1 grudnia 2024 r. minął rok od wprowadzenia nowej polityki transportowej w Katowicach. Dane wskazują na znaczną poprawę sytuacji komunikacyjnej w centrum miasta, co przyniosło korzyści mieszkańcom oraz zmniejszyło natężenie ruchu pojazdów.
Spadek liczby pojazdów w centrum Katowic
W okresie od marca do listopada 2024 r. do śródmieścia Katowic wjechało o blisko 1,7 mln pojazdów mniej niż w analogicznym okresie roku 2023. Inteligentny System Monitoringu i Analiz potwierdził skuteczność rozszerzonej strefy płatnego parkowania oraz zmian w polityce transportowej.
Jak działa system monitorowania?
Katowice zainstalowały punkty pomiarowe na głównych trasach wjazdowych do miasta, takich jak aleja Korfantego, aleja Roździeńskiego czy ul. Mikołowska. System klasyfikuje pojazdy jako „przejazd tranzytowy” lub „wjazd do śródmieścia”, monitorując czas pojawienia się samochodu na punktach pomiarowych.
Korzyści dla mieszkańców
Zmiany w polityce transportowej doprowadziły do wzrostu liczby osób meldowanych w Katowicach. Odnotowano również zwiększoną rotację pojazdów parkujących w centrum, co poprawiło dostępność miejsc parkingowych.
Centra przesiadkowe jako alternatywa
Od grudnia 2023 r. do listopada 2024 r. w centrach przesiadkowych w Katowicach parkowano średnio ponad 17 tys. pojazdów miesięcznie. Obiekty w Brynowie i Zawodziu ułatwiły mieszkańcom korzystanie z komunikacji publicznej, łącząc różne środki transportu.
Dane o systemie parkingowym
Aktualnie w Katowicach funkcjonuje ponad 11 tys. Parkingowych Kart Mieszkańca oraz 557 abonamentów. System przypomina o terminach ważności kart i abonamentów oraz umożliwia wnioskowanie o ich przedłużenie z wyprzedzeniem.
Weryfikacja opłat i przeznaczenie środków
W ciągu roku skontrolowano ponad 1,5 mln pojazdów i wystawiono 68 235 opłat dodatkowych za brak opłaty parkingowej. Zebrane środki są inwestowane w poprawę transportu publicznego, infrastrukturę rowerową oraz zieleń miejską.