Katowiccy policjanci wzięli w spotkaniu w Uniwersytecie Ekonomicznym III Wieku oraz koncercie zorganizowanym w Parku Kościuszki, aby porozmawiać z uczestnikami wydarzeń o bezpieczeństwie. Dzięki tym spotkaniom seniorzy poznają metody, jakie stosują oszuści i mogą skutecznie obronić siebie w chwili zagrożenia.
Bezpieczny senior współpracuje z policjantami
Policjantka z katowickiej profilaktyki została zaproszona do Uniwersytetu Ekonomicznego III Wieku w Katowicach, aby porozmawiać z seniorami, którzy mają czas, energię i zapał do stałego zdobywania wiedzy nie zapominając także o własnym bezpieczeństwie. Uczestnicy poznali m.in.: metody działań oszustów, bezpieczne zachowania przez telefon, w Internecie, w domu czy w przestrzeni publicznej dzięki, którym będą mogli uniknąć wielu zagrożeń. Ponadto studenci poznali założenia kampanii KGP #Znamy Te Numery. Policjantka przekazała wiedzę, a także w materiały profilaktyczne mające ułatwić rozmowy seniorów z rówieśnikami na temat bezpieczeństwa. Zgromadzeni otrzymali m.in.: torby z odblaskiem, ulotki i zakładki do książki z ostrzeżeniem seniorów.
Natomiast dzielnicowi z Komisariatu Policji III w Katowicach st. post. Natalia Szwed oraz st. post. Bartłomiej Wojtczyk wraz z asp. Agnieszką Krzysztofik z katowickiej profilaktyki utworzyli stanowisko profilaktyczne na Skwerze Seniora w Parku Kościuszki, gdzie odbył się Koncert pn. „TVS katowickim Seniorom” zorganizowany przez Urząd Miasta Katowice we współpracy z Radą Seniorów Miasta Katowice. Seniorzy, którzy licznie przybyli na koncert mieli również okazję porozmawiać z policjantami o bezpieczeństwie i zabrać ze sobą przygotowane materiały profilaktyczne.
W trosce o naszych bliskich i samotnych seniorach porozmawiajmy z nimi o bezpiecznym korzystaniu z telefonu, aby:
- nie odbierali telefonów, których numerów nie znają, są zagraniczne lub zastrzeżone – warto wyposażyć bliskich w aparaty z wyświetlaczem numerów;
- mieli ograniczone zaufanie do każdego rozmówcy telefonicznego, więcej słuchali, niż mówili, chroniąc w ten sposób swoje poufne dane (PESEL, numeru PIN do karty bankowej, hasła do kont bankowości internetowej, dane bliskich);
- nie obawiali się przerwać połączenia telefonicznego w trakcie rozmowy, aby skontaktować się z bliskimi lub Policją dzwoniąc na numer 112, w celu zweryfikowania uzyskanych informacji, zwłaszcza jeśli poczuli się zagrożeni lub obawiają się, że mogą utracić swoje pieniądze. Ważne jest prawidłowe rozłączenie połączenia poprzez odłożenie słuchawki, odczekanie chwili, aby opadły emocje oraz wybranie numeru 112;
- nie przekazywali swoich pieniędzy nieznanej osobie. Jeśli osoba podaje się za policjanta, który przyszedł po pieniądze, natychmiast wzywać głośno pomocy krzycząc: Złodziej, na pomoc! Policja nigdy nie przychodzi i nie żąda pieniędzy. Nigdy!
Policjanci nigdy przez telefon:
- nie informują o prowadzonych działaniach;
- nie pytają o ilość posiadanych pieniędzy i miejscu ich przechowywania;
- nie proszą o przekazanie pieniędzy, które senior posiada w domu czy banku;
- nie proszą o podanie numeru klienta, hasła do konta bankowego;
- nie proszą o zaciągnięcie kredytu.