Wiadomości z Katowic

PKP PLK unieważni wybór wykonawcy ważnej przebudowy, ale część prac rusza

  • Dodano: 2023-10-12 16:30, aktualizacja: 2023-10-13 14:17

PKP PLK ma w planach zrealizować dużą inwestycję kolejową w Katowicach i miastach ościennych, na trasie od Będzina, aż po Zebrzydowice. Część działań opóźni się. Ile? Nie wiadomo. 

PKP będzie musiało unieważnić wybór wykonawcy na jedną z najważniejszych inwestycji w regionie. Czeka nas opóźnienie w jego realizacji, ale część prac rusza. Możemy się spodziewać opóźnień, a to dopiero początek.

Dlaczego PKP PLK unieważni wybór wykonawcy?

Krajowa spółka unieważnia przetarg w wyniku publikacji niedawnego wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. Najkorzystniejsze oferty, złożone przez konsorcjum polskiego Intercor i chińskiego Stecol, zostały zaskarżone w dwóch odwołaniach. Jak informuje nas Katarzyna Głowacka z biura prasowego PKP PLK:


W postępowaniu przetargowym w ramach zadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice” obejmującego odcinek Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice (LOT A) wpłynęły dwa odwołania do KIO. Dotyczyły one wyboru najkorzystniejszej oferty. W związku z tym postępowanie przetargowe nie jest jeszcze zakończone.

KIO podjęła decyzję o unieważnieniu wyboru najkorzystniejszej oferty. Po otrzymaniu pisemnego uzasadniania wyroku KIO, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dokonają unieważnienia wyboru i odrzucenia najkorzystniejszej oferty.

PLK SA podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych dla odcinka Będzin – Sosnowiec – Katowice Szopienice Płd.

Odcinek Zabrzeg – Zebrzydowice jest w trakcie postępowania przetargowego.

Jak więc widać, ruszają prace na odcinku między Będzinem, a Szopienicami, aż po Zawodzie. Przez jakiś czas będą się pojawiać opóźnienia na tej linii, w najbliższym czasie ma zostać przygotowany dodatkowy tor, który umożliwi przejazdy w czasie przebudowy węzła.


Inwestycja za prawie 4 miliardy złotych

Inwestycja warta nieco ponad 3,8 miliarda PLN odsunie się w czasie o, prawdopodobnie,  co najmniej kilka tygodni.

Obejmować ma modernizacje na trasie Będzin, przez Sosnowiec, Katowice i Tychy, aż do granicy z Zebrzydowicami, a także rozbudowę kolei podmiejskich w obrębie Katowic, m.in. z budową nowych przystanków: Uniwersytet (ul. Damrota/Francuska), Akademia (ul. Paderewskiego) i Kokociniec oraz przebudową kilku innych, m.in. w Ligocie. 

Łącznie w planach jest modernizacja 14 peronów oraz budowa aż 7 nowych. W grę wchodzi także rozbudowa z dwóch do czterech torów układów kolei aglomeracyjnej, by oddzielić ruch od tras dalekobieżnych i swobodniej rozwijać siatkę połączeń. 

Plany obejmują także modernizację, przebudowę lub likwidację ponad setki obiektów infrastruktury, w tym mostów, wiaduktów i przepustów, budowę lub wymianę ponad 80 km torów i 130 km trakcji.

Czas realizacji, po wyłonieniu wykonawcy, ma wynieść około 4 lat. Ze względu na skalę prac, w najbliższej przyszłości czekają nas ogromne utrudnienia zarówno w ruchu kolejowym, jak i miejskim.

Nie wiadomo jeszcze, kiedy szeroko zakrojone prace nad siecią w Katowicach się rozpoczną, będziemy informować w tym w najbliższej przyszłości.
 

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również