W samochodach osobowych miska olejowa jest niczym więcej niż zbiornikiem przechowującym zapas oleju smarującego różne podzespoły silnika. Z racji swojego zadania w samochodach starszego typu musi być umieszczona pod wałem korbowym, który się w niej zanurza i na zasadzie rozbryzgu rozprzestrzenia olej. W nowoczesnych samochodach dzięki zastosowaniu pompy oleju wymóg ten zniknął. Nie zmienia to jednak faktu, że najczęściej miska olejowa jest umiejscawiana w podwoziu samochodu. Często jest wręcz elementem, który z wyjątkiem kół, jest najniższą częścią podwozia. Takie umiejscowienie miski olejowej czasami prowadzi do nieprzyjemnych konsekwencji.
W przypadku poruszania się po problematycznym terenie, czy też nawet podczas przejeżdżania przez wyjątkowo wysoki próg zwalniający, może dojść do sytuacji, w której miska olejowa znajdzie się zbyt nisko i uderzy o podłoże. Co prawda najczęściej część ta jest zaprojektowana tak, aby być wytrzymałą, ale nie zmienia to faktu, że w takich sytuacjach często dochodzi do jej uszkodzenia.
Uszkodzona miska olejowa może być przyczyną innych poważnych awarii. Dzieje się tak, ponieważ pęknięta miska olejowa nie jest szczelna, co z kolei prowadzi do wycieku oleju. A z kolei brak oleju to brak smarowania i poważne ryzyko zatarcia kluczowych, a więc i drogich w naprawie, części silnika.
W związku z tym warto bacznie obserwować komunikaty wyświetlane na desce rozdzielczej i sprawdzać, czy aby pod samochodem nie pojawiają się plamy oleju.
Jeśli samochód wyświetla jakikolwiek błąd związany z temperaturą, prosi o sprawdzenie silnika, czy też brudzi miejsce, w którym był zaparkowany, to należy niezwłocznie umówić się z mechanikiem. Warto to szczególnie dokładnie kontrolować po wydarzeniu drogowym, w którym podwozie samochodu weszło w kontakt z progiem zwalniających, kamieniem, nierównym asfaltem czy wystającym konarem drzewa. Bardzo możliwe, że podczas tego incydentu uszkodzeniu uległa miska olejowa, przez co z silnika powoli ucieka niezbędny olej.