Katowice - portal miejski mojeKatowice.pl

Wiadomości z Katowic

Centrum Przesiadkowe Brynów. Czasowa organizacja ruchu i zmiany w komunikacji miejskiej

  • Dodano: 2020-05-08 07:30, aktualizacja: 2020-05-08 07:47

Rozpoczyna się kolejny etap prac w obrębie pętli tramwajowej w Brynowie - wykonawca Centrum Przesiadkowego Brynów będzie kontynuował roboty drogowe wzdłuż ulicy Rzepakowej, co będzie wiązało się z wprowadzeniem nowej czasowej organizacji ruchu, która zacznie obowiązywać w poniedziałek 11 maja.

W ramach budowy Centrum Przesiadkowego Brynów przebudowywany jest również układ drogowy w tym rejonie, tak aby nadać priorytet komunikacji miejskiej, a także połączyć budowany parking z peronami autobusowymi i tramwajowymi, jak najszybszą trasą. Przebudowany musi zostać także fragment ul. Rzepakowej, co wykonawca rozpoczął w marcu i będzie kontynuował przez najbliższe 10 tygodni w dwóch etapach. W związku z zakresem prac konieczne jest wprowadzenie czasowej organizacji ruchu w tym rejonie, która wprowadzi zmiany dla kierowców, pieszych, a także pasażerów komunikacji miejskiej – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Zmiany dla kierowców

Pierwszy etap prac przy ul. Rzepakowej będzie realizowany od 11 maja do 22 czerwca. W tym okresie zamknięta będzie jezdnia ulicy Rzepakowej w kierunku Ligoty oraz łącznika z ulicą Kościuszki.

Ruch w kierunku Ligoty zostanie przełożony na jezdnię dla przeciwnego kierunku. Po jezdni w kierunku ulicy Kolejowej poruszać się będą pojazdy w obu kierunkach. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulicy Rzepakowej z ulicą Jankego będzie wyłączona, a ruch odbywać będzie się na zasadach ogólnych – wyjaśnia Artur Stelmach, kierownik budowy z firmy WARBUD.

W drugim etapie, który będzie obowiązywać do 18 lipca zamknięta zostanie druga jezdnia ul. Rzepakowej, tj. w kierunku ulicy Kolejowej. Ruch w kierunku ulicy Kolejowej zostanie przełożony na jezdnię dla przeciwnego kierunku.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Kolidujące z pracami tymczasowe przystanki autobusowe na ulicy Rzepakowej zostaną zlikwidowane, a ich funkcję przejmie tymczasowy przystanek autobusowy na ulicy Kościuszki p.n. „"Brynów Huberta" zlokalizowany w sąsiedztwie przystanku tramwajowego „Brynów Huberta".

W związku z zakresem prac konieczne jest także wprowadzenia zmian w organizacji komunikacji miejskiej. Wszelkie szczegóły na bieżąco w tym obszarze są publikowane na bieżąco na stronie www.metropoliaztm.pl. Poniżej zestawienie zmian.

  • Przystanek końcowy/początkowy „Brynów Pętla" dla linii nr 13, 653, 688 i 937 zostanie zawieszony w obsłudze. W zamian zostanie wyznaczony tymczasowy przystanek „Brynów Huberta" zlokalizowany w ciągu ulicy Kościuszki w rejonie przystanku tramwajowego „Brynów Huberta". Linia autobusowa nr 13, po obsłudze przystanku „Ligota Kolejowa LIBERO" zostanie skierowana ulicą Kościuszki, do przystanku „Brynów Huberta" zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Następnie pojedzie ulicą Kościuszki, z nawrotem w rejonie skrzyżowania z ulicą Rolną, z obsługą przystanku „Brynów Kościuszki", który będzie przystankiem początkowym/końcowym dla przedmiotowej linii w kierunku Rudy Śląskiej.

  • Linie autobusowe nr 653 i 688 w kierunku Brynowa, po obsłudze przystanku „Ochojec Lechicka" zostaną skierowane ulicą Kościuszki, do przystanku „Brynów Huberta" zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Następnie pojadą ulicą Kościuszki, z nawrotem w rejonie skrzyżowania z ul. Rolną, z obsługą przystanku „Brynów Kościuszki", który będzie przystankiem początkowym/końcowym w kierunku Tychów i Mikołowa.

  • Linia autobusowa nr 937 w kierunku Brynowa, po obsłudze przystanku „Ochojec Wapienna" zostanie skierowana ulicami: Kolejową, Kościuszki, do przystanku „Brynów Huberta" zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Następnie pojedzie ulicą Kościuszki z nawrotem w rejonie skrzyżowania z ul. Rolną, z obsługą przystanku „Brynów Kościuszki", który będzie przystankiem początkowym/końcowym w kierunku Katowic Zarzecza.

