jako przedsiębiorca w CEIDG ma obowiązek zgłosić w rejestrze adres do doręczeń, czyli miejsce służące urzędom do korespondencji. Jeśli firma wymaga stałego miejsca prowadzenia (np. warsztat samochodowy), informacje o miejscu docelowym również powinny znaleźć się w spisie.
Jeśli działalność będzie często zmieniać swoje miejsce lub ma charakter mobilny, konieczne jest wskazanie tylko adresu do korespondencji.
PKD – czym zajmuje się przedsiębiorstwo?
PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności, to system grupowania i porządkowania różnych aktywności, branż i sektorów. Każda grupa posiada swój kod, który określa konkretne działanie, jakie podejmuje przedsiębiorstwo.
W chwili, gdy rozpoczyna się własną działalność, należy zapoznać się z PKD w celu znalezienia kodów, które będą najlepiej opisywać przyszłe funkcjonowanie.
PKD ma strukturę pięciopoziomową:
- sekcje ogólne;
- działy;
- grupy;
- klasy;
- podklasy.
Działalność może opisywać więcej niż jeden numer, a w celu wyszukania najlepiej jej odpowiadających można skorzystać z wyszukiwarki kodów na stronie rządowej. Znajdują się tam także dodatkowe informacje dotyczące np. tego, jakiej inicjatywy nie może prowadzić osoba fizyczna.
Kody powinny być dobrane w następujący sposób: