Wiadomości z Katowic

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

  • Dodano: 2021-11-24 06:00, aktualizacja: 2021-11-25 06:48

Pozycjonowanie stron to jeden z filarów skutecznej promocji firmy – niezależnie od zasięgu jej działalności, branży oraz grupy docelowej. Co trzeba wiedzieć na jego temat?

Jak pokazują wyniki badania sporządzonego przez Gemius, pięć lat temu z wyszukiwarki oraz innych usług Google korzystało 97 proc. polskich użytkowników internetu. Jako że w tym czasie nie pojawiły się na nich żadne znaczące alternatywy, należy przyjąć, że odsetek się nie zmienił. Oznacza to, że firma nieobecna w wynikach wyszukiwania musi liczyć się z dużymi trudnościami w dotarciu do klientów. To na pewno najlepszy argument za tym, by pozycjonowania www nie lekceważyć.

Na czym polega SEO? Czym różni się od SEM?

Zacznijmy od omówienia różnicy między SEO, a SEM. Pierwszy z tych skrótów dotyczy tylko działań koncentrujących się w ramach samego serwisu (ang. search engine optimization). Polegają one na optymalizacji kodu źródłowego. Są prowadzone dwutorowo – ogólnie, by zapewnić jak najsprawniejsze działanie i największą zgodność z algorytmami Google, a także pod kątem określonych, związanych z ofertą firmy fraz.

SEM (ang. search engine marketing) to natomiast ogół działań mających na celu promocję danej strony w wynikach wyszukiwania i szerzej w całym ekosystemie Google. Obejmują one między innymi wspomnianą optymalizację, pozyskiwanie wartościowych linków prowadzących do danej witryny i obsługę usług takich jak Google Ads czy Google moja firma.

Pozycjonowanie ogólne, szerokie czy lokalne?

Kolejna istotna kwestia to podział technik pozycjonowania stron internetowych, jeśli chodzi o ich zaawansowanie. Pod tym względem wyróżniamy:

  • pozycjonowanie ogólne – podstawowy i najszerzej rozpowszechniony typ pozycjonowania. Opiera się na działaniach prowadzonych na niewielkiej liczbie ogólnych fraz kluczowych typowych dla danej branży lub jej segmentu. Ze względu na dużą konkurencyjność, zwykle jest sporym wyzwaniem dla pozycjonera, ale daje możliwość dotarcia do dużej grupy potencjalnych klientów;

  • pozycjonowanie szerokie – polega na prowadzeniu działań wykorzystujących kilkadziesiąt, kilkaset, a niekiedy nawet kilka tysięcy fraz. Główny obszar zastosowań to branże, w których pozycjonowanie na popularne frazy byłoby niemożliwe lub nieopłacalne finansowo ze względu na ogromną konkurencję;

  • pozycjonowanie lokalne (regionalne) – skupiające się na frazach z tzw. długim ogonem (ang. long tail) – np. „usługi szewskie Szczecin” lub „serwis rowerowy Warszawa Ursynów”. Polecany przede wszystkim biznesom działającym w trybie stacjonarnym lub hybrydowym. Jego zaletą jest stosunkowo mała konkurencyjność fraz i, co za tym idzie, potencjalnie większa skuteczność oraz niższe koszty.

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce?

Za ustalanie pozycji poszczególnych witryn w wynikach wyszukiwania Google odpowiada wciąż aktualizowany algorytm. Według szacunków specjalistów ds. pozycjonowania stron w internecie, ocena serwisu uzależniona jest od około 200 czynników (m. in. zawartości fraz kluczowych, jakości treści, responsywności czy formatu adresów URL). Kluczem do sukcesu jest więc holistyczne podejście pozycjonera. Ze względu na to, że kryteria oceny strony przez Google dość często się zmieniają, pozycjonowanie stron internetowych jest długotrwałym procesem, którego nie należy przerywać po osiągnięciu dobrej pozycji.

Sylwia MachowskaSylwia Machowska
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.