W wielu polskich miastach rowery miejskie stają się coraz bardziej popularne. Liderem w tej dziedzinie jest firma Nextbike Polska, która obsługuje wypożyczalnie rowerów m.in. w Katowicach.
City by bike, bo tak nazywa się największy system wypożyczeń rowerów na Śląsku, to 428 rowerów w tym 10 pojazdów typu cargo, które służą do transportu załadunku do 100 kg lub nawet czwórki małych dzieci i 52 stacje wypożyczeń. Jest to jeden z systemów Nextbike, który jest obecny m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Turcji, Cyprze, Emiratach Arabskich, Chorwacji, Azerbejdżanie, Łotwie, Nowej Zelandii, w Stanach Zjednoczonych, w Wielkiej Brytanii, na Węgrzech i Bułgarii. Korzystanie z tej atrakcji jest bardzo proste. Wystarczy tylko zarejestrować w systemie Nextbike konto i telefon komórkowy, a wypożyczenia, które nie przekraczają kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu minut są w Polsce bezpłatne.
W tym roku przybyło ponad 15 tysięcy osób, a łącznie zarejestrowanych użytkowników jest ponad 36 tysięcy. Mieszkańcy skorzystali z systemu już ponad 125 tysięcy razy. Rower miejski to zarówno świetny środek transportu jak i sposób na spędzanie wolnego czasu. Najwięcej rowerów wypożyczono na katowickim rynku, bo aż prawie 15 tysięcy. Na drugim miejscu jest stacja przy ul. Mariackiej z prawie 4 500 tysiącami wypożyczeń. Na 3 miejscu jest Silesia City Center i prawie 4 300 wypożyczonych rowerów.
„Strzałem w dziesiątkę okazała się inwestycja w sieć wypożyczalni rowerów – mieszkańcy chętnie z nich korzystają, zarówno jako ze środka rekreacji, jak i transportu – np. dojeżdżając do pracy lub szkoły. Cieszę się, że moda na rowery opanowuje miasto. Nasze działania kierujemy teraz na inwestycje poprawiające sytuację rowerzystów w mieście” - mówi prezydent Katowic, Marcin Krupa.
Aby można było korzystać z rowerów ważne są także inwestowanie w infrastrukturę rowerową. Powstają, więc m.in. ścieżki rowerowe, kontraruch czy podnóżki na skrzyżowaniach. Na te cele miasto wydało w zeszłym roku ponad 7 mln złotych. Aktualnie powstaje ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Witosa do ulicy Rataja, co ma kosztować 290 tys. zł. Ponadto modernizowane będą trasy rowerowe o łącznej długości ponad 43 km.
Portal morizon.pl stworzył ranking, w którym Katowice znalazły się na 4 miejscu. Autorzy wzięli pod uwagę trzy czynniki: infrastrukturę dla rowerzystów, bezpieczeństwo oraz systemy rowerów miejskich. Pod względem infrastruktury jesteśmy na drugim miejscu. Łączną długość ścieżek rowerowych i pasów ruchu, kontrapasów oraz ciągów pieszo-rowerowych wynosi u nas 1000 m/km2. Ustępujemy tylko Warszawie. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to tutaj plasujemy się na czwartym miejscu. Wyliczono wskaźnik wypadków na każde 100 tys. osób żyjących w mieście. Wskaźnik w Katowicach wyniósł 8,4. Ostatni czynnik to system rowerów miejskich. Tutaj znaleźliśmy się niestety na ósmym miejscu. Jednak warto zaznaczyć, że wszystkie dane z rankingu pochodzą z 2017 roku, a od tej pory system rowerów miejskich w naszym mieście znacząco się rozwinął.