Urząd Miasta Katowice zmuszony jest do opuszczenia budynku przy ul. Francuskiej 70 z powodu wysokich kosztów utrzymania i braku dostosowania obiektu do wymogów dostępności. Władze miasta rozpoczęły poszukiwania nowej siedziby, która będzie lepiej spełniać potrzeby mieszkańców i pracowników.
Decyzja zapadła – urząd szuka nowej siedziby
Urząd Miasta Katowice nie będzie dłużej korzystał z budynku przy ul. Francuskiej 70. Powodem jest brak dostępności architektonicznej, rosnące koszty utrzymania oraz brak ekonomicznego uzasadnienia dla modernizacji obiektu.
- W pierwszej kolejności kluczowy jest komfort i właściwa obsługa mieszkańców naszego miasta korzystających między innymi z usług Wydziału Uprawnień Komunikacyjnych. WUK nie spełnia wszystkich przepisów dot. dostępności architektonicznej – to bardzo mocno wybrzmiało w raporcie będącym podsumowaniem badania efektywności obsługi klienta w Urzędzie Miasta Katowice – podkreśla Monika Maniecka, Sekretarz Miasta Katowice.
- Dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i wszystkich norm jest nieuzasadnione ekonomicznie. Koszty przebudowy i modernizacji obiektu przewyższają ekonomiczne uzasadnienie dalszego funkcjonowania budynku. Niektóre z wymogów nie mogą praktycznie zostać spełnione bez zamknięcia obiektu i przeprowadzenia wielomilionowych inwestycji – dodaje Grzegorz Kleszcz, naczelnik wydziału administracyjnego i dodaje, że stąd konieczność znalezienia innego rozwiązania.
171 tysięcy wizyt rocznie w jednym wydziale
Na Francuskiej 70 działa obecnie osiem wydziałów, w tym Wydział Uprawnień Komunikacyjnych, który w 2024 roku odnotował niemal 171 tys. wizyt. To niemal tyle, ile połowa populacji Katowic. W budynku funkcjonują też m.in. Wydział Geodezji, Wydział Podatków i Opłat Lokalnych, Wydział Zarządzania Kryzysowego i dział MOPS.
Roczny koszt utrzymania obiektu wynosi 2,7 mln zł – obejmuje m.in. media, ochronę i serwisy techniczne.
Na horyzoncie – nowa przestrzeń komercyjna
Kiedyś w Katowicach funkcjonowały trzy budynki tej konstrukcji. Ten, w którym mieściła się Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach został wyburzony lata temu (znajdował się obok Spodka). Prokuratura, która także ma obecnie siedzibę w obiekcie podobnej konstrukcji, ruszyła z budową nowego budynku. Takie działania są podyktowane względami bezpieczeństwa, jak i faktem, iż dostosowanie do aktualnych potrzeb i przepisów tych konstrukcji kosztowałoby dziesiątki milionów złotych. W zasobach Miasta - a w szczególności Komunalnego Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej – nie ma budynków spełniających wymogi formalne umożliwiające przeniesienie wspomnianych wydziałów. Stąd rozważania dotyczące znalezienia nowej przestrzeni na rynku komercyjnym. Urząd Miasta Katowice rozstrzygnął już konkurs na wybór podmiotu świadczącego usługi doradcze na rynku nieruchomości.
Wpłynęło w sumie 6 ofert. Postępowanie przeprowadzi firma Colliers Poland. Po jej stronie jest dokonanie szczegółowej analizy potrzeb w zakresie środowiska pracy, wielkości i rodzaju powierzchni, która ma zostać wynajęta, warunków technicznych tej powierzchni, ustalenie ostatecznej specyfikacji powierzchni, która ma zostać wynajęta oraz pozyskanie ofert od wybranych potencjalnych wynajmujących, analiza tych ofert i rekomendacje.
- Istotnym czynnikiem jest dogodna lokalizacja. Wydział Uprawnień Komunikacyjnych każdego miesiąca obsługuje tysiące mieszkańców, a liczba ta z roku na rok rośnie. W 2022 roku było to ponad 145 tys. osób, w 2023 – ponad 152 tys., a w roku ubiegłym to prawie 171 tys. osób. Mówimy tu tylko o przypadkach, które są obsługiwane przez system kolejkowy, a liczba spraw załatwianych przez mieszkańców w tej lokalizacji jest dużo większa. Dlatego mamy także wymagania dotyczące dostępności miejsc parkingowych – tak, aby mieszkańcom łatwiej było zaparkować – podkreśla Beatrycze Szymecka, naczelnik wydziału uprawnień komunikacyjnych.
Konieczne warunki dla nowej siedziby
Nowy obiekt musi spełniać m.in. następujące warunki:
- pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
- automatyczne drzwi wejściowe i nowoczesne windy,
- bliskość przystanków tramwajowych i autobusowych,
- dostępność miejsc postojowych – w tym dla osób z niepełnosprawnościami.