26 października br. Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego przyznał prezydentowi Katowic Marcinowi Krupie nagrodę Lidera Transportu Publicznego za wspieranie elektromobilności i transportu publicznego.
Wyróżnienie wręczył przewodniczący komisji rewizyjnej PZPTP Tomasz Fulara
Katowice od wielu lat przechodzą rewolucję transportową. Stawiamy na transport zrównoważony: wybudowaliśmy centra przesiadkowe kosztem ponad 260 mln zł, kupujemy nowe autobusy, rozwijamy infrastrukturę rowerową oraz wdrażamy Katowicki System Zarządzania Transportem, który poprzez nadanie priorytetu komunikacji publicznej i zwiększenie płynności ruchu w mieście ma przyczynić się do obniżenia niskiej emisji – wymienia Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Wiemy, że mamy wciąż wiele do zrobienia, zarówno jeśli chodzi o działania inwestycyjne, jak również jako mieszkańcy w zakresie naszej mentalności, czy też przyzwyczajeń. Jednak ta nagroda pokazuje, że nasze działania, które mają wpływać na polepszenie komfortu życia mieszkańców naszego miasta, są pozytywnie odbierane przez środowiska eksperckie – dodaje prezydent.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Działania miasta w zakresie rozwijania transportu w sposób zrównoważony przyczyniły się znacząco do zmniejszenia liczby wypadków przy jednoczesnym rozwoju komunikacji miejskiej oraz promocji rowerów i hulajnóg jako indywidualnego środka transportu. Rozwijana jest sieć ładowania samochodów elektrycznych oraz idea carsharingu. Działania te, przekładają się również na wzrost bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego – rok 2021 przyniósł aż o 64% wypadków mniej niż było ich 13 lat temu.
Jedną z pierwszych kluczowych decyzji prezydenta Marcina Krupy, w zakresie transportu było wdrożenie w centrum Katowic strefy ograniczonej prędkości „Tempo 30”. Działa ona od 2015 r. i dzięki niej niechronieni użytkownicy ruchu, czyli piesi i rowerzyści, mogą w miejscu obowiązywania czuć się bezpiecznie. W 2021 r. w Strefie Tempo 30 nie wydarzył się ani jeden wypadek z ich udziałem – co stanowi dowód na sens i skuteczność jej istnienia.
Nowoczesny tabor
Stworzenie strefy ograniczonej prędkości to nie jedyne działanie, za które Kapituła doceniła Prezydenta. Miasto wprowadza różne innowacje w komunikacji miejskiej. Oprócz obecnych już na ulicach autobusów elektrycznych od przyszłego roku pasażerowie PKM Katowice będą podróżować po aglomeracji autobusami hybrydowymi – które optymalnie łączą napęd spalinowy z elektrycznym, wykorzystując zalety ich obu. Obecnie ponad połowa taboru katowickiego przewoźnika spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6.
Centra przesiadkowe i rowery
Transport publiczny jest jednym z elementów, który przyczynia się do budowy nowoczesnego społeczeństwa. Dzięki temu, że mieszkańcy Katowic coraz częściej przesiadają się z prywatnych pojazdów na publiczny transport, wszyscy mogą oddychać czystszym powietrzem. Aby zachęcać mieszkańców do wybierania komunikacji, w Katowicach zostały wybudowane cztery centra przesiadkowe z ponad 1000 miejsc parkingowych. Oznacza to, że osoby z okolicznych miast mogą dojechać do takiego centrum, a dalej kontynuować wygodnie podróż pociągiem, autobusem lub tramwajem. W cieplejsze miesiące dobrym wyborem będą również rowery. Sieć wypożyczalni jednośladów jest gęsto rozlokowana w całym mieście, przez co stanowią one realną alternatywę dla samochodów.
O nagrodzie
Nagroda Lidera Transportu Publicznego przyznawana jest corocznie dla osoby lub instytucji, która wyróżnia się w dążeniu do jak najbardziej ekologicznego i zrównoważonego transportu publicznego. Jej zdobywca podejmuje innowacyjne i nowoczesne działania, które sprawiają, że transport publiczny jest coraz bardziej przyjazny zarówno dla pasażerów, jak i dla środowiska.
Z każdym rokiem coraz bardziej wspieramy ideę elektromobilności – promujemy m.in. nowoczesny tabor, bezprzewodowe ładowarki, dzięki czemu po Polsce jeździ coraz mniej autobusów z konwencjonalnym napędem, co przyczynia się do produkowania mniejszych ilości smogu. Bardzo się cieszymy, że nagroda trafiła tym razem do prezydenta Katowic za to, że miasto to praktycznie dokonało zwrotu w podejściu do transportu publicznego. Rewolucja transportowa stała się w tym miejscu faktem – podkreślił Tomasz Fulara, przewodniczący komisji rewizyjnej Polskiego Związku Pracodawców Transportu Publicznego.
Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego to organizacja zrzeszająca przedstawicieli szeroko pojętego środowiska transportu publicznego. Jej członkami są zarówno przedsiębiorstwa komunikacyjne obsługujące transport miejski, jak i prywatne firmy zajmujące się np. projektowaniem czy produkcją systemów wykorzystywanych w pojazdach. Zadaniem związku jest promowanie transportu miejskiego jako najbardziej efektywnego w porównaniu do transportu prywatnego. Nagroda ta jest ważna także dlatego, że jest wręczana przez środowisko specjalistów, którzy na co dzień zajmują się tematyką transportu publicznego – znają jej realne, codzienne problemy, wyzwania i możliwości. Ich zdanie pozwala nakreślić kierunek, w jakim będzie podążać branża transportowa przez najbliższe lata.