Zaledwie dwa miesiące przed planowanym terminem zakończono odbiory pierwszej katowickiej velostrady, co oznacza, że rowerzyści mogą już korzystać z nowej drogi rowerowej o długości 4,4 km. Jest to przełomowy moment w rozwoju infrastruktury rowerowej w Katowicach, której budowa została dofinansowana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Wartość inwestycji wyniosła niemal 12,5 mln zł. Velostrada, która łączy Brynów z Giszowcem, stanowi pierwszy tak długi odcinek drogi rowerowej o podwyższonym standardzie w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Udogodnienia dla rowerzystów
Na trasie velostrady wyznaczono aż 8 miejsc odpoczynku dla rowerzystów, wyposażonych w ławki wykonane z materiałów przyjaznych środowisku. Dodatkowo, na trasie zamontowano samoobsługowe stacje naprawcze, które umożliwiają usunięcie drobnych usterek, dzięki czemu rowerzyści mogą kontynuować swoją podróż bez problemów. Przy zjeździe na ulicę Francuską zamontowano również licznik rowerowy, który śledzi liczbę przejazdów.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Dzięki zainstalowanemu oświetleniu, velostrada jest dostępna także po zmroku, co znacząco podnosi bezpieczeństwo rowerzystów. Ponadto, na odcinku od ulicy Kolistej do ulicy Francuskiej, powstał chodnik, który zapewnia bezpieczeństwo nie tylko rowerzystom, ale także biegaczom i pieszym spacerowiczom.
Plany rozwoju infrastruktury rowerowej
Prezydent Katowic, Marcin Krupa, podkreśla, że popularność nowej velostrady jest ogromna – w listopadzie z drogi skorzystało ponad 6 tysięcy rowerzystów, mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych. Inwestycja ta to część większego planu rozwoju infrastruktury rowerowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, w ramach którego powstanie około 120 km velostrad.
Kolejne inwestycje w infrastrukturę rowerową w Katowicach
Velostrada to tylko jeden z wielu projektów realizowanych w Katowicach na rzecz rowerzystów. W 2023 roku oddano do użytku ponad 8 km nowych tras rowerowych o łącznej wartości 29 mln zł. Prezydent Krupa zapowiada dalszy rozwój infrastruktury, z planami budowy nowych tras i przedłużenia istniejących połączeń. W 2025 roku Katowice przeznaczą ponad 24 mln zł na budowę kolejnych tras rowerowych.
Rozwój rowerowych połączeń w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zapowiada dalszy rozwój velostrad w regionie. W planach jest przedłużenie oddanego fragmentu velostrady w kierunku Mysłowic oraz budowa kolejnej trasy w kierunku Tychów, które będą połączone specjalnym łącznikiem na Giszowcu.
Kontynuacja projektów rowerowych w Katowicach
W Katowicach trwają także prace nad budową nowych dróg rowerowych, m.in. na Osiedlu Witosa oraz w rejonie ulicy Morawa. Te inwestycje mają na celu poprawę połączeń rowerowych w mieście, aby rower stał się codziennym środkiem transportu dla mieszkańców.