W lutym lub marcu rusza Metrorower, czyli nowy system wypożyczalni jednośladów. Montowane są już stacje, które obejmować mają pierwszych 8 miast. Kiedy i na jakich zasadach pojeździmy nowymi rowerami?
Metrorower już niebawem?
Żółte rowery mają być dostępne na przełomie lutego i marca. W Gliwicach, Katowicach, Chorzowie, Siemianowicach Śląskich, Czeladzi, Sosnowcu, Tychach i Zabrzu powstaje właśnie sieć stanowisk, na których będzie można odebrać i pozostawić jednoślad. Początkowo pojazdów będzie nieco ponad 1200.
W 2025 dołączą Dąbrowa Górnicza, Piekary Śląskie, Bytom, Ruda Śląska i Świętochłowice. WSzystkie miasta mają być obsługiwane przez jeden system, a nie tak jak do tej pory, kilku operatorów.
Dzisiaj – integracja rowerów publicznych w poszczególnych miastach, jutro – jedna z największych wypożyczalni rowerów w Europie. Dążymy do zmiany nawyków mobilności w Metropolii i promujemy rowery jako skuteczny – oraz równorzędny – środek transportu. - czytamy na stronie Metropolii GZM
Jakie zasady korzystania? Kilka ważnych zmian
Po pierwsze, rowery będą miały wbudowany nadajnik GPS. Łatwiej będzie je można namierzyć i sprawdzić, czy wszystko z nimi ok.
Po drugie, będą miały wbudowane blokady tylnego koła. Nie będzie więc konieczności wpinania rowerów w problematyczne uprzęże lub zapięcia z kodem. Wszystko zrobimy z poziomu aplikacji, a sam jednoślad wystarczy zostawić blisko stacji.
Będzie się opcja pozostawienia go w innym miejscu niż dedykowane, ale na wyznaczonym szerszym obszarze i za dodatkową opłatą (10 zł). Po jej uiszczeniu kolejna osoba będzie mogła go wypożyczyć bez żadnych problemów. Za porzucenie lub pozostawienia rowerów w innych miejscach może nam zostać naliczona kara w wysokości nawet kilku tysięcy zł.
Docelowo ma to być jeden z największych tego typu systemów w Europie. Celem Roweru Metropolitalnego będzie poprawa jakości życia mieszkańców, którzy uzyskają szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy także wypracować zmianę nawyków mobilności, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód. - zapowiada Metropolia.
Ile zapłacimy?
Wiadomo już, że każdy pasażer posiadający bilet okresowy będzie miał możliwość bezpłatnie skorzystać z metroroweru przez 30 minut dziennie.
Półgodzinna jazda dla innych ma kosztować symboliczną złotówkę. Każde kolejne 30 minut to ok 1,5 zł więcej (czyli za 2 pełne godziny zapłacimy 7 zł). Mają też być dostępne abonamenty: miesięczny (29,90 zł), na 180 dni (129 zł) i na rok (239 zł). Każdy z nich będzie uprawniał do godziny przejazdów dziennie.
System ma działać przez cały rok, jednak w miesiącach zimowych liczba jednośladów na stacjach będzie mniejsza.
Wykonawcą będzie spółka Nextbike GZM