Na nowych torach nowoczesne pociągi - to na razie plany pod nazwą Kolej Metropolitalna. Podczas dzisiejszej sesji zgromadzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zaprezentowana została koncepcja kolei metropolitalnej.
Główne szlaki kolejowe to szkielet - będą do niego podpinane kolejne miasta
Mówimy o wykorzystaniu głównych szlaków, korytarzy transportowych. Północ – południe, wschód – zachód. Począwszy od Gliwic do Dąbrowy Górniczej i od Tarnowskich Gór do Tychów. Mówimy również o rozbudowaniu tego szkieletu o kolejne połączenie kolejnych miast – mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.
Na sesji przedstawiono 4 warianty rozwoju kolei – założenia w nich są różne. To m. in. zakup nowych pociągów, budowa dodatkowych torów, czy przystanków. Koncepcję przygotowali specjaliści z Politechniki Śląskiej.
To ma być tabor dostosowany do potoków jakie występują na kolejnych liniach a zatem również wielkość składów pociągów – bo to może być jednostka jednoczłonowa ale tam gdzie pojawiają się duże potrzeby to należy ten pociąg zestawić z większej liczy jednostek – mówi Ryszard Janecki, współtwórca koncepcji Kolei Metropolitalnej.
Pociągi będą kursowały co kilka minut!
W nowym systemie nie będzie potrzebny rozkład jazdy – bo pociąg będzie kursował co kilka minut. Specjaliści obliczyli, że realizacja najskromniejszego wariantu ma kosztować ponad 8,5 mld złotych, najdroższego ponad 16 mld.
O tym, że pociągi towarowe w województwie śląskim pojadą szybciej pisaliśmy w osobnym artykule: 256 mln na modernizację kolei w województwie śląskim. Podpisano umowę!