Katowice otrzymały unijne dofinansowanie w wysokości 13,8 mln zł na rozwój infrastruktury rowerowej. Dzięki projektowi powstanie ponad 24 km nowych tras, które poprawią komfort i bezpieczeństwo rowerzystów w mieście.
Prawie 14 milionów złotych na rozwój infrastruktury rowerowej
W kwietniu 2024 roku Zarząd Województwa Śląskiego zdecydował o przyznaniu Katowicom dofinansowania w wysokości 13,8 mln zł na realizację projektu „Regionalne Trasy Rowerowe w Katowicach". Pieniądze pochodzić będą z Funduszy Europejskich dla Śląskiego, w ramach Priorytetu III, który wspiera zrównoważoną mobilność. Całkowita wartość projektu to prawie 18 mln zł, a jego realizacja ma potrwać do 2027 roku.
- W ubiegłym roku do użytku rowerzystów oddaliśmy pierwszą w naszym mieście velostradę o długości 4,4 km, która połączyła Brynów i Muchowiec z Giszowcem. Budowa sieci Metropolitalnych Dróg Rowerowych w granicach Katowic realizowana jest we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią. Oprócz tego w naszym województwie obowiązuje dokument pod nazwą „Regionalna Polityka Rowerowa Województwa Śląskiego". Wskazuje on, że przez nasze miasto biegną dwie trasy rowerowe o znaczeniu regionalnym. Pozyskanie środków unijnych na realizację projektu „Regionalne trasy w Katowicach" oznacza modernizację infrastruktury rowerowej w latach 2025-2027 o łącznej długości ponad 24 km – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
- Łączna wartość przyznanego dofinansowania to prawie 13,8 mln zł, a całkowita wartość projektu to 17,92 mln zł – dodaje prezydent.
Nowe trasy rowerowe
Katowice rozbudowują sieć rowerową o ponad 24 km, tworząc połączenia między miastami w regionie. Projekt obejmuje m.in. budowę i modernizację dwóch głównych tras rowerowych: nr 602 i nr 607, które mają zapewnić komfortową i bezpieczną komunikację rowerową na terenie miasta. Oprócz budowy nowych odcinków, planowane są także zmiany w istniejącej infrastrukturze. Zostaną przebudowane sygnalizacje świetlne, a także stworzone 5 zadaszonych parkingów rowerowych i 5 miejsc obsługi rowerzystów.
Wzrost bezpieczeństwa i wygody
W ramach inwestycji część ulic, takich jak ul. Śląska, zostanie objęta strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h, co ma zapewnić wyższy poziom bezpieczeństwa dla rowerzystów. Dodatkowo, w rejonie ul. Trzech Stawów powstanie nowy odcinek drogi łączący pieszych i rowerzystów. W projekcie uwzględniono również montaż liczników rowerowych, które pozwolą monitorować ruch rowerowy.
Miasto nie poprzestaje na jednym projekcie. W planach są kolejne inwestycje, takie jak nowa droga rowerowa w ciągu ul. Johna Baildona, która połączy centrum Katowic z Parkiem Śląskim. Trwają również przetargi na budowę trzech nowych tras rowerowych w różnych częściach miasta, w tym wzdłuż ulic Pukowca, Żeliwnej i Armii Krajowej.
- Dodatkowo w ramach realizacji tego zadania fragment ulicy Śląskiej od ul. Medyków w kierunku ul. Studenckiej objęty zostanie strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Pozwoli to w tym rejonie zwiększyć poziom bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego w tym rowerzystów. Natomiast na fragmencie ul. Trzech Stawów zaprojektowany i wybudowany zostanie odcinek drogi dla pieszych i rowerów – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
Projekt wpisuje się w koncepcję stworzenia spójnej, regionalnej infrastruktury rowerowej, umożliwiającej efektywną komunikację rowerową pomiędzy różnymi miastami i miejscowościami regionu. To przyczyni się do zwiększenia wykorzystania roweru jako środka transportu zarówno na co dzień, jak i w celach rekreacyjnych i turystycznych.
Wspólna inicjatywa z Metropolią GZM
Katowice realizują swoje projekty rowerowe we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, której celem jest stworzenie spójnej infrastruktury rowerowej, ułatwiającej codzienną i rekreacyjną komunikację rowerową w całym regionie.