W najbliższy czwartek i piątek, 5-6 października, Katowice w Międzynarodowym Centrum Kongresowym goszczą #PRECOP28. To wydarzenie stanowiące przygotowanie do Szczytu Klimatycznego COP28 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który odbędzie się na przełomie listopada i grudnia br.
Trwają przygotowania do COP28
- Ściągnięcie do Katowic takich wydarzeń jak Szczyt Klimatyczny COP 24 czy WUF 11 wpływa na rozwój miasta po dziś dzień. Znakomitym przykładem jest PRECOP28, który odbędzie się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym. PRECOP to konferencja poprzedzająca obrady tegorocznego Szczytu Klimatycznego, który na początku grudnia odbędzie się w Arabii Saudyjskiej. To w Katowicach uczestnicy będą przygotowywać się do wypracowania wspólnej polityki na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – To jedno z wielu wydarzeń w kalendarzu imprez miejskich. Turystyka biznesowa jest istotnym elementem gospodarki oraz promocji, na które postawiło nasze miasto. Goście to realne zyski dla naszych mieszkańców i przedsiębiorców – restauracji, hoteli, taksówkarzy. W ubiegłym roku, dzięki turystyce biznesowej, w mieście zostało ponad 151 mln zł – dodaje.
To już druga edycja PRECOP, która – jako wydarzenie cykliczne – stawia sobie za cel wypracowanie wspólnego stanowiska różnych środowisk wobec najważniejszych tematów omawianych podczas corocznych Szczytów Klimatycznych. Podczas PRECOP 27, w ponad 20 debatach, dyskusjach i wydarzeniach towarzyszących wzięło udział 1200 uczestników - wśród nich wysocy przedstawiciele agend ONZ i Unii Europejskiej, ambasadorzy i politycy, byli prezydenci COP. Rezultatem obrad poprzedniego PRECOP było opracowanie w formule „białej księgi” – wskazań i rekomendacji dla COP27 w Egipcie.
W ramach tegorocznej edycji PRECOP odbędzie się 30 debat z łącznym udziałem ponad 150 prelegentów - przedstawicieli ONZ, polskich i unijnych polityków, ludzi gospodarki, ekspertów oraz przedstawicieli organizacji. W programie dwudniowego spotkania pojawiają się najistotniejsze tematy związane z redukcją emisji CO2, polityką klimatyczną Polski i Europy, powstrzymaniem globalnego ocieplenia i łagodzeniem już widocznych i wciąż narastających skutków zmian klimatycznych. W Katowicach nie zabraknie też dyskusji o problemach sektora transportu mierzącego się z wyzwaniem, jakim jest osiągnięcie bezemisyjności bez utraty funkcjonalności. Do tematów poruszanych podczas PRECOP 28 należeć będą również: transformacja energetyczna, zielone miasta, szanse i wyzwania dla biznesu, redukcja emisji gazów cieplarnianych, zrównoważone rolnictwo oraz edukacja klimatyczna.
Rejestracja na udział stacjonarny trwa do 4 października do godz. 15.00, natomiast do udziału online w części konferencyjnej trwa do 6 października do godz. 15.00. Rejestracja odbywa się droga elektroniczną poprzez stronę: https://tiny.pl/c1xht.
Korzyści dla mieszkańców
Przypomnijmy, że jak wynika z raportu „Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w latach 2020-2022” rok 2022 był okresem powrotu do stanu sprzed roku 2020. W 2022 roku w katowickich obiektach biorących udział w badaniu zrealizowano łącznie 6 426 wydarzeń biznesowych, w tym największym było Światowe Forum Miejskie WUF11. To przełożyło się na rozwój gospodarki. Jak wynika z przeprowadzonych badań goście niekorzystający z noclegu, wydali średnio w Katowicach 172,33 zł, z kolei wydatki korzystających z hotelu wyniosły średnio 837,73 zł. W 2022 roku uczestnicy wydarzeń o charakterze konferencyjnym zostawili w Katowicach prawie 151 mln zł.
Oprócz wspomnianego Raportu, Katowice przeprowadziły również badanie ankietowe wśród uczestników tegorocznej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego, by sprawdzić, co myślą o mieście.
- Blisko 70% ankietowanych zadeklarowało chęć powrotu do Katowic, a ponad 66% chce wrócić z przyjaciółmi lub rodziną na weekend. To pokazuje, że inwestowanie w turystykę biznesową wpływa na postrzeganie miasta i przekłada się na zainteresowanie miastem jako destynacją stricte turystyczną. Uzupełnienie naszych działań o liczne wydarzenia, koncerty sprawia, że Katowice są coraz bardziej atrakcyjne jako miasto odpowiednie na tzw. city break – mówi Marta Chmielewska, naczelnik wydziału promocji.