Ruch jednokierunkowy na części katowickich ulic, miejsca wyłącznie dla mieszkańców strefy, a także przejścia sugerowane. Trwa wdrażanie nowej organizacji ruchu w mieście.
Od ponad 2 miesięcy trwa wdrażanie nowej organizacji ruchu i dostosowywanie miejsc postojowych do obowiązujących przepisów i zaleceń policji. Od około 16 października pierwsze prace rozpoczną się na terenie dzielnicy Koszutki. W przyszłej Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania osiągnięto 95% zaawansowania prac i przyszedł czas na przestawienie zakresu prowadzonych działań i stosowanych rozwiązań.
Zmiany w organizacji ruchu przy przejściach i skrzyżowaniach
Łącznie zdemontowanych zostanie ponad 1700 dotychczasowych znaków pionowych i pojawią się 3332 nowe. Prace obejmą też oznakowanie poziome. Wykonawca usunie 8 tys. m2 dotychczasowych symboli i naniesie na ulice prawie 11 300 m2 nowego oznakowania.
Konieczne jest także zadbanie o to, by w miejscach do tego nieprzeznaczonych kierowcy nie mogli pozostawiać swoich pojazdów. Zgodnie z opinią policji do nowej organizacji ruchu w centrum Katowic wszystkie miejsca w zatokach na 10 m przed i za przejściami i skrzyżowaniami muszą zostać zablokowane. Ma to zastosowanie nawet w strefach Tempo 30, wprowadzonych dla uspokojenia ruchu. Z podobnymi procesami, w różnej skali, mamy do czynienia w innych miastach Polski, np. w Warszawie, Krakowie czy pobliskich Gliwicach.
Z przyczyn praktycznych, a także po to, by nie narażać mieszkańców na częste remonty, zmiany związane z oznaczeniem strefy i dostosowaniem ulic do przepisów wprowadzane są jednocześnie. Pozwala to zminimalizować wpływ prac na płynność ruchu oraz wygodę wszystkich jego uczestników. Dodatkowo miasto stara się różnymi rozwiązaniami ograniczyć liczbę usuwanych miejsc parkingowych.
Ruch jednokierunkowy na ulicach południowej części Śródmieścia
Jednym z nich jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na całej długości lub fragmentach niektórych ulic południowego Śródmieścia Katowic: Drzymały, Kilińskiego, Stalmacha, Głowackiego, Jordana i PCK. Zmiany te zostały wprowadzone przy akceptacji mieszkańców lub na ich wniosek, w celu utrzymania możliwości postoju maksymalnej liczby samochodów po dostosowaniu infrastruktury drogowej do zaleceń policji (wyeliminowanie miejsc parkingowych na 10 m przed i za skrzyżowaniami oraz przejściami dla pieszych).
W wielu przypadkach – np. na ul. PCK, Drzymały, Jordana, Rymera, Różanej – jedna z krawędzi ulicy zostanie oznaczona znakiem zakazu postoju B-35 z wyłączeniem posiadaczy parkingowej karty mieszkańca, co da możliwość postoju samochodów tylko mieszkańcom strefy płatnego parkowania.
W Katowicach pojawią się także przejścia sugerowane
Przejście sugerowane to stosunkowo nowe rozwiązanie w Prawie o ruchu drogowym, które obowiązuje od ubiegłego roku. Przepisy opisują je jako „nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych". Pieszy w takim miejscu może zgodnie z przepisami przekroczyć jezdnię, ale nie jest objęty tymi przywilejami, które obowiązują w przypadku tradycyjnych przejść. Oznacza to, że nie ma pierwszeństwa i musi go ustąpić przejeżdżającym pojazdom. Rozwiązanie to nie jest nowością za granicą. Funkcjonuje i jest powszechnie stosowane już w różnych krajach Europy, między innymi w Niemczech czy w Holandii.
W Polsce to element jeszcze mało znany, pojawiający się dopiero na ulicach pierwszych miast, wśród których znajdują się Katowice. Według zaleceń katowickiej policji przejściom sugerowanym w miejscach dotychczasowych przejść musi towarzyszyć infrastruktura spowalniająca ruch pojazdów (np. wyniesienie jezdni), natomiast na włączeniach z ulic podporządkowanych do tych z pierwszeństwem przejazdu wystarczy oznaczenie tablicą informacyjną. Przejścia sugerowane będą dodatkowo oznaczone widocznym dla samochodów znakiem z napisem „Uwaga Piesi”, natomiast na chodniku przed przejściem będzie umieszczony napis „Uwaga pojazd”.
Bilans miejsc postojowych na obszarze przyszłej strefy płatnego parkowania – ponad 1000 nowych miejsc tylko dla mieszkańców.
Dostosowanie ulic do wytycznych policji oraz zmiany wprowadzone przez miasto wpływają na liczbę miejsc parkingowych w obu strefach płatnego parkowania. Zgodnie z wyliczeniami dla Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania procent utraconych miejsc parkingowych ogółem to około 7,5%, przy czym procent utraconych miejsc ogólnodostępnych to około 13%. Liczba dotychczasowych miejsc parkingowych wynosiła 2526, w tym 121 miejsc dla niepełnosprawnych. Liczba miejsc projektowanych to docelowo 2337, w tym 112, licząc odcinki przeznaczone dla mieszkańców strefy i 125 dla niepełnosprawnych.
W nowej Strefie Płatnego Parkowania (Strefa B) procent utraconych miejsc parkingowych ogółem to ok. 9,5%, a procent straty miejsc ogólnodostępnych to ponad 23%. Liczba dotychczasowych miejsc parkingowych na terenie strefy płatnego parkowania wynosiła 7161, a liczba projektowanych docelowo to 6475. W ramach strefy B udało się wygospodarować na odcinkach przeznaczonych tylko dla mieszkańców strefy aż 954 miejsca, a 223 miejsca będą przeznaczone dla niepełnosprawnych.