Wiadomości z Katowic

Kilka słów o Candidate Experience, czyli w jaki sposób komunikować się z kandydatami

  • Dodano: 2022-08-05 09:30

To, że proces rekrutacji jest jednym z najbardziej istotnych w firmie nie jest już żadną tajemnicą. Pomyśl tylko, czy zdarzyło Ci się kiedyś opowiadać w samych superlatywach o jakiejkolwiek firmie, do której się rekrutowałeś, nawet mimo tego, że nie dostałeś tej pracy? Jeśli tak, to znaczy, że organizacja ta ma proces candidate experience rozwinięty na bardzo, bardzo wysokim poziomie. I co istotne – wszystkie przedsiębiorstwa powinny dążyć do takiej sytuacji. To przecież właśnie od rekrutacji zaczyna się wspólna droga pracownika i organizacji, nawet jeśli na tym etapie się zakończy. A to, jak potencjalni kandydaci będą się wypowiadać o firmie zależy właśnie od tego, jakie wrażenie zrobi na nich dana organizacja. Jak więc zadbać o candidat experience? Co dokładnie wchodzi w jego zakres? Podpowiadamy – zapraszamy do artykułu.

Candidate Experience – co to jest?

Rekrutacja zawsze opiera się na dwustronnym wyborze – i pracodawca, i kandydat muszą czuć, że to właśnie TO. Jednak nawet jeśli kandydat nie zrobi na firmie wspaniałego, pierwszego wrażenia to w zasadzie nic aż tak wielkiego się nie stanie. Nie dostanie zaproszenia na kolejną rozmowę. A co może stać się w sytuacji, gdy to firma nieodpowiednio potraktuje kandydata? Cóż, konsekwencje mogą być o wiele bardziej dotkliwe. Z dużym prawdopodobieństwem podzieli się on swoją niepochlebną opinią z rodziną i bliskimi, wśród których mogą być przecież klienci, potencjalni klienci bądź kolejni kandydaci. Tym samym opinia o marce może zostać nieco nadszarpnięta...

Aby tak się nie stało warto oczywiście postępować sprawiedliwie i rzetelnie podchodzić do procesu rekrutacji, tym samym na 100% wkroczyć do świata candidate experience. No właśnie – czym jest candidate experience i dlaczego wszystkie szkolenia z rekrutacji poruszają ten temat? ? Najprościej rzecz ujmując, to wszystkie doświadczenia kandydata, które wyniósł z procesu rekrutacji. Nie ma przy tym żadnego znaczenia, na którym etapie rekrutacji udział kandydata się zakończył. Ocenie podlega każda pojedyncza aktywność, jak i całość doświadczeń i wrażeń każdego z potencjalnych pracowników.

Co oceniają kandydaci ubiegający się o pracę?

Przesadne nie będzie stwierdzenie, że kandydaci zwracają uwagę na każdy z aspektów procesu rekrutacyjnego. Zaczynając od ogłoszenia o pracę, przez feedback po pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej, na informacji zwrotnej po zakończonym procesie kończąc.

Niestety nadal wiele z organizacji zapomina o udzielaniu informacji zwrotnej kandydatom, nie zdając sobie sprawy z tego, jak nieprzyjemne skutki dla przedsiębiorstwa mogą mieć negatywne doświadczenia kandydatów biorących udział procesach rekrutacyjnych. Oceniając jednak istotę candidate experience nie można zapominać, że każda osoba, która stara się o pracę w danej organizacji poświęca na przygotowanie do procesu dużo czasu, jednocześnie angażując się w proces i wiążąc z nim nadzieję o pozytywnym wyniku rekrutacji. Dlatego tak ważne jest, aby proces został odpowiednio zaprojektowany i przeprowadzony. Kandydatom należy się informacja zwrotna po każdym z zakończonych etapów, po to by mogli np. planować rozpoczęcie nowych procesów i jak najszybciej znaleźć nowe zatrudnienie. Rekruterzy muszą więc być empatyczni i podchodzić do kandydatów w sposób indywidualny i z dużym szacunkiem.

Ogłoszenie o pracę i informacja zwrotna – dlaczego to ważne elementy candidate experience?

„Znajomość” z organizacją w zdecydowanej większości przypadków rozpoczyna się od ogłoszenia rekrutacyjnego. Często już na tym etapie potencjalny kandydat podejmuje decyzję, czy chce i czy może angażować się w ten proces. 

Wyobraź sobie sytuację, że w ogłoszeniu o pracę zawarte jest kilka kompetencji i umiejętności, które kandydat musi posiadać, aby ubiegać się o dane stanowisko. Okazuje się, że spełniasz warunki – aplikujesz więc do danej firmy i dostajesz zaproszenie na pierwszą rozmowę. Super! Ale na rozmowie okazuje się, że potencjalny kandydat musi spełniać jeszcze kilka innych istotnych warunków, które niestety nie leżą już w Twoich kompetencjach. Czy gdybyś wiedział o tej kwestii już na etapie ogłoszenia, zdecydowałbyś się zaaplikować i poświecić swój czas? Prawdopodobnie nie. Czy w związku z tym czujesz, że organizacja postąpiła nieuczciwie? Prawdopodobnie tak. Dlatego bardzo ważne jest to, aby ogłoszenie o pracę było przygotowane konkretnie i rzetelnie. Tak, by ani kandydaci, ani rekruterzy nie marnowali swojego cennego czasu.  

Kolejnym kluczowym elementem candidate experience i całego procesu rekrutacji, na który kandydaci zwracają bardzo dużą uwagę, jest informacja zwrotna. Każdy, kto brał udział w rekrutacji wie, jak ważne jest to, aby wiedzieć, co się stało z jego aplikacją, na jakim jest etapie jest proces, kiedy można spodziewać się informacji o kolejnej rozmowie lub (co najbardziej istotne!) czy jego aplikacja nadal jest brana pod uwagę. W dobrym tonie jest informowanie potencjalnych pracowników o tym, co dzieje się z ich kandydaturą. Nowoczesne narzędzia do rekrutacji umożliwiają zautomatyzowanie takich procesów, a dobre, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, więc gra jest warta świeczki.  
 
Jeśli kandydat w ogłoszeniu o pracę nie znajdzie istotnych informacji bądź po wysłaniu swojej kandydatury tygodniami będzie czekał na jakąkolwiek informację zwrotną od organizacji, to nie można tu mówić o pozytywnych doświadczeniach kandydata podczas procesu rekrutacji. Budowanie marki to w obecnych czasach priorytetowa kwestia, warto więc zadbać o potencjalnych kandydatów i budować pozytywne candidate experience. Szacunek do kandydata na pewno zaprocentuje – powodzenia!   

Artykuł sponsorowany przez Agencję HR Saleswise.pl 

Justyna RomańczykJustyna Romańczyk
Źródło: Art. sponsorowany / Materiał dostarczony przez zleceniodawcę

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu mojeKatowice.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.