Motocykl to symbol wolności i niezależności. Stalowy rumak mknący w nieznane po nitce szosy znikającej za horyzontem, orzeźwiający powiew wiatru na twarzy, zapierające dech w piersiach krajobrazy – któż z nas o tym nie marzył? Nic nie stoi na przeszkodzie, by te marzenia urzeczywistnić właśnie w te wakacje.
Turystyka motocyklowa staje się w naszym kraju coraz popularniejsza. Rośnie również liczba nowych motocykli rejestrowanych w Polsce, wg statystyk PZPM w całym 2016 roku liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 49 734. Jazda motocyklem to pasja i sposób na życie. To także świetny pomysł na spędzenie urlopu. A dla tych, którzy jeszcze nie złapali motocyklowego bakcyla, wakacje mogą być dobrą okazją zakupu pierwszego motocykla i przekonania się o urokach tego hobby. Podróż motocyklem to moc niezapomnianych wrażeń, możliwość dotarcia praktycznie do każdego miejsca i pełna niezależność – możemy zatrzymać się, gdzie chcemy i kiedy chcemy, w każdej chwili zboczyć z utartych szlaków, spontanicznie zmieniać plany.
Dokąd jechać?
Aby zakosztować emocji związanych z wakacyjną przygodą na motocyklu Kawasaki wcale nie trzeba wyjeżdżać poza granice Polski. W naszym kraju można odnaleźć mnóstwo urokliwych zakątków, malowniczych tras, interesujących obiektów wartych zobaczenia. Do najpopularniejszych miejsc wybieranych przez miłośników turystyki motocyklowej bez wątpienia należą:
- Jura Krakowsko-Częstochowska usiana ruinami średniowiecznych warowni,
- Pętle Bieszczadzkie – idealne dla ceniących spokój i kontakt z dziką przyrodą,
- Jeziora Mazurskie z bogatą bazą wypoczynkową
- Karkonosze – pełne pięknych widoków i tajemnic II wojny światowej.
Amatorom dalszych podróży można polecić wojaże po Europie:
- Chorwację z gorącymi plażami,
- malownicze serpentyny alpejskiego pogranicza Austrii, Szwajcarii i Włoch,
- transeuropejską wyprawę na Półwysep Iberyjski dawnym szlakiem św. Jakuba.
Przed podróżą
Aby uniknąć przykrych niespodzianek, przed rozpoczęciem podróży warto dobrze przygotować się do podróży. Szczególnie warto zwrócić uwagę na:
- opłaty drogowe - należy zapoznać się z zasadami uiszczania i wysokością opłat drogowych i autostradowych w krajach, które znajdują się na naszej trasie. Należności te mogą być uiszczane bezpośrednio, np. na bramkach przed wjazdem na dany odcinek drogi lub w postaci tzw. winiet –ważnych przez określony czas biletów uprawniających do poruszania się drogami płatnymi. Najwygodniej potrzebne winiety nabyć jeszcze przed wyruszeniem w podróż. Można to zrobić nie wychodząc z domu – na portalach internetowych zarządców dróg lub w sklepie on-line Polskiego Związku Motorowego.
- pakiet ubezpieczeń. Odpowiednio dobrane ubezpieczenia, choć często bagatelizowane, mogą nam pomóc wyjść obronną ręką z niejednej poważnej opresji. Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują w atrakcyjnej cenie pakiety ubezpieczeń dedykowane specjalnie dla turystów motocyklowych. Najlepiej, gdy ubezpieczenia te obejmują zarówno samego motocyklistę, jaki i pasażera oraz pojazd. Niezwykle przydatnym może okazać się ubezpieczenie assistance, zapewniające pomoc w razie niesprawności motocykla. Maszyna bowiem może odmówić posłuszeństwa w najmniej oczekiwanym momencie, na odludziu, w obcym kraju. W takim wypadku dzięki assistance uzyskamy pomoc za pomocą jednego telefonu do ubezpieczyciela. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jaki komfort podróżowania daje taka możliwość.
- noclegi -Uważajmy nocując w przypadkowych miejscach – lokalne przepisy mogą zabraniać biwakowania w miejscach do tego nieprzeznaczonych, możemy też stać się ofiarami napaści lub kradzieży. Najlepiej korzystać z pól namiotowych, moteli i hoteli, pamiętając przy tym o odpowiednim zabezpieczeniu naszego motocykla.
