Katowiccy policjanci zwalczający przestępczość gospodarczą udaremnili próbę wyłudzenia blisko 50 tysięcy złotych. Seniorka wprowadzona w błąd przez oszusta podszywającego się pod bankowca zaciągnęła kredyt i wpłaciła pieniądze do bitomatu. Skuteczne działania kryminalnych sprawiły, że całość wróciła do pokrzywdzonej.
Oszust podszył się pod pracownika banku
W środę do Komendy Miejskiej Policji w Katowicach zgłosiła się 69-letnia wraz z synem, która padła ofiarą oszustwa. Seniorka, tego samego dnia, odebrała telefon od mężczyzny, który podszył się pod pracownika banku. Fałszywy doradca przekonał ją, że ktoś próbuje wziąć kredyt na jej dane. W trakcie rozmowy zmanipulował kobietę i nakłonił do zaciągnięcia pożyczki.
Kredyt, bitomat i kod QR – jak działał przestępca
Kobieta zgodnie z poleceniem sprawcy udała się do placówki banku w Tychach, gdzie zaciągnęła kredyt w wysokości blisko 50 tysięcy złotych. Następnie – w dalszym ciągu pozostając pod wpływem oszusta – pojechała do Katowic i w trzech transakcjach wpłaciła całą kwotę do bitomatu, wykorzystując do tego kod QR przesłany przez fałszywego bankowca. Dodatkowo seniorka, zgodnie z jego żądaniem, przesłała także zdjęcie dowodu osobistego oraz napisane oświadczenie potwierdzające legalność przesłanej gotówki.
Szybka reakcja syna i skuteczne działania policji
Kiedy syn kobiety zorientował się, że matka mogła zostać oszukana, natychmiast zgłosił się do katowickiej komendy. Już podczas przyjmowania zawiadomienia o przestępstwie sprawą zajęli się policjanci z referatu do walki z cyberprzestępczością.
Sprawne i skuteczne działania funkcjonariuszy doprowadziły do zablokowania kryptotranskacji, w wyniku czego następnego dnia cała gotówka wróciła do pokrzywdzonej kobiety. Teraz stróże prawa prowadzą czynności zmierzające do ustalenia sprawcy oszustwa.
Apel do mieszkańców – jak nie dać się oszukać?
Pamiętaj! Nigdy nie wykonuj przelewów czy wpłat do bitomatów na polecenie osób podających się za pracowników banku. Instytucje finansowe nie prowadzą tego rodzaju praktyk. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy natychmiast rozłączyć połączenie i skontaktować się z infolinią swojego banku lub osobiście udać się do placówki.
- Apelujemy do rodzin, aby podejmowały rozmowy z seniorami na temat metod działań oszustów. Tylko świadomość zagrożenia i czujność mogą uchronić przed utratą dorobku życia - przekazują mundurowi.