Od kilku miesięcy trwają zmiany w obrębie centrum i bliskich dzielnic Katowic. Zmiany w polityce parkingowej, które nie do końca są dla wszystkich zrozumiałe.
Likwidują miejsca parkingowe i je przywracają
Zapowiadano i częściowo wdrożono likwidację wielu niezgodnych z prawem miejsc parkingowych, ograniczono tzw. parkowanie na dziko, choć nie wszędzie się to udało. Odblokowano skrzyżowania, poprawiono widoczność na nich i na przejściach dla pieszych. W przestrzeni miejskiej pojawiła się spora ilość słupków, które miały blokować wcześniejsze miejsca. Postawiono też parkomaty, bo równocześnie została rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania.
Inicjatywa miała tyle samo zwolenników, jak i ludzi przeciwnych. Narzekali zarówno przyjezdni, jak i mieszkańcy, bo opłaty za parkowanie dotyczą wszystkich, choć w różnym stopniu.
Nie minęło jednak więcej niż kilka tygodniu, a rozpoczęły się roszady z oznaczeniem miejsc. Niedawno usunięto część parkomatów i słupków.
Cyrk - komentuje pan Maciej, jeden z mieszkańców centrum. - Urząd miasta chyba sam nie do końca wie, co robi.
Miasto wprowadza “przejście sugerowane” i nowe ulice jednokierunkowe
Od kilku dni trwają prace związane z przebudową i nowym oznaczeniem części przejść dla pieszych. Pojawiają się tzw. przejścia sugerowane, czyli takie, na których pieszy nie ma bezwzględnego pierwszeństwa. W przepisach ruchu drogowego pojawiły się w roku 2022.
przejście sugerowane – nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych – art. 2 pkt 11a ustawy PoRD.
Każde z nich ma opiniować policja, będą akceptowane tylko wtedy, gdy pojawi się infrastruktura spowalniająca, m.in. podniesienie ich wysokości w stosunku do poziomu jezdni. Mają się też przy nich pojawić znaki Uwaga! Piesi! raz Uwaga! Pojazd. Jak będzie w praktyce wyglądać ich funkcjonowanie? Mieszkańcy, sądząc po opiniach w sieci, są sceptyczni.
Likwidacji mają ulec za to wszystkie miejsca znajdujące się w odległości do 10 m od przystanków, zatoczek i przejść dla pieszych. Tych oznaczonych, nie sugerowanych, bo na nich pieszy powinien ustąpić pojazdom mechanicznym. Przejść sugerowanych pojawić się ma około 30, m.in. na ul. Plebiscytowej i Krzywej.
Część ulic zmieni się także w jednokierunkowe, by można było zachować więcej miejsc parkingowych dla mieszkańców. Takie zmiany zajdą m.in. na ul. Jordana, PCK czy Drzymały. Co więcej, pojawią się nowe oznaczenia z zakazem parkowania, które nie będą jednak obowiązywać tych, którzy wykupią parkingową kartę mieszkańca.