1 kwietnia w Katowicach wystartował największy w regionie system wypożyczalni rowerów miejskich. W III kwartale br. planowane jest uruchomienie systemu roweru metropolitalnego. W tym roku stolica województwa śląskiego rozpocznie budowę i projektowanie nowej infrastruktury rowerowej o łącznej wartości ponad 28 mln zł.
To już kolejny, dziewiąty rok funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Katowicach, który cały czas cieszy się dużą popularnością. W ubiegłym roku odnotowaliśmy ponad 200 tys. wypożyczeń, co było wynikiem zbliżonym do czasu sprzed pandemii COVID-19. Podobnie jak w latach poprzednich tegoroczny sezon roweru miejskiego wystartuje 1 kwietnia, a system będzie dostępny dla mieszkańców na dotychczasowych zasadach. W III kwartale br. planowane jest uruchomienie systemu roweru metropolitalnego, jednak zanim to nastąpi chcemy dać możliwość korzystania z roweru miejskiego naszym mieszkańcom, dlatego wyłoniliśmy własnego operatora systemu w Katowicach – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike" od 1 kwietnia br. do dyspozycji wypożyczających jest ponad 1000 rowerów w tym 20 rowerów typu cargo, czyli mogących przewozić ładunki o masie do 100 kg lub czwórkę dzieci (tyle jest dostępnych kompletów pasów bezpieczeństwa w każdym rowerze cargo). Wykonawca ma również obowiązek serwisowania rowerów oraz zakupu niezbędnych do naprawy części. Dla użytkowników dostępnych będzie, podobnie jak na koniec ubiegłorocznego sezonu 125 stacji, w tym 11 stacji partnerskich – finansowanych przez podmioty zewnętrzne. Rowery będą dostępne dla użytkowników przez całą dobę.
Umowa z firmą Nextbike, operatorem systemu roweru miejskiego w Katowicach obowiązuje do 31 sierpnia, z możliwością zmiany tego terminu.
Aby rower metropolitalny mógł zacząć działać jeszcze w tym roku, Miasto przystało na propozycję przedstawioną przez GZM zakładającą uruchomienie w początkowej fazie systemu składającego się w Katowicach ze 100 stacji i 700 rowerów. Jednocześnie inaczej niż w przypadku „City by bike", rower metropolitalny będzie funkcjonował przez cały rok z założeniem, że w okresie zimowym dla użytkowników dostępnych będzie 50% floty – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
Korzystanie ze stacji rowerowych jest proste
Rowery można wypożyczać na dwa sposoby – poprzez darmową aplikację mobilną, pozwalającą na rejestrację, wypożyczenie i zwrot jednośladu lub korzystając z terminalu znajdującego się przy stacjach. Te dwie możliwości wzajemnie się uzupełniają, pozwalając korzystać z systemu wszystkim, bez względu na to, czy posiadają przy sobie smartfon czy może wolą nie zapisywać w nim kolejnej aplikacji.
Warto podkreślić, że w czasie galopującej inflacji zasady funkcjonowania rowerów miejskich pozostaną bez zmian. W tym roku cennik wypożyczenia rowerów jest taki sam, jak w ostatnich latach, czyli pierwsze 15 minut jest darmowe. Po tym czasie do końca pierwszej godziny koszt wynosi 1 zł. Druga godzina to kolejne 2 zł, trzecia – 3 zł, a każda kolejna 4 zł – mówi Roman Urbańczyk, prezes PKM Katowice.
W zeszłym roku katowiczanie wypożyczyli rowery ponad 200 tys. razy. Pokazuje to, że po przerwie spowodowanej pandemią katowiczanie wracają na rowery. Najbardziej rowerowym miesiącem był czerwiec – wypożyczono wtedy rowery ponad 41 tys. razy. Kolejne miesiące to maj i lipiec – z 38 tys. wypożyczeń w każdym. Pod koniec ubiegłorocznego sezonu w systemie „City by bike" zapisanych było 117 tys. użytkowników.
Katowice na rowery
W Katowicach rower traktujemy nie tylko jako narzędzie służące rekreacji, ale też jako środek transportu. Dlatego poza rozwojem sieci wypożyczalni rowerów miejskich, stawiamy na rozbudowę dróg rowerowych, inwestując kolejne środki w tę infrastrukturę. W tym roku planujemy przystąpić do realizacji prawie 8 km nowych tras w ramach „Katowickiej Infrastruktury Rowerowej", a także przygotować dokumentację projektową na kolejne 2,3 km. Łączna wartość tych zamierzeń to ponad 28 mln zł. Ponadto stale dbamy o bieżące utrzymanie ścieżek i tras rowerowych oraz wykonujemy konieczne naprawy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
Łączna długość infrastruktury rowerowej w Katowicach to blisko 190 km. Obecnie trwają prace związane z budową dróg rowerowych w rejonie ul. Francuskiej oraz przy ul. Gospodarczej, a niebawem wystartuje też budowa nowej infrastruktury rowerowej przy ul. Hallera. W trakcie procedury przetargowej znajduje się połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej zrealizowanej w ramach przebudowy węzła drogowego w Giszowcu ze strefą Tempo 30 na ul. Kolistej.
Warto podkreślić, że w ramach tych inwestycji powstają nie tylko drogi rowerowe.
Przykładowo, wzdłuż trasy na ul. Francuskiej zostanie wykonane oświetlenie uliczne, przejścia dla pieszych będą dodatkowo doświetlone, co znacznie poprawi bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Na efekt wizualny inwestycji, ale także ekologiczny, wpłyną dodatkowo nasadzenia. W tym miejscu nasadzone zostaną takie rośliny jak hortensje czy tawuły. Oczywiście pojawią się również ławki i kosze na śmieci – mówi Agnieszka Dutkiewicz, zastępca dyrektora ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A.
W trakcie realizacji jest także inna inwestycja rowerowa dotycząca ulicy Francuskiej. To prace projektowe związane z budową drogi, która ma powstać na odcinku pomiędzy ul. Lotnisko a ul. Damrota i połączyć istniejące już odcinki dróg rowerowych. Oprócz drogi dla rowerów wzdłuż Francuskiej wybrani wykonawcy projektują obecnie także połączenie od ul. Barbary do ul. Kościuszki oraz połączenie ul. Sosnowieckiej z ul. Brynicy i trasą rowerową nr 5.
Podsumowując, od 2015 roku w Katowicach powstały ponad 43 km infrastruktury dla rowerzystów za kwotę przekraczającą 34 mln zł.