  • Linia autobusowa nr 51 w kierunku centrum Katowic, po obsłudze przystanku „Ligota Dworzec PKP" zostanie skierowana ulicami: Kolejową, z obsługą przystanku „Ligota Kolejowa LIBERO", Kościuszki, z obsługą przystanku „Brynów Huberta", zlokalizowanego w tymczasowym miejscu. Na czas wprowadzonego objazdu przystanki autobusowe: „Ligota Rzeszótki" i „Ligota Kiepury" w kierunku centrum Katowic nie będą obsługiwane.

  • Linia autobusowa nr 296, w dni wolne od pracy, w kierunku Siemianowic, po obsłudze przystanku „Brynów Kościuszki", zostanie skierowana ulicami : łącznikiem do ulicy Kościuszki, Kolejową, z nawrotem na rondzie w rejonie CH Libero, Kolejową, Kościuszki, do włączenia się na tymczasowym przystanku „Brynów Huberta", w tymczasowej lokalizacji.

  • Linie autobusowe nr 9, 11, 296 (w dni robocze), 297, 297N i 689, w kierunku centrum Katowic, po obsłudze przystanku „Ochojec Wapienna" zostaną skierowane ulicami: Kolejową, Kościuszki do przystanku „Brynów Huberta" zlokalizowanego w tymczasowym miejscu.

Przez cały czas trwania prac zostanie zapewniony bezpieczny ruch pieszych w obszarze robót, poprzez wygrodzenie tymczasowych ścieżek dla pieszych – podkreśla kierownik budowy Artur Stelmach.

Dodatkowo mieszkańcy ulic Warzywnej, Żytniej i Siennej powinni zwrócić szczególną uwagę na zmieniającą się organizację ruchu, ze względu na wprowadzane zmiany w dojazdach do posesji.


Centrum Przesiadkowe Brynów

Przypomnijmy, że budowa centrum przesiadkowego w Brynowie to jeden z elementów „Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych". - Zrealizowanie zaplanowanych działań, w perspektywie najbliższych kilku lat, przyniesie odczuwalną poprawę jakości życia poprzez możliwość bezpiecznego i sprawnego przemieszczania się po mieście z wykorzystaniem różnych rodzajów transportu, wzajemnie zintegrowanych i tworzących jednolity, zrównoważony system. W Katowicach kładziemy nacisk na tzw. transport zrównoważony, którego zasadą jest dbanie o interesy wszystkich uczestników ruchu - pieszych, rowerzystów, osób korzystających z komunikacji publicznej i kierowców – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.


Centrum przesiadkowe w Brynowie powstaje w rejonie istniejącej dziś pętli tramwajowej. Koszt inwestycji to 80 mln zł, a wykonawcą jest firma WARBUD SA w partnerstwie z Przedsiębiorstwem STOR Sp. z o.o.  Stworzenie Katowickiego Systemu Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych - Węzeł przesiadkowy Brynów Pętla w Katowicach, obejmuje realizację infrastruktury dla potrzeb uzyskania funkcji przesiadkowych z autobusów na tramwaj oraz komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride oraz Bike&Ride w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z południowej części miasta i subregionu. Zakończenie inwestycji Centrum Przesiadkowego „Brynów" zaplanowane jest na III kwartał tego roku.


W skład inwestycji wejdą:

  • trzykondygnacyjny parking o pojemności 497 miejsc wraz z systemem informacji o zajętości parkingu,

  • parking  naziemny o pojemności 50 miejsc postojowych dla funkcji Park & Ride,

  • przystanki, w tym zadaszone perony oraz miejsca oczekiwania i wymiany podróżnych typu „drzwi-drzwi",

  • poczekalnia wyposażona w punkty obsługi pasażerskiej: toaletę, punkt zakupu biletów, pełną infrastrukturą dla systemu ŚKUP, małą gastronomię i punkt zakupu prasy oraz tablice dynamicznej informacji pasażerskiej,

  • parking dla rowerów o funkcji Bike&Ride wraz z miejscami postojowymi;

  • miejsca postojowe TAXI – 6 szt.

  • miejsca postojowe Kiss&Ride – 6 szt.

W Katowicach uruchomiono już pierwsze centrum przesiadkowe w Ligocie, a kolejne dwa realizowane są w Zawodziu oraz przy ul. Sądowej.

Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Dodatkowo, węzły przesiadkowe staną się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, a co niemniej ważne,  przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach, co  zmniejszy hałas i emisję spalin oraz korki - dodaje prezydent.

Komentarze (2)    dodaj komentarz »

  • Piotr

    Jeżeli i tutaj będziemy mieli do czynienia z impotencja intelektualno - organizacyjna tak jak na ul Sadowej, to należy się spodziewać, że i to centrum komunikacyjno - przssiadkowe, nie ruszy w terminie... ;))

  • Piotr

    Pięknie ale prosimy o informacje kiedy uruchomione zostanie centrum przesiadkowe na ul Sadowej ? Prosimy o rzetelną informacje czy mozna się będzie przesiąść w tym centrum Przesiadkowym na autobusy do miast GZM ??!!

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.