Rower miejski w Katowicach zadebiutował w 2015 roku. Na początku mieszkańcy mieli do dyspozycji trzy stacje, w tym roku było ich już ponad 80.
W tym roku mieliśmy już 83 wypożyczalnie z ponad 660 rowerami, co oznacza, że to największa taka sieć w woj. śląskim. Cieszy także rosnąca liczba użytkowników jednośladów – tylko w tym roku do systemu dołączyło ponad 8 tysięcy nowych i jest ich łącznie ponad 71 tysięcy - mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Sytuacja epidemiczna wpłynęła oczywiście na liczbę wypożyczeń i popularność systemu, natomiast zdecydowaliśmy się je uruchomić, by dać alternatywę dla podróży komunikacją miejską z ograniczeniami. Same rowery miejskie są w Katowicach środkami transportu indywidualnego, a w ostatnich latach stały się dla tysięcy osób alternatywą dla transportu publicznego, co w czasie epidemii ma duże znaczenie, w szczególności dla osób codziennie dojeżdżających do pracy. W sumie w Katowicach w sezonie trwającym od kwietnia do końca listopada z roweru skorzystano ponad 110 tysięcy razy – dodaje prezydent.
Najaktywniejszy użytkownik wypożyczył rower aż 474 razy
Natomiast najpopularniejszą stacją ponownie jest ta zlokalizowana na katowickim Rynku, z której rowery wypożyczono ponad 14,5 tys. razy. Ponad 4 tysiące razy skorzystano ze stacji zlokalizowanych na Placu Wolności, przy kościele Mariackim oraz w Dolinie Trzech Stawów. Średni czas wypożyczenia roweru miejskiego to 30 minut, a łącznie użytkownicy w Katowicach na rowerach w 2020 roku spędzili ponad 55,5 tysiąca godzin, co w przeliczeniu daje ponad 6 lat! Na realizację systemu miasto Katowice przeznaczyło ponad 2,3 mln złotych. W ramach tej kwoty operator uruchomił dotychczasowe stacje, zamontował kolejne, a także był odpowiedzialny za serwis systemu przez cały okres jego przygotowania i działania, tj. od 1 kwietnia do końca listopada. Ponadto odpowiedzialny był także za wdrożenie dodatkowych procedur związanych z dezynfekcją urządzeń.
Poza rozwojem sieci rowerów miejskich w Katowicach duże środki są inwestowane w rozbudowę infrastruktury rowerowej – w tym budowę nowych dróg dla rowerzystów.
W 2020 roku powstało 8,4 km nowych dróg rowerowych o wartości ponad 8,7 mln zł, m. in. połączyliśmy rondo Huchrackiego z ul. Medyków i dalej w kierunku Centrum Przesiadkowego Ligota, powstała trasa wzdłuż ul. Boya Żeleńskiego i ul. Szarych Szeregów. Nowe trasy powstały także w ramach dużych inwestycji, jak centra przesiadkowe i baseny. Obecnie realizowane są dwie drogi – wzdłuż Alei Korfantego i ul. Lotnisko – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu. Dużą zmianą dla rowerzystów w 2020 roku jest również decyzja prezydenta Marcina Krupy, który zdecydował, że rezygnujemy całkowicie z kostki brukowej na katowickich ścieżkach rowerowych. Jej obecność wynikała z konieczności zapewnienia dostępu do podziemnych sieci wodnych, cieplnych, czy też gazowych. Zgodnie z decyzją prezydenta ewentualne naprawy nawierzchni w razie awarii naprawimy na własny koszt. Wśród udogodnień pojawiły się także kolejne podnóżki na skrzyżowaniach – w tym roku na skrzyżowaniu ulicy Dobrowolskiego z Aleją Roździeńskiego.