- pogodę – Aury oczywiście nie przewidzimy z wyprzedzeniem. Ale warto pamiętać, że w czasie deszczu przyczepność kół do jezdni znacznie spada, w takie dni można zrobić sobie przerwę np. na zwiedzanie zabytków i muzeów. Jeśli jednak koniecznie chcemy kontynuować podróż, pamiętajmy o odpowiedniej odzieży z membraną (skóra nie chroni przed przemoczeniem) i jedźmy ostrożnie.
Stan rumaka
Wybierając się w daleką podróż koniecznie trzeba zadbać o naszego stalowego rumaka. To on będzie niósł nas i nasze bagaże przez setki, a może nawet tysiące kilometrów, często w piachu, kurzu, niesprzyjających warunkach atmosferycznych. Będzie to ekstremalny sprawdzian wytrzymałości dla wszystkich elementów, z których składa się nasz motocykl. A chyba nikt nie chciałby, by jego wymarzony urlop zmienił się w koszmarne tournée po miejscowych warsztatach. Dlatego tak ważne jestwykonanie dokładnego przeglądu technicznego w profesjonalnym serwisie motocyklowym. Przegląd taki jest okazją do wykonania koniecznych napraw i regulacji. Warto przy tym korzystać z oryginalnych, wysokiej jakości części. Tylko takie części dają gwarancję solidności, wytrzymałości i niezawodności.
Dobrze też zabrać z sobą niewielki zestaw dodatkowych części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, które będą tworzyły apteczkę techniczną umożliwiającą nam samodzielne dokonanie drobnych napraw w drodze.
Mini-bagaż i niezbędne akcesoria
Co prawda motocykl nie jest przeznaczony do przewozu bagaży, ale przecież na wakacyjną wyprawę coś musimy z sobą zabrać. Z konieczności bagaż ten musi być ograniczony do minimum i obejmować tylko najpotrzebniejsze rzeczy. W tym celu należy zorientować się jakie akcesoria dedykowane do posiadanego motocykla dostępne są w ofercie dealera. Aby go właściwie spakować trzeba wyposażyć motocykl w zestaw kufrów lub sakw oraz tzw. tankbag, umieszczany na zbiorniku paliwa. Ponoć wytrawni motocykliści są w stanie w tankbagu zmieścić wszystko co potrzebne nawet na kilkutygodniową eskapadę. Bagaż do kufrów należy pakować symetrycznie, tak aby obciążenie po obu stronach motoru rozłożone było równo. Ciężkie przedmioty umieszczamy z przodu, np. w tankbagu, lżejsze, jak karimatę i śpiwór, możemy spakować z tyłu. Prawidłowe spakowanie bagażu ma duże znaczenie dla bezpiecznego prowadzenia maszyny. Trzeba pamiętać, że wyładowany motocykl zachowuje się na drodze zupełnie inaczej niż nieobciążony.
Zaczynasz dopiero przygodę?
Jeśli nie masz jeszcze motocykla lub planujesz wymianę posiadanej maszyny, zapoznaj się z ofertą DELTA Plus – salonu Kawasakiw Chorzowiez ponad 16-letnim doświadczeniem w sprzedaży i serwisie motocykli. Specjalnie dla miłośników turystyki motocyklowej została przygotowana oferta ADVENTURE TOURER z motocyklami Kawasaki Versys – idealnymi do bliższych i dalszych wakacyjnych (i nie tylko) wypraw. Wśród modeli Versys możemy znaleźć zarówno duże, rasowe maszyny, które poniosą nas w najodleglejsze zakątki globu podczas profesjonalnych eskapad, jak i te odpowiednie dla początkujących, którzy chcą sprawdzić, czym jest turystyka motocyklowa. W salonie można także skorzystać z profesjonalnego serwisu i sklepu z częściami i akcesoriami Kawasaki.DELTA Plus zapewnia również pomoc w wyborze odpowiedniego kredytu lub leasingu na sfinansowanie wymarzonej maszyny oraz pakietu ubezpieczeniowego.
Partner artykułu: salon i dealer Kawasaki