W województwie śląskim spółka PKP PLK będzie realizowała kolejne kolejowe inwestycje. Linia przebiegająca na odcinku łączącym Katowice i Gliwice zostanie rozbudowana. Zamiast dwóch torów, będą cztery. Dzięki temu oddzielony zostanie ruch dalekobieżny od aglomeracyjnego, a pociągi kursujące na terenie Metropolii będą odjeżdżały ze stacji co kilkanaście minut.
Zbudowana zostanie druga para torów z Katowic do Gliwic
Wspomniana inwestycja jest ważna dla powstającej Kolei Metropolitalnej. Jak przyznają przedstawiciele GZM, trasa kolejowa Gliwice–Katowice jest jednym z najczęściej wykorzystywanych korytarzy transportowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, bowiem stanowi kręgosłup komunikacyjny w GZM. Powstaną też przystanki kolejowe, które będą lepiej zintegrowane z tkanką miejską niż dotychczasowe.
Preludium do podjęcia decyzji w sprawie rozbudowy infrastruktury kolejowej były konsultacje społeczne, które prowadzono w Katowicach, Chorzowie, Świętochłowicach, Zabrzu i Rudzie Śląskiej. Miasta te są bowiem położone na szlaku linii kolejowej biegnącej z Katowic do Gliwic, zatem ich mieszkańcy de facto powinni być najbardziej zainteresowani inwestycją. Największą popularnością cieszyło się spotkanie zorganizowane w Rudzie Śląskiej. Wzięło w nim udział ok. 40 osób, podczas gdy w innych frekwencja wynosiła ok. 25 osób. Rudzianie postulują, aby przybliżyć dostęp do kolei od strony przystanków tramwajowych i autobusowych.
- W ramach projektu Kolei Metropolitalnej GZM jest planowana również przebudowa wszystkich wiaduktów, jest też planowana rozbudowa wiaduktu w Chebziu. W jednym z wariantów pojawia się możliwość wejścia spod wiaduktu na perony, które byłyby przesunięte bardziej na wschód. Pojawiły się też głosy mówiące o tym, żeby przystanek tramwajowy znalazł się w przyszłości pod wiaduktem – wyjaśnia Wojciech Dinges.
Co więcej, okazuje się, że Tramwaje Śląskie mają gotowy i zatwierdzony projekt modernizacji pętli tramwajowej i usytuowania przystanków tramwajowych w Chebziu.
Przystanek w Zabrzu zostanie przesunięty w kierunku zachodnim?
Podczas spotkania w Zabrzu mieszkańcy zaproponowali przesunięcie peronu w Zabrzu w kierunku zachodnim. Dzięki temu peron ulokowany zostałby bliżej budowanego Centrum Przesiadkowego.
Kiedy będziemy mogli korzystać ze zmodernizowanej linii kolejowej nr 137? Wojciech Dinges nie pozostawia złudzeń. Na efekty prac trzeba będzie poczekać. Jak podkreśla, „to jest horyzont raczej końca dekady”.
Co się zmieni w Katowicach?
Mieszkańcy Katowic także chcą przybliżenia peronów planowanego przystanku Katowice Witosa w kierunku ulicy Wiśniowej. Czy będzie to jednak możliwe? Technicznie nie.
– Na przystanku Katowice Witosa zostały zaplanowane trzy perony dla dwóch linii kolejowych, czyli linii w kierunku Chorzowa Batorego i w kierunku Rudy Śląskiej – Kochłowic. Teren, który zająłby ten przystanek, będzie zbyt rozległy, żeby móc przybliżyć go do wiaduktu nad ulicą Wiśniową i dopasować wyjścia – wyjaśnia Mateusz Bieńkowski.